decals herplaatsen/zelf drukken

Gestart door treinvirus, 02 december 2004, 16:23:13 PM

treinvirus

Graag had ik vernomen van iemand of het mogelijk is om reeds (lang) aangebrachte (water)decals niet overdekt met vernis terug te verwijderen zonder ze te beschadigen en nadien  terug aan te brengen. Ik heb namelijk enkele lokomotieven van liliput waar een niet al te bedreven vorige eigenaar er in geslaagd is deze schuin te bevestigen of niet op de juiste plaats. Kan men ze terug week maken (door in water lang te laten liggen?, kleven ze dan nog achteraf?). Ter informatie: ik heb thuis microset en microsol (nog nooit gebruikt). Bij voorbate dank voor eventuele informatie. Ik wil nog zelf zeggen dat de decals aangebracht met een gewone-niet laser- printer op speciaal daarvoor gemaakt papier (pb messingbouw) na drukken en drogen eerst dienen te worden overgespoten met een zeer dunne laag glansvernis, terug laten drogen en dan pas als elke andere decal verwerken. Deze informatie komt van pb messingbouw zelf.Ik heb het nog niet geprobeerd maar wel al enkele vellen papier gekocht. A propos je kan ook dit papier gebruiken in een kleur-of gewone fotocopiemachiene
treinvirus
 

loco

Treinvirus
Indien er werkelijk geen vernis over de decal en het model is gespoten dan kun je het volgende proberen. Neem lauw water (30 ? 40 graden of meer) en doe hierin ??n druppel detergent.
Met een penseel bevochtig je het oppervlak van het decal. Zorg er voor dat de decal niet droog wordt. Dus blijven bevochtigen. Na een tijdje (1/2 uur of langer) probeer je met de haren van het penseel onder de decal te geraken. Lukt dit, probeer dan de decal volledig los te maken door met de penselharen verder en verder onder de decal te schuiven. Lukt dit niet, dan blijf je het decaloppervlak bevochtigen. Eventueel neem je nieuw water met detergent en probeer je na een tijdje opnieuw. Normaal moet dit lukken en kun je het decal opnieuw positioneren. Omdat de decal nu geen of weinig lijm bevat moet je opnieuw lijm toevoegen. Neem daarvoor doorzichtige papierlijm (kinderkol) en leng dit aan met 10 delen water. Bevochtig de decal hiermee en laat drogen.
Waarom warm water. Wel, met warm water probeer ik de dunne lijmlaag onder de decal op te warmen, waardoor de decal sneller loslaat.
Mij is deze methode al enkele keren gelukt, maar veel zal afhangen van hoe lang deze decal al vastzit en of er nog ander lijmmiddelen zijn gebruikt. Ik heb daarna wel nieuwe decals gebruikt. Ik heb dit nog niet gedaan met decals van PB Messing Modelbouw, maar dat zou toch ook moeten lukken. Laat eens het resultaat weten, ook als het niet gelukt is.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw