Finescale @ msc-hetspoor..

Gestart door renstimpie, 30 april 2012, 08:23:36 AM

Herwig

#15
Iemands nostalgische herinneringen aan de schone tijd als milicien bij de(n) ABL te Leopoldsburg ?
Des zondagsavonds vrolijk en vreugdevol toekomen met de trein en dan met volle moed verder naar 't kamp ?

renstimpie

Een laadplatform voor onze finescale baan:  Bouwer:  Erwin Stuyvaert:

IMG_4113 by Tim Somers, on Flickr

renstimpie

De volledige lengte van het station:

Rails en wissels: volledige zelfbouw door Etienne Vlaeminck

IMG_4115 (1) by Tim Somers, on Flickr

Klaas Zondervan

Ik zie geen bevestigingen van de spoorstaven op de dwarsliggers. Hoe is dat gedaan?

renstimpie

Ik heb de vraag aan Etienne gesteld,  van zodra ik een antwoord heb, post ik het hier.

Tim

erwin9

De sporen en de wissels zijn volledige zelfbouw, zoals alles trouwens op deze (en veel van onze andere modelbanen).
De dwarsliggers zijn gemaakt uit pertinax strips, op maat gezaagd, waarop de spoorstaven (die wel werden gekocht op lengte van 96 cm) code 55, werden vast gesoldeerd (ongeveer 120 soldeerpunten per spoorlengte  :P). Momenteel zijn alle sporen gelegd. In een later stadium volgt de afwerking van de sporen (lasplaten, railbevestigingen, enzomeer. De ploeg "elektronica" is bezig met de aansluitingen, voedingen, seinen en wisselsturingen.
Nu is het kwestie van eerst grondig te "testrijden", wat zal gebeuren op de komende clubtentoonstelling van 8 & 9 september.

Als dat alles volgens plan loopt, en na enkele kleine testen lijkt dat gelukkig ook zo, kunnen we weer verder.  Een ploeg begint aan de scenery, een andere ploeg is wagons aan het bouwen, en ook de afwerking van de sporen, wissels en seinen.  Onnodig te vertellen dat dit nog wel enkele jaartjes in beslag zal nemen !  Maar dat is nu net onze hobby, lekker bouwen !!!  Het rijden komt later wel  ;)

Groetjes, en kom het eens  "live" bekijken op onze tentoonstelling  ;D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

renstimpie

IMG_4129 by Tim Somers, on Flickr

Testen en afstellen van de servo's aan de finescalebaan.

Thommy

Citaat van: erwin9 op 08 augustus 2018, 21:03:41 PM
De sporen en de wissels zijn volledige zelfbouw, zoals alles trouwens op deze (en veel van onze andere modelbanen).
De dwarsliggers zijn gemaakt uit pertinax strips, op maat gezaagd, waarop de spoorstaven (die wel werden gekocht op lengte van 96 cm) code 55, werden vast gesoldeerd (ongeveer 120 soldeerpunten per spoorlengte  :P).

Trekt dat niet naar alle kanten dan? 60 op 96cm lijkt me geen sinecure
Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

Ik zou ook geen spoorstaven op alle dwarsliggers vastsolderen. Dan is er geen ruimte voor thermische uitzetting.
Het zijn ook geen 120 punten per spoorlengte, maar per staaflengte. Uitgaande van een standaardafstand van 7 mm tussen de dwarsliggers kom ik voor 96 cm op 137 dwarsliggers. Blijkbaar liggen ze hier iets verder uit elkaar.

erwin9

Wat betreft de uitzetting, ik denk dat het duidelijk te zien is op de foto dat de sporen kaarsrecht liggen :)    De dwarsliggers liggen inderdaad iets verder uit elkaar dan de "reguliere" sporen van de gangbare merken.  De tussen afstand van de dwarsliggers werd bepaald op plannen en gegevens van de vroegere MT-lijn (Mechelen-Terneuzen).  Natuurlijk ook een kwestie van "voorzichtig" solderen, en afwisselend van de ene kant naar de andere kant, dus niet meteen alle dwarsliggers achter elkaar. 
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Klaas Zondervan

Citaat van: erwin9 op 11 augustus 2018, 13:19:38 PM
Wat betreft de uitzetting, ik denk dat het duidelijk te zien is op de foto dat de sporen kaarsrecht liggen :)   
Dat zal komen omdat ze warm gesoldeerd zijn en daarna afgekoeld. De spoorstaven staan dan op trekkracht. Maar er komen grote spanningen te staan op de solderingen en die kunnen op den duur los springen. De tijd zal het leren.

erwin9

Klaas,  de meeste van deze sporen liggen al bijna 5 (VIJF) jaar gesoldeerd op deze wijze, dus ik begrijp uw relatief negatieve instelling niet echt ?   Kom gewoon eens langs op onze club tentoonstelling op 8 & 9 september eerstkomend.  Dan kan je "persoonlijk" de toestand van de sporen en de manier waarop deze zijn gemaakt eens inspecteren en vaststellen dat het dus OOK kan zonder kromtrekken, loskomen, enzomeer  ;)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Klaas Zondervan

Ik heb geen negatieve instelling, ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om op 8 en 9 september te komen kijken.

renstimpie

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 augustus 2018, 20:09:10 PM
ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.

Wij zijn dan ook een gelukkige club 😄.   

Wat de temperatuursschommelibgen betreft:  dit is een clubbaan waar voornamelijk op dinsdag en de eerste zaterdag van de maand wordt aangewerkt.   Zowel winter en zomer.   Op dagen dat de club niet open is..  staat de verwarming niet onnodig te draaien.   Dus de baan doet het goed!

philippe_007

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 augustus 2018, 20:09:10 PM
Ik heb geen negatieve instelling, ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om op 8 en 9 september te komen kijken.

Pertinax (printplaat) dat bestaat uit plastic + koper laag en daarop de sporen solderen, weinig kans dat dit los komt, dan zoude componenten op printplaten ook loskomen na enkele jaren...

Ons clublid Etienne zijn persoonlijke baan dat reeds jaren bestaan is identiek opgebouwd.
Heel veel modulebouwers gebruiken de zelfde methode op de overgang van de modules (zelf doe ik dit ook).

Tot op heden heb ik nog niet veel mensen horen klagen dat dit los komt na enkele jaren.