Stoom versus Stroom

Gestart door Frank_N, 12 juli 2012, 20:35:31 PM

Havoc

#30
Dat is een leuk ding. Ik hoop dat ik ook 30 led kan doen branden.[:I] Maar dat is voor na de vakantie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#31

"Spielerei..."

Wel waar het in dit topic om gaat[;)]
Groet van Frank

conducteur

#32
Ik heb mij ooit eens laten wijsmaken, dat er stoomlocomotieven bestaan hebben die het water met elektriciteit konden opwarmen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

#33

ToThePoint

#34
Wel wel wel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vond het idee op zich wel kunnen, maar had zoiets van "op electriciteit water verwarmen in een locomotief ? hoogst onwaarschijnlijk". Dat moeten toch wel serieuze weerstanden zijn en die loc zal wel heel veel vermogen nodig hebben.
Is wel een komisch gezicht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#35
Het lijkt me trouwens alleen in Zwitserland en zo te verantwoorden (elektriciteit via stuwdammen)
In onze landen zou dat warmte => stoom => elektriciteit => warmte => stoom => beweging zijn, nogal zonde van de energie [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

#36
Ik geloof dat ik die foto al eens ergens had gezien, de uitleg dat men gaf is dat men ginds (Oostenrijk,Zwitserland ?)nauwelijks of niet over eigen kolenvoorraden beschikte en men veel steenkool moest importeren. Was deze foto niet genomen tijdens de oorlog? Anderzijds vraag ik mij af stel dat het stoomtijdperk langer zou geduurd hebben? Welke ontwikkelingen zouden stoomlocs nog gemaakt kunnen hebben. Ik kan me voorstellen dat er toch een limiet moet zijn bvb. de max. snelheid dat een drijfwerk aankan......
 

bollen neus

#37
Ben er niet zeker van maar in het "hoge noorden" hebben ze ook een paar van die speciale gevallen in de tijd proberen maken, maar of er iets uit de kast is van gekomen heb ik nog nergens niet tegengekomen.[:)]

dgrr57

#38
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik geloof dat ik die foto al eens ergens had gezien, de uitleg dat men gaf is dat men ginds (Oostenrijk,Zwitserland ?)nauwelijks of niet over eigen kolenvoorraden beschikte en men veel steenkool moest importeren. Was deze foto niet genomen tijdens de oorlog? Anderzijds vraag ik mij af stel dat het stoomtijdperk langer zou geduurd hebben? Welke ontwikkelingen zouden stoomlocs nog gemaakt kunnen hebben. Ik kan me voorstellen dat er toch een limiet moet zijn bvb. de max. snelheid dat een drijfwerk aankan......

Er werden ook stoom turbines gebruikt. En daar is geen drijfwerk. En sommige locomotieven hadden zelfs geen koppelstangen.

Stoom-electrisch heeft ook bestaan : de Heilmann locomotief (Frankrijk).

Voor wie interesse heeft in bijzondere locomotieven kan beter deze SITE gaan raadplegen. Het is wel in het Engels maar blijft de moeite waard.

bollen neus

#39
Dank U Patrick voor deze informatie.[:)]

janjozef

#40
zeer interessant, wist ik ook niet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Ludwig

#41
Toen ik de foto zag dacht ik eerst aan en late aprilgrap..[:D]
Maar blijkbaar heeft het echt bestaan.
En zo leren we weer wat bij.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Frank_N

#42
Maffe foto, idd[:D]

"Het lijkt me trouwens alleen in Zwitserland en zo te verantwoorden (elektriciteit via stuwdammen)
In onze landen zou dat warmte => stoom => elektriciteit => warmte => stoom => beweging zijn, nogal zonde van de energie "

Alleen Zwitersland (in Europa) schijnt voornamelijk electriciteit op te wekken met "witte steenkool".  Waterkracht, dus.
Maar dan nog is een T3 (ofzoiets) met een pantograaf een merkwaardig verschijnsel [:)]

Om het draadje aan de "praat" te houden zouden we nog kunnen opperen iets met getijde-werking? Ook een soort waterkracht. Juist tussen Engeland en Frankrijk, in de Noordzee is die werking het grootst.
(Frankrijk heeft een getijde centrale)

Edit1) Frankrijk hadook in het zuiden (weet niet meer waar, precies, ergens rond 1985) een experimentele zonnecollector centrale, met een behoorlijk rendement.
Dat ding werd gesloten, waarom weet ik niet.
Groet van Frank

Frank_N

#43
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Wel wel wel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vond het idee op zich wel kunnen, maar had zoiets van "op electriciteit water verwarmen in een locomotief ? hoogst onwaarschijnlijk". Dat moeten toch wel serieuze weerstanden zijn en die loc zal wel heel veel vermogen nodig hebben.
Is wel een komisch gezicht.



Soort rijdend ietwat groot uitgevallen koffiezet apparaat op wielen met drijfstangen [:o)]
Groet van Frank

Gerolf

#44
Om even terug op de oorspronkelijke vraag te komen:
Het lijkt me dat de laatste stap (energie=>beweging) best elektrisch kan: Prima regelbaar, compact, weinig slijtage, ...
Hoe die elektriciteit opgewekt wordt? Elders een grote centrale en bovenleiding, of plaatselijk met een diesel of een stoomturbine in de loc.

Overigens: er wordt toch ook al onderzoek gedaan naar andere "energy-harvesters" die rechtstreeks bvb warmte in elektriciteit omzetten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw