Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#4650
Citaat van: marc goovaerts op 22 mei 2015, 13:28:27 PM
...Ik weet niet of je het forum.trains-160.be volgt, maar daar verscheen net een maattekening van het motortje dat ze in T-schaal gebruiken. ...

Ah dat ziet er bruikbaar uit, Marc.
Thanks !
Hiermee ga ik eens voortborduren ... (wormwieltje, ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Geere gedaan. Ooit ben ik een website tegengekomen met nog veel kleinere electromotortjes. Maar het was een firma die motortjes maakte voor gebruik in medische apparatuur. Zoals bij robotchirurgie. Al wat ik er nog van weet is dat ze pokkeduur waren.

Steam.N

#4652
Deze avond wat droog tekenwerk :



Mits wat meetfouten, en zonder een "voetje" te voorzien voor de motor, staan nu de wielen, tandwielen en motor op hun plaats.
Nu moet ik zien hoe de beweging van de motoras naar één van de tandwielen op de wielassen geraakt.

Eerste stap lijkt me een wormwiel op de motoras, en van daaruit een tussen-tandwiel.
Motortje zal dus wat hoger moeten gemonteerd worden om een correct tandwiel te kunnen plaatsen (groene ruimte is beschikbare ruimte).

Morgen eens uitzoeken wat voor tandwielen gebruikt zijn.  3.55 ???
Ook de afmetingen nog eens controleren, kwestie van geen fouten te maken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean, moest ge nu nog altijd niet op die N-site zitten (het wordt tijd hoor), daar hebben ze er alweer eentje naar boven gebracht:
http://www.micro-modele.fr/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=998&Itemid=19&lang=fr

raf

maxon motors maar die prijzen die wil je echt niet betalen
http://www.maxonmotor.nl/maxon/view/catalog

6 mm motor kost 60 euro en dan nog de vertraging 156.09 euries voor een 3.9 : 1

echt wel mooi materiaal maar onbetaalbaar

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Hoi Jean heb je wel eens op Ebay gekeken?
Daar zijn de prijzen wat aantrekkelijker.
Niet voor de high-end motoren, maar daar ben je dacht ik toch niet naar op zoek.

grt Piet.

raf

jean ik heb die vertragingen eens gezien man das prachtig werk
wel planetaire vertragingen due die lopen niet uit ,stroom weg ik blok stil
het spul word in de ruimte vaart gebruikt want deze motoren verbruiken dus echt weinig tegen over andere
maar helaas ruimte vaart is normaal een weg verkeer (lijkt wel de vuilbak)eens boven blijft het daar of het snorkt op door reentry
ik heb zo twee motoren in een duikboot zitten en dat vaart dus op 3 amp 11 volt een goeie 3 km
en dit op twee motoren met een 25 mm drieblad messing prop
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modèlisme

Jean,
Ik heb een paar motortjes met diameter 4 mm en 6 mm in stock 3 volt.
Reken ongeveer 14 euro per motortje.
Groetjes,
Paul. 
 

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

#4660
Jean,
draait ge niet beter uw motortje om in uw chasis?
Dan komt er, volgens uw denk-schets, misschien iets meer plek vrij voor een reductiekast (je).



Misschien kan de motor ook iets gekanteld (niet horizontaal) worden om zo weer iets meer plek voor die reductie te voorzien.

Paul


Rangeerduivel

Citaat van: just4fun op 24 mei 2015, 11:22:48 AM
Jean,
draait ge niet beter uw motortje om in uw chasis?
Dan komt er, volgens uw denk-schets, misschien iets meer plek vrij voor een reductiekast (je).

En voor een sound-decoder en power pack! ;D ;D

;)

modèlisme

Jean,
motor 4 mm diameter - 8,8 mm lang - asje 0,56mm  -  6 in stock
motor 6 mm diameter -13,20 mm lang - asje 0,64mm - 4 in stock.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

#4663
Citaat van: just4fun op 24 mei 2015, 11:22:48 AM
... draait ge niet beter uw motortje om in uw chasis?  Dan komt er, volgens uw denk-schets, misschien iets meer plek vrij voor een reductiekast (je). ...
Zou een mogelijkheid zijn ...
Reductiekast is waarschijnlijk een must ... (als het huidige motortje niet te recupereren is)


Citaat van: Rangeerduivel op 24 mei 2015, 11:50:13 AM
... En voor een sound-decoder en power pack! ...
Goed idee.  Alleen ... is er wel een waardige sound file voor een NEEB-stoomtrammetje ? ? ?
Bovendien moet ik misschien wat ruimte voorzien voor een goldcap ...

Verdomme, met dat goed weer geraak ik hier maar niet aan de slag ...  ;)
Fietsen ... terrasje doen ... boekske lezen ...  ;) ;D

Maar even serieus: ik zit met enkele problemen:
- eerst de goeie motor te pakken krijgen.  Daarna een goeie opstelling maken (dat kan wel lukken, en er wordt aan gewerkt)
- ik moet eerst van het bestaande onderstel van een Z-locje de motor verwijderen.
en dat lukt me voorlopig van geen kanten:



Rotor-asje gaat door een dun busje dóór het onderstel, dus ik krijg motor/wormwiel niet in zijn geheel uitgebouwd.
Aan de onderkant zit het wormwiel muurvast op het asje ...
Trouwens geen ruimte om met iets ónder het wormwiel te gaan ...



En dat wormwiel wil ik niet beschadigen, want als ik het er af krijg, is het herbruikbaar op de nieuwe motor.
Of kan ik de huidige motor hergebruiken, maar dan anders gemonteerd ...

Zolang ik die rotor niet loskrijg, ben ik beperkt tot tekenwerk: in de watertanks gaatjes voorzien voor de langer gemaakte daksteunen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

Misschien proberen de motor te 'vernietigen' Jean,
daarna het asje er langs onder uitschuiven en heb je meer armspeling om de as uit het wormwiel te halen met poelitrekker of bankschroef,
tenminste als je de motor niet meer nodig hebt...

;)