uitstap tip: MAHYMOBILES in Leuze

Gestart door mini-bs, 11 juni 2012, 21:49:18 PM

mini-bs

Als je deze zomer een leuke uitstap wil plannen dan is dit misschien wel wat:  elke zondag opent Mahy Mobiles het Automuseum in Leuze voor het grote publiek.

Leuze ligt even voorbij Ath, maar de ontvangst is er in het Nederlands (de familie Mahy komt uit Gent).

Dit museum is eigenlijk complementair met Autoworld in Brussel. Van de 1000 auto's in de verzameling staat een flink deel in brussel, maar een heel mooie deelverzameling van ruim 300 wagens vind je in het automuseum van Leuze terug, net naast het station trouwens - een stationnetje dat eigenlijk voor modelbouwers een interessant gegeven kan zijn.

imghttp://www.belgie-belgique-belgien.be/mini-bs/msm/mahy1.jpg/img
imghttp://www.belgie-belgique-belgien.be/mini-bs/msm/mahy2.jpg/img
imghttp://www.belgie-belgique-belgien.be/mini-bs/msm/mahy3.jpg/img
 

Paulogic

Tof te horen dat de collectie van Mahy nog bestaat. Ze heeft jaren in zijn 'cirque' gestaan.
En blijkbaar stonden ze daar wat te verkommeren.
Mahy is nog steeds hoofdverdeler van Renault in Gent en hun band met de autowereld
bestaat al heel lang.

Schoonpapa even inlichten... die zal als oudegediende bij R heel content zijn.
mvg,
Paul(ogic)

marc goovaerts

Die collectie heeft al heel wat omzwervingen gekend. Als kind herinner ik me zelfs dat er een deel in een automuseum in Limburg (Helchteren ?) stond.

PaulC

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Die collectie heeft al heel wat omzwervingen gekend. Als kind herinner ik me zelfs dat er een deel in een automuseum in Limburg (Helchteren ?) stond.



Ben ik als kind ook geweest, maar ik dacht dat het in Houthalen was.

Paul

janjozef

Wat een kennis van Belgie, het dorp heet trouwens Houthalen-Helchteren

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trainfreak

Al sinds het autosalon van dit jaar was wil ik daar ook wel eens naartoe.
Maar toen was het 'museum' nog gesloten.
Als ik nog eens een zaterdag niets gepland heb dan zal ik nog eens naar daar afzakken ...

Kan je van alle wagens foto's maken of staat alles redelijk op elkaar gepropt?

(Misschien een tip voor mensen die ook gaan: niet ver van het station van Ath zijn er mijnen waarvan je vanop straat een mooi zicht hebt op de diepe krater! Kijk maar eens op Google Maps en dan Satteliet)
Spoorse groeten
Dimitri

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door trainfreak

...niet ver van het station van Ath zijn er mijnen waarvan je vanop straat een mooi zicht hebt op de diepe krater! Kijk maar eens op Google Maps en dan Satteliet)
Bedoel je de putten bij Maffle? Dat lijken me eerder steengroeves. Of noem je dat ook een mijn?

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door trainfreak

...niet ver van het station van Ath zijn er mijnen waarvan je vanop straat een mooi zicht hebt op de diepe krater! Kijk maar eens op Google Maps en dan Satteliet)
Bedoel je de putten bij Maffle? Dat lijken me eerder steengroeves. Of noem je dat ook een mijn?


Oei, ik verwar precies een paar dingen, ik was precies toch nog niet zo goed wakker ...
Ik heb het inderdaad op steengroeven, maar die waar ik het over had waren bij Lessines (Lessen).
Ik haalde Ath en Lessines even door elkaar ....

Voor de mensen die het willen opzoeken: met Leuze wordt hier Leuze-en-Hainaut bedoeld.
Spoorse groeten
Dimitri

mini-bs

citaat:
Geplaatst door trainfreak
Als ik nog eens een zaterdag niets gepland heb dan zal ik nog eens naar daar afzakken ...



opgelet ! alleen op zon- en feestdagen open !  (vrijwilligers die de boel runnen)