Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stoom versus Stroom

Gestart door Frank_N, 12 juli 2012, 20:35:31 PM

Michiel

#15
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat ik ook begrepen heb: een stoomturbine werkt slechts in ??n richting. Achteruit rijden is dan niet zo simpel ...

Een dieselmotor werk ook maar in 1 richting. Toch maakt men er locomotieven mee. Men heeft dan nog wel een koppelingsysteem nodig (elektrisch, hydraulisch, pneumatisch, mechanisch...) tussen de stoommachine (turbine) en de wielen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#16
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat ik ook begrepen heb: een stoomturbine werkt slechts in ??n richting. Achteruit rijden is dan niet zo simpel ...

Er zijn wel proeven geweest met turbinelocs. Die werden elektrisch aangedreven, dus net zoiets als een dieselelektrische loc, maar dan met een stoomturbine in plaats van een dieselmotor. En daarmee los je dan vanzelf het probleem van achteruit rijden op.

Michiel

#17
Een stoomturbine in een trein... in't heeel klein! Maar wel fijn! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

#18
hopelijk de toekomst van de spoorwegen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Kris

#19
Hallo,
ik heb veel met scheepsstoomturbines gewerkt we spreken dan van drukken van 82bar en 550?c en een condensordruk van 0.05bar absolut dus zeer hoog vacuum , de instalaties zijn zeer groot (ketels) turbine bestaat uit hogedtuk en lagedrukturbines , opwarmen van de turbine vraagt minimaal 2 uur , eenmaal op temperatuur is wel een snelle regeling mogelijk
turbine mag ook nooit stil staan ( indien stoomlek van regelklep zou deze therm spanningen krijgen . zeer grote voedingspompen (turbines) nodig de achteruitturbine zit in de lagedrukturbine ingebouwd
de ketels die daar voor nodig zijn zijn waterpijpketels met zeer complexe niveauregeling , aan het ketelwater worden ook zeer hoge eisen gesteld , dit alles om aan te duiden dat dit nooit mogelijk is in een loc en het rendement is dan nog altijd lager dan van een dieselmotor
De combinatie van gasturbine en stoomketel is momenteel een zeer goede combinatie zeker als nmen dan nog de restwarmte kan gebruiken maar dit is enkel stationair en op schepen mogelijk ( enkele cruiseschepen hebben daar mee experimenten gedaan )
een stoomturbineinstallatie van 45Mw verbruikte ongeveer 12.000kg/H
brandstof of ongeveer 266gr/KWh
een moderne scheepsdiesel ongeveer 173gr/KWh


kris


Havoc

#20
citaat:
In een elektriciteitscentrale werken ze met turbines in een gesloten kringloop. Het rendement van zo'n centrale is ongeveer 40%. Onderweg tot aan de locomotief gaat van die 40% maximaal 5% in de verliezen van het net, dan blijft er nog 38% over.


De locomotief zelf werkt ook niet met 100%, anders moesten er geen ventilatoren in om te koelen.

Maar die 10% van een stoomloc, dat is enkel bij een redelijk nieuwe die goed onderhouden is en goed ontworpen was. De meeste haalden niet eens 10%.

citaat:
Wie zegt hier dat een stoomlocomotief met zuigers moet blijven werken? Als jullie supercentrale met turbine zo rendabel is, waarom dat niet in't klein in een locomotief duwen. Is die locomotief dan niet rendabeler dan een gemiddelde diesel of eloc?


Zo zijn er verschillende geweest. Maar er zijn verschillende problemen mee. Een turbine is zeer effici?nt zolang ze op haar ideaal toerental draait. En voor een centrale is dat geen probleem, daar is altijd een basisbelasting. Maar in een loc gaat de belasting mee omhoog en omlaag met wat de loc aan energie gebruikt. Ander probleem is dat locs nu eenmaal een rot omgeving zijn met veel schokken en trillingen. En dat is niet goed voor turbines en waterpijpketels. Als laatste probleem was er vaak water en kolenstof dat in de electrische motoren geraakte. Ook al niet ideaal.

De meest succesvolle turbine stoomloc was een meer conventioneel model met mechanische aandrijving. Bestaat nog altijd een van -werkend!- in het museum ergens in Zweden.

Met moderne middelen zou het misschien wel kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#21
Dank aan allen voor de reacties!

Punt is dus dat in een centrale men turbines na opstarten (wat bijna een hele dag duurd) ze een paar jaar laat draaien. (misschien nog langer)
Tijdens dat opstarten moeten ze snel door verschillende kritiesche toerentallen heen geloodst worden.
Een maal als de rotatie zich gestabiliseerd heeft word na de netsynchronisatie de generator ingeschakeld.
Het start-proces begint met langzaam de hele zaak op bedrijfstemperatuur brengen, waarbij de turbine handmatig getornt word.

Dat lijkt me voor een turbine locomotief geen handige werksituatie!

Zoals Johan aangeeft zou het met modernere middelen misschien wel kunnen [?]
Je zou dan denken aan een turbine die je bv. net als een diesel kunt opstarten.
Groet van Frank

Havoc

#22
Zo'n turbines zijn er Frank. Jaren geleden hebben bvb Ford en Rover resp vrachtwagens en racewagens met turbines gemaakt. En de eerste proto's van de TGV waren gedacht om met een gasturbine te werken. De franse spoorwegen hebben zelfs treinstellen met turbines in normale dienst gehad! RTG ,  TGV001

Er is weinig dat nog nooit geprobeerd is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

#23
De enige reden waarom de TGV001 met een gasturbine was uitgerust, was dat er nog geen geschikte bovenleiding was voor die hoge snelheden. Qua energie-effici?ntie was het geen goede oplossing, anders hadden ze dat wel doorgezet.

Frank_N

#24
Hoewel offtopic:
Iets dergelijks is de Engelse HST (diesel met zuigers) overkomen.
Stationair draaien geen probleeem.
Vol gas: ook geen probleem. Teug van stationair naar vol gas gingen de turbocharchers eruit.

"Offtopic mode weer uit"
Groet van Frank

Havoc

#25
Bij die engelsen was een ander probleem dat ze geen enkel stuk spoor hebben dat meer dan 500 meter rechtdoor is.... [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#26
Dank voor de link, Johan...
Beetje vreemd mijn laatste reacties duurden een tijdje voor ze geplaatst werden [:I]

Ik vermoed door iemand die iets met de zoekfunctie van het forum probeerde te doen[B)]
Groet van Frank

Frank_N

#27
citaat:
Geplaatst door Havoc

Bij die engelsen was een ander probleem dat ze geen enkel stuk spoor hebben dat meer dan 500 meter rechtdoor is.... [}:)]



Daarvoor hadden ze de kantelbak constructie gebruikt. En: geloof me dat werkte fantantasties!!
Het is geen gezicht om zo'n treinstel door de bocht te zien, als je erin zit blijft je koffie in je kommetje!
Das dan weer het knappe [^]

Edit 1) ik zag dat (wanneer weet niet meer, ooit??) vanuit het station te Didcot.

Het was net een vliegtuig op rails!

Op het peron gingen ruim tevoren zwaailichten aan, met waarschuwingen "Please stay behind the yellow lines when warning"

Ik kan je garanderen dat dat niet voor niets was!!

Een mevrouw welke me zag spotten riep: "those trains are like plains, without wings!!!
Groet van Frank

Frank_N

#28
citaat:
Geplaatst door Michiel

Een stoomturbine in een trein... in't heeel klein! Maar wel fijn! [:D]



Daar is Johan (Havoc) mee bezig, en dan via een generatr/electromotor [8D]
Groet van Frank

eve