Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 114 - Galvaniseren

Gestart door argilla, 27 april 2012, 20:39:03 PM

Huugooke

Heb die Alclad2 ook juist ontdekt, inderdaad heel knap, maar denk niet dat het eenvoudig is. Vooral de airbrushers gaan er geniet van hebben.
Je moet een grondlaag leggen, dan de metaallaag en afhankelijk van het effect een eindlaag.
Testors (als je dat kan vinden) heeft ook "Metaliser" verf. Die moet je na drogen opblinken, dat geeft ook een mooi effect.
Voor bronzen monumenten is dat alles niet zo geschikt; de realistische kleur is dof bronsgroen met een grijswit bovenlaagje (dank zij de duiven)

Kris

Hallo,
Deze verf gebruiken is niet moeilijker dan andere verf met de de airbrush aan te brengen , ondergrond mooi opschuren ,eerst primer (moet geen aclad zijn) , en dan gloss zwart en dan vb . Aclad Chrome
En dan verwonderd zijn van het resultaat , niet te vergelijken met humbrol metaalkleuren
Kris

Gerolf

Die Alclad verven zijn inderdaad erg goed spul. Een zwarte primer, en daarop je verflaag kan prachtige effecten geven.
Ze hebben ook een stevige hoeveelheid kleuren beschikbaar. Ik heb die verf destijds gebruikt voor de ketels in mijn brouwerij, staat in MSM 72 [;)]
Onlangs heb ik nog een andere kleur (chroom) gebruikt voor de spiegels in mijn kermis-danstent.

Galvaniseren is bedoeld om "echt" metaal aan te brengen, en zo van de voordelen van dat metaal gebruik te kunnen maken (harder, te solderen, te polijsten, ...)
Op niet-geleidende materialen wordt het populair gebruikt om bvb "de eerste babyschoentjes" te verkoperen.
Volgens mijn opzoekwerk maak je dan een grondlaag met metaalverf (Hamerite?) om voor geleiding te zorgen, en daarna kan het schoentje (of wat dan ook) in bad. Dat zou voor een preiserke ook moeten lukken. Wie probeert? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

of je zou het eens met sublimatie kunnen proberen. Misschien zijn er firma's die dat doen voor een Preiske[;)]

Gerolf

Ik kende sublimatie als fysisch verschijnsel, maar niet als transfertechniek, dus even wikipedia bekeken:
citaat:
Sublimatie wordt gebruikt in de textielindustrie voor het bedrukken van textiel, maar ook van gebruiksvoorwerpen, zoals een snowboard. Onder druk en bij hoge temperatuur wordt een verflaag op het voorwerp aangebracht, waardoor het een verbinding aangaat met de acrylaat of polyester ondergrond. Voorwerpen die op deze manier zijn bedrukt, zijn goed was- en krasbestendig, omdat het niet op het oppervlak is bevestigd, maar in het oppervlak is ge?ntegreerd.
Ik denk dat een Preiserke niet zo van hoge temperaturen houdt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

even verder zoeken Gerolf, het gaat wel degelijk; maar je hebt er een kleine fabriek voor nodig, vandaar...

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

even verder zoeken Gerolf, het gaat wel degelijk; maar je hebt er een kleine fabriek voor nodig, vandaar...



In welke schaal die fabriek ?
In HO ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

even verder zoeken Gerolf, het gaat wel degelijk; maar je hebt er een kleine fabriek voor nodig, vandaar...



In welke schaal die fabriek ?
In HO ?



in HK (Hong Kong)[:p]

tip: opdampen

Huugooke

Zojuist een spiegeltje gemaakt: bedankt voor de tip, Gerolf!

Havoc

Dan gaat het niet meer over galvaniseren maar CVD of sputteren. Plastics met metaal coaten heeft ook als toepassing een geleidende laag leggen voor EMC doeleinden. Maar dan zit je al behoorlijk in de chemie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Inderdaad, een klein fabriekje zei ik toch?
Wij waren even ge-sidetracked over hoe je een niet geleidend voorwerp toch kon galvaniseren.
De methode waar ik naar refereer is het verdampen van metaal onder vacuum...

Havoc

Simpelder is eerst grafiet erover en dan het metaal met electrolyse op het grafiet neerslaan. Je kan de grafiet erop wrijven of spuiten. Spuiten kan met "Graphit 33" van Kontakt Chemie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik heb geen ervaring met grafiet en galvaniseren, maar het lijkt me wel nuttig.
Wat ik me afvraag: volgens Google wordt "Graphit 33" als een hoogohmige laag beschreven, veel weerstand dus. Zal die genoeg geleiden om electroplating toe te laten?
Volgens wat ik op het internet vind, is een metaalverf-spray interessanter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf,

heb het gevonden in zeer geconcentreerde vorm ( zeer donker blauw van kleur hoor). 10ml op 500liter water of te 1 flesje is goe voor 15.000 liter. Prijs ? 10 euro. Volgens info apotheker. Onnozel met  het gewoon eens te vragen bij onze apotheker. Jawel zei hij in geconcentreerde vorm. Het geluk ligt soms om de hoek te loeren niet ?
Is dit een goede aankoop ?
Wel zoals jij aangeeft "verzuren" dat wel.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door argilla

Gerolf,

heb het gevonden in zeer geconcentreerde vorm ( zeer donker blauw van kleur hoor). 10ml op 500liter water of te 1 flesje is goe voor 15.000 liter. Prijs ? 10 euro. Volgens info apotheker. Onnozel met  het gewoon eens te vragen bij onze apotheker. Jawel zei hij in geconcentreerde vorm. Het geluk ligt soms om de hoek te loeren niet ?
Is dit een goede aankoop ?
Wel zoals jij aangeeft "verzuren" dat wel.





Wat heeft de apotheker om den hoek dan te koop ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI