Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hobbytijd.

Gestart door conducteur, 30 juni 2012, 22:52:45 PM

conducteur

Als je aan je treinbaan werkt, wanneer doe je dat dan? 's morgens, 's middags of 's avonds laat tot een gat in de nacht?

Trek je dan enkele uren uit van een dag om te werken maar verder tijdens die week niet of werk je elke dag bv een uur?

Maak je er een hobby van voor in de winter/zomer, of doe je het het ganse jaar door?

Voor mij merk ik het volgende:
Ik werk tijdens het schooljaar zeer weinig aan mijn treinbaan, en als ik dan iets doe is dat gewoonlijk een half uurtje van mijn tijd die ik over heb om die nuttig in te vullen. Bv na huiswerk en voor etenstijd. In de vakanties is dat voornamelijk in de voormiddag en nog een paar uurtjes na het middageten en dan 's avonds nog enkele uren. Als het niet regent wil ik in de namiddag ook nog eens iets anders doen dan treinen.

Hoe zit dat bij jullie? Kan je daar ook zo'n schema op plakken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#1
Ik steek veel vrije tijd in de hobby. Dat kan oplopen tot 8 ? 10 uren per (vrije) dag.
Mijn werkdagen zijn vaak erg lang. Op de trein van en naar het werk ben ik meestal met de hobby bezig, bvb een programma schrijven voor een microcontroller, of aan een artikel werken, iets uittekenen, ...
Wat Rian "huiswerk" noemt is dan forum en mail checken. Op sommige werkdagen komt zelfs dat er niet van. De vrije dagen zijn dan inhaalbewegingen voor forum en mail, en daarna de modelbouw zelf.
Seizoen speelt weinig rol hierin. Tot enkele jaren geleden was de zomer op zolder soms niet te doen, nu heb ik een airco [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

#2
In mijn hoofd ben ik elke dag met de hobby bezig.[:D]
Maar ik ben al blij als ik er een paar uurtjes per week kan voor uittrekken.
Werken, een grote tuin, de familie....ach jullie kennen het ook wel zeker.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

#3
Meestal werk ik 1 ? 2 uurtjes in de namiddag aan modelspoor,d.w.z soms aan mijn baan, soms aan mijn stationsgebouw of aan verschillende kleinigheden (bv. figuurtjes schilderen enz)
Helaas is dat ook niet alle dagen zo, want ook de echtgenoote wil al eens gaan winkelen, de tuin moet onderhouden worden, dagelijkse wandeling enz. enz.
Gemiddeld denk ik dat ik per week een 4 ? 5 uurtjes aan mijn hobby besteed.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

#4
Ik kan daar geen schema op plakken: gewoon als er tijd is. Dus er zijn weken dat er niets gebeurt. Nu ja, wil niet zeggen dat ik geen schetsje maak of achter het stuur in de file wat nadenk over een probleem waar ik mee zit. Soms 's avonds een (half) uurtje, soms een zondag een uur of 6.

Moest ik alle tijd dat ik op forums zit eraan besteden zou het vlotter gaan [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

#5
Bijna alle tijd die ik over heb..

SuSke

#6
Thuis alleen elke dag een beetje bijblijven via het forum en internetopzoekwerk wegens gebrek aan baan en andere prioriteiten.
Elke donderdag avond volle overgave aan de clubbaan werken - soms gewoon aanwezig zijn of een avondje "staan schilderen" [:D] (in-side joke).
Daarnaast ook een deel van de "vrije" tijd gebruiken om de club mee aan een nieuw lokaal te helpen (subsidie dossiers - werkingsdossiers en al dat andere administratieve gedoe)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

#7
De paar uurtjes per avond de ik vrij heb gaan meestal volledig op aan treinblaadjes maken en alles wat daarrond komt kijken (mails, forum, website ...). Zoals de meesten hier moet er in 't weekend ook in tuin en huis gewerkt worden. Zo heel af en toe blijft er eens een dagje over, net na het verschijnen van een MSM bvb.

Dus, eigenlijk ... veel te weinig tijd voor het echte modelbouwwerk... [:(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

#8
Alle dagen, maar dan meer denkwerk voor eventuel te bouwen dingen.
Geen baan en dit zal nog niet voor gauw zijn, vrees ik.
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#9
Voltijds werk en een gezin met 5 schoolgaande kinderen vragen nu eenmaal aandacht en tijd. Tijdens een doordeweekse dag is het eigenlijk maar vanaf ongeveer 9h30 's avonds een beetje rustiger geworden. Als ik dan nog energie over heb, doe ik tijdens dat uur iets actief, maar anders blijft het bij iets passiefs. 's Weekends wisselt het enorm. Maar de meeste weekends kan ik toch wel ergens een uurtje of 6 vrij krijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

#10
Volgens mij heeft Gerolf een eigen afgesloten deel in een rijtuig met zijn bureel en dergelijke. [:o)] En aangezien ik nog alleen ben als weduwnaar met volwassen kinderen en een hekel heb aan tuinieren .....
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Frank_N

#11
Het meeste "werk"  gebeurd in gedachten. Ik kijk graag op dit forum waar anderen me bezig zijn, laat me erdoor beinvloedden[:I]
Als ik zin heb werk ik aan mijn baantje. Kan half uurtje overdag zijn, maar ook snachts.
Enigzinds chaoties dus, het gaat allemaal doorelkaar.
Groet van Frank

Steam.N

#12
Erg wisselvallig.
Soms, als ik met een kort nieuw projectje bezig ben, of alles prima vlot, vier-vijf uurtjes per nacht. (En dan wordt het al eens twee of drie uur 's morgens)
Anders maar eventjes, als het niet goed vooruit gaat, of het werk me leeggezogen heeft.
Siezoenen hebben er niet veel mee te maken.
Het zit meer in 't koppeke.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

#13
Ik zou wel wat meer tijd willen besteden aan de hobby, maar andere zaken beletten dat. Naast de hobby moet ook het huis en tuin bijgehouden worden.Ik denk dat ik zo'n 4 a 5 uurtjes in de week met de hobby bezig ben.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )