Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

erfgoed bewaren

Gestart door Dirky, 21 juni 2012, 22:45:31 PM

Dirky

Op deredactie.be is er een nieuwe rubriek "DE VRAGENDE PARTIJ" waar je als inwoner van je gemeente aan de toekomstige politiekers iets kan voorstellen...

Dit verzoek gaat helemaal niet om politiek maar ik heb het voorstel ingediend naar het volgend bestuur van Brakel (9660) toe, de restanten van de oude trambedding van de lijn Oudenaarde <>Geraardsbergen die in 1940 opgedoekt werd, aan te leggen als fietspad. Het traject kan waarschijnlijk niet meer kompleet herbruikt worden maar het ware tof dit stukje erfgoed op die manier nog te kunnen vrijwaren van totale verdwijning...

Ik zou het dan ook tof vinden dat als jullie een kijkje nemen bij "de vragende partij" ook een steunstem toevoegen aan mijn voorstel.

Ook ben ik er zeker van dat vele andere steden en gemeenten nog restanten hebben van dergelijk erfgoed en ik steun dan ook met plezier dergelijke andere voorstellen...

alvast mijn dank!

Jurgen

Ik ken de omgeving niet, maar 't zou leuk zijn.

Het zou een verbinding kunnen vormen met spoorlijn 82 die ook tot fietspad omgevormd is. Die loopt ook door Brakel, maar dan wel naast een straat zie ik op Google.
De trambedding zelf kan ik echter niet terugvinden. Waar loopt die juist door Brakel?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

Op http://spoorwegknooppuntfgra.be/buurtspoorwegen.htm , de website van Steven de Schuiteneer kan de trajecten zien.

Het fietspad op de bedding van lijn 82, het mijnwerkerspad, is mooi aangelegd en loopt door Nederbrakel van NO (Zottegem) naar ZW (Ronse). In de bebouwde kom loopt het fietspad niet perfect op de oude bedding.
De tramlijn kruiste het spoor want die lijn loopt van NW (Oudenaarde) naar ZO (Geraardsbergen).

Beide paden zouden dan vanzelfsprekend verbonden zijn...