Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Met bloed (in de vingers geprikt  ::) ), zweet ('t is hier verdomd heet  :) ) en tranen (kwestie van deze spreekwijze te vervolledigen  ;D ) twee spanten gesoldeerd.
Kwartje gedaan, denk je dan ...
... tot je de postkaarten nog eens goed bestudeert ...
... en constateert dat tussen elke twee dragende spanten er toch verdomd telkens een extra spant staat ...
dus geen acht spanten, maar 17 !!!
Diep gezucht ...

Maar morgen met frisse moed, er terug tegen aan !
Het zijn er máár 15 meer te doen, en stilaan komt de vaardigheid wel ...
... en de nodige profielen zullen misschien ópgesoepeerd zijn, vóór alle spanten gemaakt zijn.
Goei excuus om dan even iets anders te doen  ;)

Om me te troosten heb ik wat etswerk van januari 2013 ( !!! ) bovengehaald:
Mooie dwarsbogen, die perfect blijken te passen.
Nu nog zien hoé ik ze het beste monteer, qua stevigheid ...
Spanten zijn van vorm de eenvoud zelve, maar de dwarsbogen gaan het geheel wat elegants geven  :)
(en zo houdt een mens de moed er in, hé ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

CiteerGoei excuus om dan even iets anders te doen  ;)

Om me te troosten heb ik wat etswerk van januari 2013 ( !!! ) bovengehaald:

Daar had ik me toch gewoon een biertje gepakt  ;)

Steam.N

Bier ná wijn is venijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Maar jean wijn ná bier is PLEZIER.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Och bier op wijn geeft gein  ;) ;D

Steam.N

Spraken de mannen met  ervaring ...  ;D
Binnen enkele uurtjes terug aan de knutselslag ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gisteren avond nog een poging gedaan, maar geraakte echt niet meer op dreef.
Vandaag hele dag in de weer geweest, maar nu eindelijk terug aan de knutselslag.

Derde van de 17 spanten klaar.
Op naar de volgende ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hemeltergend ...

Deze avond drie spanten gebouwd, zesde in de stelling (om mijn ritme van 2 per dag te halen) ... en volgende vijf bogen voorgevormd.
Dus de sjwoeng zit er wat in  :)  Tof om het wat te zien vooruitgaan.

Echter: kán er niet méér voorvormen, want mijn voorraad H-profiel 2x2 is op ...
Dus ik kan maar 11 spanten bouwen van de 17 ...
Dan in de profielen-voorraad wat verder gesnuisterd ... Nog nét genoeg T-profiel (1x1) voor spanten #6 en #7.
Blijven dus 4 bogen zonder langs-trekstang ...
Zal eens zien of ik wat L-profiel 1x1 heb als vervanging ... (op kijkafstand zul je het verschil tóch niet zien)

Tja, op is op, toch voor komende week.
Dan schakel ik over op:
- acht ontbrekende pijlers (styreen)
- bouw van lantaarns (16 nodig)
- samenbouw (solderen) van (messing) dwarsbogen (24 stuks)
- experimenteren met bomen bouwen
- samenbouwen van exta (klein-scenery) messing kitjes
- verder afwerken van het stationsgebouw (alhoewel dat wegens ontbrekend materiaal óók nog niet 100% kan afgewerkt worden)

Dus nog even wat op de plank  ;)
Volgorde zal van de goesting van de dag afhangen ...

Ondertussen is hier het weer serieus gekeerd ... veel bewolking en wat regen ...
Vrouwtjes zijn daardoor wat depri ... verschillende dagen geen zonnekloppen ... Een echte "Dedju"...
Dus ...mogelijks/waarschijnlijk/zeker komende dagen wat minder geknutsel, en wat meer rondtoeren, winkelen, bezoeken, ...
We zien wel hoe het loopt !

Het is namelijk vakantie !  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Jean en daar in de buurt is geen winkel waar ze het nodige materiaal verkopen ???
het hoeft niet steeds een modelbouw winkel te zijn waar ze messing hebben
hier hebben we" t'atelier "en das een winkel voor kunstenaars en die hebben dus meer messing profielen dan de doorsnee modelbouw winkel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

@Raf, "in de buurt": daar vrees ik voor.
Ergens binnen de 50 .. 10 km: zeker.
Maar ik heb weinig zin om op zoektocht te gaan.
Ik doe voorlopig nog wat verder met wat ik heb, en met de andere deelprojectjes waar ik wél aan kan werken.

Ondertussen is spant #7 ook klaar.  Nog 10 te gaan (bij manier van spreken  ::) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

"zoektocht" zo van met een rugzak en berg botinnen ??
ik zoek via de pc en zo hoef ik geen dure uitrusting te kopen en de gevaren van een zoektocht te trotseren
zie het als passief fietsen door naar de toer te kijken op tv

ik moet hier ook 20 km rijden enkel voor aan een shop te geraken
maar als ik daardoor verder kan bouwen doe ik dat graag
nu aan de tuin bezig dus modelbouw schiet alleen vitueel op

gr raf en je maakt echt te gekke zaken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Tóch nog een H-profiel 2x2 gevonden, in mijn profielenbundel  :)
Dus kan er nog een zestal extra spanten mee maken !

Ondertussen is het 10de spant bijna klaar.
Mikken op 17, deze avond ?  Wat hoog gegrepen, maar nu ik dichter bij het einde kom, is de motivatie wat groter  ::)
...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3612
Een kinderlijk, maar een oohh zo deugddoende grafische YEEEHAAAHHH :   ::) ::) ::)



17 spanten gesoldeerd.

Werk is echter niet af:  de uiteinden moeten mooi bijgewerkt worden, zodanig dat bij bevestiging, alle spanten mooi gealigneerd zijn.
Montage gaat nog even duren, want zowel dwarsbogen, langssteunen en lantaarns moeten nog aangemaakt of bevestigd worden.
Maar deze spanten zijn voor mij toch een belangrijke stap !  :)
Ikke content  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Leuke foto, Jean  :D
... en gefeliciteerd met deze stap ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Dat zal wel een OEF! gegeven hebben ! Maar er gaan er waarschijnlijk nog wel meer komen hé