Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Martin's geknoei met groen..

Gestart door Martin Welberg, 08 juli 2012, 23:35:55 PM

doomslu

Prachtig werk.
Kleur van stam en takken lijken me ook prima.
Omdat het niet zo eenvoudig is hiervoor de juiste kleuren te vinden: kan je ons daar even meegeven wat je gebruikt hebt?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Top met een mix van latex,voorstrijk en houtlijm, kleur 8022. Stam , houten deel, spuit ik eerst zwart dan zijn de geboorde gaten wat makkelijker te zien. Daarna een grijze of rode primer weer zwart. Beetje mudbrown..na de vezels met olive drab en mudbrown. Laatsen zijn camouflage verven van Fosco. Koop de busjes voor een euro of 5 in een dumpshop. Wil ze nog wel eens schilderen met een groene omber / gebrande omber en zwart mix. Als laatste drybrushen met een titanium buff dark, een bijna creme witte..

Martin Welberg

Vandaag 's wat aan het knoeien geweest met als doel heide. Grasmaster met vezels en diverse kleuren fine turf

eerste poging...





tweede poging...





en wat meer paarse Noch meuk erop...





geen volle mat maar losse tufts...





tot zover wel tevreden, decoratiezand in paars besteld en hoop toch een wat fijner resultaat te kunnen halen..

doomslu

Ziet er zeer goed uit, Martin.
Enige bedenking is de regelmaat van tufjes die je in de matten ziet, maar wellicht is het de bedoeling om ze te verknippen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

Zeer mooi! (nogmaals)  :D,
waarschijnlijk stomme vraag maar hoe 'lijm' je zo'n strooisel-dingen op die grasvezels?  Gebruik je daarvoor spuitlijm of moet je zoiets insmeren met een spatel en dan het strooisel aanbrengen?  Hou je het dan nog ondersteboven om 'datgene dat niet plakt' er terug te laten afvallen of laat je dat ertussen liggen?

Zeer knap, ik krijg telkens zin om te gaan knoeien met groen als ik u hier bezig zie, op m'n oude h0 baantje was dat telkens een ramp   :-X
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Martin Welberg

't Is de bedoeling er stukjes van op een module te plakken Luc.
Eerste keer met spuitlijm in de weer geweest, bij de laaste heb ik de toppen van de vezels aangetipt met een wat verdunde graslijm (statfix) van Polak, die had ik nog staan. Dat gaat mooier en geeft wat meer het resultaat dat de heidebloempjes ook bovenin bloeien. Ac ook in de groen leer je telkens wat bij..

Gerolf

Dat ziet er inderdaad erg knap uit. Informatie om te bewaren  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Derde poging, nu met paars decoratie zand





qua textuur vin 'k het beter, met een lichte drybrush kon dit 'm wel 's gaan worden...

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

En dan de witte en rode varianten  :) ;) :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Mooi gedaan, Martin.
De bosjes zien er wel allemaal nogal uniform uit, maar ik vermoed dat je hier nog creatief mee zal zijn  ;)

Citaat van: SuSke op 17 januari 2013, 00:10:33 AM
En dan de witte en rode varianten  :) ;) :D

Van de "purperen" hei ?   ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#56
Who needs Mininatur when you're name is Martin 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

Evan, een kleine aanvulling, Mininatur needs Martin ;D

echt heel mooi, ik vindt vooral een aaneenschakeling van meerdere "pollen" het goed doen


Martin Welberg

 ::) ;D  Thnx mannen, alenig vergeten een paar foto's te schieten van geplaatste en bijgewerkte (kleur) heide in Rijswijk, druk met tekst en uitleg geven...bouwdag de 9de zal dan 's wat plaatjes maken...

Martin Welberg

Meer hei dan maar, effe een kleine zo doen ik dat met plaatjes gedaan. Beginnen met een plaatje alu en een stukkie plastic folie. Lamineer hoesje van den action....



effe vastplakken en klaar voor verwerking....



druppels en andere vormen met de bekende latex, voorstrijk houtlijm mix, latex in dit geval in een beetje zandkleur....



pret met de nochstok, vezels in verschillende lengtes uit de rommeldoos......





Heb meerdere plaatjes dus laat deze effe een nachie drogen. Vervolgens een duppelmix uit houtlijm en voorstrijk, dun genoeg om met een pipet te druppelen en dik genoeg om een druppel te blijven. Druppel deze een beetje willekeurig in de polletjes...



dan een tweede laag vezeltjes met de nochstok...



laat het weer een dag drogen...daarna de snelle stappen, eerst een mudbrown uit de knikkerbus camopaint..



sneldrogend, dus daarna een snelle spray spuitlijm en wat  T45, T46 and T49 turf van WS strooien met een zeefie, kleurcombinatie zoals je hetzelf mooi vindt...



rap met de knikkerbus blanke lak van de bekende winkel erover en effe laten drogen..Nu is het tijd voor de extra heavy gel matte medium die ik als lijm gebruik.  Is de goedkoopste van de betere merken ( en is geen dikke houtlijm die sommige junkmerken als acrylmedium verkopen)



Een boterachtige substantie die erg makkelijk over de toppen van de pollen kan worden gekwast, doe dat met een 1/2 inch platte kwast...



als laatste knikker ik er het paarse decoratiezand overheen...



Voordeel aan het werken op plaatjes is dat je ze omkeerd en al het overtollige materiaal er zo af kunt kloppen.
Nog niet helemaal gelukkig met het paars maar met de volgende stap het drybrushen (niet vandaag, de zooi staat te drogen) van wat kleur ben ik verder aardig tevreden.
JTT uitgezonderd ken ik verder geen firma die fine flowering turf als een kleur in een zakkie verkoopt, staat in bestelling hopelijk binnenkort daarmee verder.Denk dat de turf mooier in de lijm blijft liggen en niet zoals het zand er doorheen zakt....
Da's het voor nu, hopelijk hebben jullie er wat aan...