Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 114 - Galvaniseren

Gestart door argilla, 27 april 2012, 20:39:03 PM

argilla

heb gegooled maar al die natriumpersulfaat is te bestellen in Nederland.
Is er hier in Vlaanderen dan nergens een winkel of webstek waar ik dit kan bestellen ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Is dat dat spul niet waar men in etst ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Dat is inderdaad dat ets-spul, ja. Seno verkoopt het als "fijnetskristal", nogal duur. Net over de grens, in een winkel op het industrieterrein van Roosendaal, dichtbij Bergen-op-Zoom koop je het veel goedkoper per kilo. Die koopt het dan weer in Duitsland.
Maar eigenlijk heb je kopersulfaat nodig dat "een beetje zuur" is, tenminste als je iets wil verkoperen...
Kopersulfaat is voor mij een afvalproduct, nadat ik natriumpersulfaat heb losgelaten op koper. Ik heb hier bijna 4 liter staan [;)]
Kopersulfaat kon men vroeger niet te lastig vinden, en zoutzuur (om het "wat zuur" te maken) vind je bvb bij Brico.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Wat men bij de elektronicahandel verkoopt (wit) is niet goed?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Wat men bij de elektronicahandel verkoopt (wit) is niet goed?



Kijken wat er voor productomschrijving opstaat.
In dat witte spul heb je 2 soorten in. natriumper euh dinges en nog iets anders.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Dat witte "elektronicaspul" is precies hetzelfde: Natriumpersulfaat. Prima dus om mee te etsen, maar goedkoper "in 't groot" [:)]
Voor galvaniseren is het pas geschikt als het uitgewerkt is, en dus grotendeels kopersulfaat is geworden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

En dat is, dacht ik toch, courant verkrijgbaar?

Gerolf

Ja hoor, bijvoorbeeld van het merk Seno, verpakkingen van 140 gram, goed voor een liter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

yep Bordeauxse pap ( tuinbouw) bevat kopersulfaat 20%. Ok voor het algenvrij te houden van vijvers bv gebruikt men kopersulfaat ( intratuin winkel), zwembaden enz...enz
prijs: ?1 voor 19 gr. 10zakjes voor ?9.
Is dit duur Gerolf in die hoeveelheid ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Op het net zie ik in nederland 6.5 euro voor 500 g als plantenmeststof en 9.64 euro voor 500 g bij toebehoren voor keramiek. En landbouwers spreken van 71 euro voor 25 kg. Lijkt me dus wel goedkoper dan 9 euro voor 190 g. Langs de andere kant, hoeveel heb je nodig? Als je een helve kilo moet kopen om er dan een mespuntje van te gebruiken dan had je beter een klein zakje gekocht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Bijna 190 gram voor 9 Euro lijkt me absoluut niet overdreven. Dat lijkt me goed voor 2 ? 3 liter vloeistof (googlen aub voor de juiste hoeveelheid)
Niet vergeten om het wat aan te zuren, met zoutzuur (of misschien zelfs met keukenazijn)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Galvaniseren kan misschien soms leuk zijn. En relatief gemakkelijk wanneer je met een voorwerp uit een elektrisch geleidend materiaal kan starten.

Maar wat als je bv een plastic Preisertje wil galvaniseren ?

Jaren terug vond ik een oplossing in de bib in een vergeeld oud boek over scheepsmodelbouw. Uit de tijd dat modelbouwers nog alles zelf moesten fabriceren...

Het zou volstaan om je plastic of houten origineel eerst goed in te wrijven met grafietpoeder (slijpsel van harde potloden - de 'H'-categorie) om het origineel geleidend te maken. Nauurlijk oppassen me de vingers dat je het er ook niet terug afveegt.
Eenmaal gegalvaniseerd zorgt het sluitend metaallaagje ervoor dat het grafiet (en de galvanisatielaag) niet meer loskomt van het origineel.

Eens scheef kijken naar andere modelbouw-branches en naar de (letterlijk) oude rotten in het vak kan je soms veel leren...

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Galvaniseren kan misschien soms leuk zijn. En relatief gemakkelijk wanneer je met een voorwerp uit een elektrisch geleidend materiaal kan starten.

Maar wat als je bv een plastic Preisertje wil galvaniseren ?

Jaren terug vond ik een oplossing in de bib in een vergeeld oud boek over scheepsmodelbouw. Uit de tijd dat modelbouwers nog alles zelf moesten fabriceren...

Het zou volstaan om je plastic of houten origineel eerst goed in te wrijven met grafietpoeder (slijpsel van harde potloden - de 'H'-categorie) om het origineel geleidend te maken. Nauurlijk oppassen me de vingers dat je het er ook niet terug afveegt.
Eenmaal gegalvaniseerd zorgt het sluitend metaallaagje ervoor dat het grafiet (en de galvanisatielaag) niet meer loskomt van het origineel.

Eens scheef kijken naar andere modelbouw-branches en naar de (letterlijk) oude rotten in het vak kan je soms veel leren...



Was ook een vraag die in de grijze massa tussen de oren verscheen.
Wat met niet geleidend materiaal.
Moest het ooit van toepassing zijn zal ik het wel eens proberen.
Merci argilla voor den tip.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kris

Hallo,
Ik begrijp de noodzaak om kunststof onderdelen te galvanizeren niet goed er bestaan verven die perfect metalen nabootsen vb aclad 2 , ik heb dit al gebruikt ongelofelijk spul
hierbij linkje
http://alclad2.com/
kris

ERVIN

Wow Kris , dat is idd schitterend ,  bedankt voor de link.[;)]