Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wisselhoek

Gestart door loco, 13 juli 2012, 12:46:10 PM

loco

Weet iemand hoe de wisselhoek van een wissel bepaald wordt. Wat betekent het als er staat wisselhoek 7,5? of 10? ?
Ik denk dat de fabrikanten niet steeds dezelfde definitie gebruiken (als er al een definitie zou bestaan.


Klaas Zondervan

Het geeft de hoek aan van het uiteinde van het gebogen spoor t.o.v. het rechtdoorgaande spoor.
Volgens mij doen alle fabrikanten dat op dezelfde manier.
Als je denkt dat fabrikanten dit verschillend doen, kan je daar dan voorbeelden van geven?

Dirky

als je na een wissel van 10 graden weer parallel wilt komen met het hoofdspoor heb je bocht nodig van eveneens 10 graden. De afstand die je dan krijgt tussen de beide sporen is afhankelijk van de radius van de bocht - of vanzelfsprekend het stuk recht dat je ertussen plaatst.

Het verschil dat je  aanhaalt is vermoedelijk het verschil in radius van de bocht van de wissels die per fabrikant nogal eens kan verschillend zijn. In alle geval, een 10 graden wissen van merk X gekoppelt aan een 10 graden wissel van merk Y zal de sporen weer parallel brengen.. ook al zijn de wissels niet identiek.

Peter

Volgens mij mag het gedeelte voorbij het hartstuk/puntstuk er niet bijgerekend worden. Toch zijn er merken die het gebogen spoor ook voorbij dit puntstuk laten buigen. Of zij dit mee berekenen in hun bocht is mij niet duidelijk. (of ben ik verkeerd?)
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Heel simplistisch voorgesteld zie je hier 2 wissels van 10 graden maar met verschillende radius opgebouwd.





Wat Peter aanhaalt is ook juist omdat het gedeelte na het hartstuk recht is.

Voor de puristen:
De tongen van een echte wissel zijn recht, dan volgt een stukje "bocht" tot het hartstuk en dan weer een stukje recht. Op de site van Patrick staat een document; Le....  - de naam ontsnapt me efkens - waar wissels perfect beschreven staan.
In de modelbouw worden vaak te korte radii genomen en moet een gebogen tong ingebouwd worden als compromis. Anders zouden de wissels zeer lang zijn...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Peter

Volgens mij mag het gedeelte voorbij het hartstuk/puntstuk er niet bijgerekend worden. Toch zijn er merken die het gebogen spoor ook voorbij dit puntstuk laten buigen. Of zij dit mee berekenen in hun bocht is mij niet duidelijk. (of ben ik verkeerd?)
Je bent niet verkeerd. De meeste merken laten de boog in en na het puntstuk doorlopen, en dat rekenen ze mee bij het aangeven van de hoek.
citaat:
Geplaatst door Dirky

Wat Peter aanhaalt is ook juist omdat het gedeelte na het hartstuk recht is.
In het echt wel, daar is het afbuigende spoor al voor het puntstuk recht. Maar de meeste modelspoorfabrikanten laten de boog gewoon doorlopen tot het einde.

citaat:
Voor de puristen:
De tongen van een echte wissel zijn recht, dan volgt een stukje "bocht" tot het hartstuk en dan weer een stukje recht.
Voor de echte puristen: het is puntstuk. Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse Herzst?ck.

Dirky

en ik heb het dan eens opgezocht in een Nederlandse encyclopedie: http://www.encyclo.nl/begrip/hartstuk
weeral nie goe...
[:(][;)]

Klaas Zondervan

Als het om correcte spoorwegtermen gaat moet je niet in een gewoon woordenboek kijken. Daar staat vaak de grootste onzin in.

Dirky

heb net de handgeschreven Vlaamse versie van "Le piquer +- 1920" eens doorgenomen - dank u Patrick - en daar is er al sprake van een puntstuk.
Nu, de naam hartstuk wordt daar ook gebruikt maar dan als benaming voor het "kruisstuk" van een kruiswissel...

en nu ga ik Peter z'n draadje niet verder vervuilen... sorry Peter!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Dirky

Nu, de naam hartstuk wordt daar ook gebruikt maar dan als benaming voor het "kruisstuk" van een kruiswissel...

In het Duits worden beide Herzst?ck genoemd.
De offici?le Nederlandse woordenlijst maakt onderscheid tussen puntstuk en kruisstuk.

loco

Iedereen hartelijk bedankt voor de heldere en klare uitleg. Nu begrijp ik waarom twee wissels van 10? niet steeds identiek hoeven te zijn.
Ik vrees dan ook dat er nauwelijks fabrikanten zijn die hun wissels waarheidsgetrouw aanbieden. Erg vind ik dit  niet, omdat je in onze hobby steeds compromissen moet maken.
Klop het dat je in HO ongeveer 35 tot 40 cm nodig hebt om een correct gemaakte slanke wissel van 7,5? te leggen.

Dirky

de slankste wissel die ik in Le Piquer kan vinden meet ca.40m wat zo'n 46cm zou zijn in H0. Ik kan me inbeelden dat er sedert 1920 nog slankere wissels zijn gelegd...

Klaas Zondervan

Er bestaan veel slankere wissels. In Nederland ken ik een aantal wissels met een hoekverhouding van 1:43,5. Geen idee hoeveel dat in graden is, want in het grootbedrijf werken ze nooit met graden.
Die wissels zijn ruim 100 meter lang. Op het afbuigende spoor kan met 130 km/h worden gereden.
In Belgi? zullen zulke wissels ook wel voorkomen, maar ik ken daar geen voorbeelden van.

conducteur

Bij mij weten moet je van 1:43,5 de boogtangens nemen en dan kom je op 1,316912 graden uit.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Je redenering klopt, maar ik heb op het moment geen rekenmachine bij de hand om te zien of de getallen ook kloppen. Maar ik denk dat je in ieder geval in de buurt zit.

Je ziet hier overigens een merkwaardige scheiding tussen de gebruiken in de modelspoorwereld en de gebruiken in het groot.
In model wordt er altijd met graden gewerkt, in het grootbedrijf doen ze dat nooit, daar werken ze altijd met de tangens.