Metaal en siliconenrubber traag lijmen

Gestart door Gerolf, 23 mei 2012, 11:16:06 AM

Huugooke

Echt Gerolf, die dunste lijm gaat overal tussen, probeer eens met een naaldpuntje op de rand.
Superlijm kan met een speciaal oplosmiddel verwijderd worden (maar stinken man!)
Trouwens nog een anecdote: lang geleden wou een kennis zo'n klok met die vallende plaatjes (jaren 70)repareren: er was een tandwiel gelost.
Hij heeft toen geleerd dat je nooit het flesje rechtstreeks mag gebruiken! Zelden zo'n klokvaste klok gezien.


PS: die "Zap CA" bestaat toch in een "slow" versie dacht ik?

Gerolf

Zoals ik al schreef: vloeibare siliconen na plaatsing aanbrengen lukt bijna niet. De kans dat je tijdens die handeling op het loopvlak morst of de band uit de velg trekt is veel te groot.
citaat:
Geplaatst door prulleman
ik zou eens proberen met ...vernis... ik heb ook geen idee of de hechting voldoende sterk is...
Dat is misschien nog een idee: met een primer voor metalen - makkelijk met een penseeltje aan te brengen, en hecht al zeker goed aan het metaal.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

De goedkope superglue die ik hier heb (5 tubes van 2g voor 1 euro of zo) bewaar ik in de diepvries. Als ik een nieuw tubeke open is door de koude de lijm supervloeibaar en opvallend traag in vergelijking met een uur later op kamertemperatuur...

Ik ben geen chemicus maar veronderstel dat door de koude de verbinding met vocht langzamer verloopt.

misschien het proberen waard? [;)]

ToThePoint

Ik vermoed dat het uitharden van seconde eerder te maken heeft met het te lijmen materiaal.
Op metaal al dan niet glad zal de uitharding door opname van vocht dan wel zuurstof uit de lucht zijn en langer duren dan op bv styreen waar het styreen gedeeltelijk oplost en een verbinding aangaat met de secondelijm die op zulks oppervlak opmerkelijk sneller hard. Op niet gladde oppervlakten zal de hechting beter zijn omdat door het opruwen het hechtoppervlak vergroot.

Op rubber hecht secondelijm onmiddellijk, misschien komt dat doordat rubber sowieso een chemisch iets afscheid (ge kunt dat ruiken). Ook de aangebrachte hoeveelheid speelt een belangrijke rol in het al dan niet snel uitharden.

Misschien een idee: aanbrengen met een penseel ? Die kan je na gebruik wel wegzwieren denk ik, maar daarmee kan je veel beter en doelgerichter aanbrengen en doseren dan met bv een mesje of kaasprikker. Of een fijngeknabbelde kaasprikker die men ook gebruikt als verfborstel ?
Veel aanbrengen op bv rubber zal de uithardingstijd sterk be?nvloeden.
Mijn vermoede is dat die chemische verbinding met weinig secondelijm meer effect heeft en kwassie onmiddellijk hard is daar een grotere hoeveelheid VEEL langer duurt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken [8D]
Ik heb gisteravond even een poging gedaan met metaalprimer:
Prima vloeibaar, met een fijn penseeltje in de gleuf van de velg aangebracht, ...
Het hecht niet onmiddellijk, dus heel wat "verwerkingstijd". Klinkt geweldig, tot zover ... [:)]
Maar: tussen het rubber en metaal ontstond een glijlaag. Aquaplaning, zeg maar.
Dat bandje ging door zijn elasticiteit letterlijk alle kanten uit, en vertikte het om in de gleuf te blijven liggen.
Binnen de kortste keren was er overal primer op het metaaloppervlak, en werd het positioneren alleen maar moeilijker. Geen goede methode dus [xx(]
Vernis/primer zou misschien wel kunnen, als de band al eerst op zijn plaats ligt (optillen, penseeltje, ...) Is misschien te proberen.
Andere optie: een meer kleverige traagdrogende lijm in de velg. Dat zou de eerder gesuggereerde Tec7 kunnen zijn. Probeer ik zeker.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Update: Tec7 kleeft niet aan siliconenrubber, en de metaalprimer ook niet [xx(]
Net terug van VossChemie (adviescentrum in Lier): zeiden (met enige fierheid? [}:)]) dat hun silicone-gietrubber opzettelijk "zelflossend" is [B)]
Volgens hen is het alleen te kleven met ... andere siliconen, zoals die gebruikt wordt voor ramen en dergelijke af te dichten...

... dus toch geen verloren rit - ik had trouwens nog wat van hun geweldige zelflossende rubber nodig [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Verdorie Gerolf das minder. In siliconen kit heb je ook veel keuze.
Misschien de siliconen op een of andere wijze verdunnen (aanlengen) om het vloeibaarder te maken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Kun je de afmetingen van het groefje in het wieltje niet aanpassen zodat het bandje wat meer spant, zodat je g??n lijm nodig hebt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Andere bandjes, die meer spannen, heb ik al overwogen. Misschien moet dat maar ...
Maar ik ga toch eerst eens proberen met "gewone" siliconen. Als 't lukt straks na het werk snel langs de DHZ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw