fosforbrons voor sleepcontacten

Gestart door Michiel, 04 april 2012, 20:32:02 PM

Huugooke

#15
Die aspotjes: is hier geen toepassing te vinden voor het metaliseren van plastic? Zie het galvaniseer-draadje n.a.v. het artikel van Gerolf?

Klaas Zondervan

#16
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Toch heb ik goede ervaringen met stroomafname via puntlagers (hebben we het in een ander draadje ook al over gehad).
citaat:
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)

Bij slecht gelegde rails is er maar ??n remedie: slopen en overnieuw leggen.[;)]

Frank_N

#17
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Die aspotjes: is hier geen toepassing te vinden voor het metaliseren van plastic? Zie het galvaniseer-draadje n.a.v. het artikel van Gerolf?



Das een hele goede, Hugo [:)]!

Een avontuur wil ik het forum niet onthouden:
Ik heb een oude 6 assige (2 draaistellen dus) kuilwagen van Minitrix.
Dat ding had plastic wieltjes. Gevolg: ding loopt (Belgies: bolt)knudden. En dan in de catogorie: zwaar knuddeN.
Dus ik metalen wieltjes eronder gefabriekt van FLM. Want die blijken prcies te passen! (bij N zit er nogal verschil in diameter / flensdiameter  en aslengte) Die wieltjes zijn enkelzijdig geisoleerd. Bij een draaistel maakte ik de fout er een tegenzijdig te monteren. Gevolg: kortsluiting!
De assen worden in dit model niet geplaatst in de traditionele aspotten, maar een soort v- vormige gleuf en vervolgens opgesloten met een beugeltje, zodat ze blijven "hangen" als men het wagentje oppakt.
Dus bij een draaistel de wielen met geisoleerde kant aan 1 kant, bij het andere draaistel de wielen precies andersom. Toen werkte het goed.
Leg het me maar eens uit? Wat is er aan de hand met deze draaistellen? Meten (ouderwetse multimeter) tussen de draaipunten van de draaistellen kun je niks, maar er gebeurd wel "iets" met/in/bij de kunstof (???) draaistellen.

Dan deze nog:
Op het Nspoor forum zag ik een draadje over iemand die het hartstuk van oude Minitix wissels had beschilderd met geleidende lak, want: oude 3 assertjes kwamen er niet doorheen.
Gevolg van deze handeling: kleine lokjes reden zonder stuiteren door deze gemodificeerde wissels.
Wel had hij daarbij de aansluitingen van de wissels met een relais dienen om polen, ivm kortsluiting. Het aansluit draadje hiervoor werd met secondenlijm onder de geleidende lak aangebracht.

Als ik het draadje terugvind, zal ik hier een link plaatsen.

Dus, Hugo, volgens mij zit er een klein probleempje in het metaliseren van plastic (kunststof) en dan in verband met polariteiten [?][?]

Edit: de Aspotten (tjes) zijn besteld en betaald, dus nog ff tante post afwachten. Ik ben trouwens bang dat de  dikte van de draaistellen aan de kant waar de aspotten moeten komen van de Rivarossi CIWL rijtuigen aan de krappe kant is om uit te boren [B)]

Wat misschien dan nog overblijft is op zoek gaan naar wielstellen met kortere assen.

Groet van Frank

Huugooke

#18
Ik rij H0(*) dus ik zie het iets groter[:D].
Ik dacht zo, als je tegenovergestelde zijden van een draaistel kan metalliseren, dan kan je toch stroom afnemen?

Zal ik even een eigen (lang geleden) experiment vertellen?
Ik kwam op het idee om hele dunne koperfolie in het draaistel te plakken, in het aspotje zelf even aandrukken met een botte punt.
De wieltjes geven nu de spanning door naar het koper en zo met een draadje naar binnen.
Dat werkt.. tot het koper is weggesleten.

(*)De aandachtige lezer zal ook hier weer opgemerkt hebben dat ik Half nul heb getypt en niet Half Oh

Frank_N

#19
"Zal ik even een eigen (lang geleden) experiment vertellen?
Ik kwam op het idee om hele dunne koperfolie in het draaistel te plakken, in het aspotje zelf even aandrukken met een botte punt.
De wieltjes geven nu de spanning door naar het koper en zo met een draadje naar binnen.
Dat werkt.. tot het koper is weggesleten."

>Goed plan! Maare: Probeer dat maar eens bij N!

Volgens mij gaat het om de draaistellen AFZONDERLIJK te isoleren tov. je wagon. H0 (NUL [:o)]) of N of weet ik wat, maakt niet uit. Het probleem is gelijkeender.
Om de pret nog completer te maken: hoe had je nog gedacht hierbij stroomvoerende koppelingen te gaan gebruiken? Want: die dingen zitten ook vast aan je draaistellen.....

Bij mijn (zeer fraaie) Arnold "Rheingold" is het stroomafname deel opgelost door koperen (ofzoiets) plaatjes onder de bak te monteren, en een (slappe)tonveer per wielas in het draaistel tegen de assen aan te laten slepen.
En: DIT WERKT! (zonder knipperen van de gloeilampjes) Het zal beslist even duren voor de tonveertjes "OP" zijn...
Fabrieksmatig, dus............Maak dat zelf maar eensch....

At Michiel: Kom er maar in!
Groet van Frank

Michiel

#20
Ah nee, he Frank. Je gaat me nu de fakel nog niet doorgeven, h?!. Ik zat net lekker uit te kijken naar jouw experimenten met de aspotjes! [:D]

Toch even een bedenking met die aspotjes. Je moet, om ze te kunnen plaatsen, een klein gat voorboren. Echter, een draaistel is meestal uit 1 stuk gegoten, waardoor je je boor niet mooi haaks kan positioneren want het draaistel aan de overkant zitten in de weg. Hoe los je dat op?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#21
Nee, Michiel maar ik dacht je hier toch wat mee te prikkelen...[:)]
Zo heb ik genoten van je experimenten met de reeks 59 & het cardan-veertje [:D]
Zoeen lokje wil ik ook nog steeds graag in mijn verzameling.

Maar goed, Je observatie van het aspotten-montage-probleem is juist.
Het zal niet lukken helemaal recht in de oude aspotten te gaan boren.
Ik heb er 2 boortjes met een houten handvat en eindafslag bijbesteld, om te voorkomen dat je er gelijk mee door het draaistel heen schiet...
Vergis je niet die "aspotten" zijn amper half zo groot als een speldeknop. Uitwendig is de grootste boordiameter 1,5 mm. Dus die boor-fouthoek" over  een lengte-as van pakweg 16 mm kon best wel eens meevallen.

Dat soort boortjes heb ik, maar niet met de juiste snijhoek. Daarbij dien je het gaatje ook nog voor te boren met 1,1 mm (als ik wel ben)
Veel ruimte voor avonturen is er dus niet. Als ik de uitleg op de PEHO http://www.peho-kkk.de/ site begrijp, zijn deze boortjes speciaal geprepareerd voor het beoogde doel.
Daarom heb ik meerdere van die aspotten besteld, ga het eerst met een vergelijkbaar onderstel (draaistel) uitproberen. Er is nl. geen weg terug......Tenzij iemand nog een voorraadje draaistellen van Rivarossi nog heeft liggen, natuurlijk.

Overigens heb ik het idee opgepakt naar aanleiding van de verschillene draadjes (onder andere deze: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14567 ) welke op dit forum lopen over stroomafname en wat foto's die ik zag op een Duitse site (sorry, link even kwijtgeraakt). Men had een 2-asser N spoor voorzien van bussen voor sluitverlichting. Dat ziet er goed uit!
De foto van dit geslaagde project heb ik wel, maar kan hem hier niet plaatsen.

Edit1) Wat vind je trouwens van de gedachte van Hugo [?]

Edit2) Link naar anleitung: http://www.peho-kkk.de/pdf/Anleitung_6.pdf
Groet van Frank

Michiel

#22
Hoi Frank,

Huugoo's idee is natuurlijk origineel, theoretisch werkbaar en gezien ik er geen praktische evaring mee heb is het moeilijk om de haalbaarheid in te schatten.

Maar mijn eerste reacties waren toch eerder terughoudend: zal het dunne laagje "opgedampt" metaal niet erg snel doorslijten? Hoe gemakkelijk zal het zijn om enkel plaatselijk te galvaniseren (dus niet de buitenkant van de draaistellen om geen details te verliezen).

Nogmaals, ik ken het procedee niet voldoende om te oordelen of het werkbaar is. Maar persoonlijk verwacht ik meer heil van de aspotten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#23
Plaatselijk galvaniseren lijkt me bijna ondoenbaar, want je moet ook nog stroom aanvoeren naar de gewenste plaats
Ik heb ook wat twijfels over de slijtvastheid, tenzij je een ander metaal dan koper aanbrengt (chroom bijvoorbeeld)

Is het geen optie om aspot-vormpjes te drukken in een strip messing of fosforbrons? Zoals je imitatie-klinknagels maakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#24
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Plaatselijk galvaniseren lijkt me bijna ondoenbaar, want je moet ook nog stroom aanvoeren naar de gewenste plaats
Ik heb ook wat twijfels over de slijtvastheid, tenzij je een ander metaal dan koper aanbrengt (chroom bijvoorbeeld)

Is het geen optie om aspot-vormpjes te drukken in een strip messing of fosforbrons? Zoals je imitatie-klinknagels maakt?



Laatste is wat Hugoke al aangaf, Gerolf. Goed idee, volgens mij de moeite van te proberen waard. Je kan er niks echt mee "mollen" En het is omkeerbaar.

Het "vermetaliseren" van puntlagers met chroom bied mi geen soelaas. Zoals u zelf al aangaf zal het altijd een zeer dunne laag opleveren. Behalve dan nog dat het proces niet omkeerbaar is.
Het chroom is mi. te hard, in vergelijking met de bestaande voorhande koper samenstellingen..
De wielassen zijn ook min of meer "hard" Punt is dat een en ander niet lang gaat duren..
U snapt natuurlijk (gaf datzelf al aan) dat dat niet gaat lukken. Het was dan ook maar een gedachtenvlucht [;)]

Dus: wacht ik eerst de messing aspotten (potjes) maar af.
Groet van Frank

Frank_N

#25
Vandaag de bestelling binnen gehad. Yow!
Ik schrok me rot! Draadjes zijn als een haar, zo dun....
Netjes gesoldeert, dat wel. De "ASPOTTEN" zijn slechts met een lope te zien.
De kleinste pincet is in vergelijking eigenlijk zoiets als een breekijzer [}:)]
Eerste gedachte was: Waar ben ik nou toch mee bezig...
De zending en afwerking is prima verzorgt, goed verpakt geen pakbon.
De bijbestelde boortjes voldoen ook aan de verwachting.
Dus: avontureren maar!
Groet van Frank

Frank_N

#26
Zojuist bezig geweest  met verlichting inbouwen in de goederen trein begeleidingswagen van Minitrix (als proefkonijn). 2-assertje, aanvankelijk kunstof wielen en vergelijkbare ruimte (met de CIWL draaistellen)om "op te boren", heb ik vervangen met FLM metalen wielen.
Deze pasten er aanvankelijk "ruim" in. De trix assen waren iets langer, bij dit model.
Aspotjes in oorsrokelijke gaatjes enkelzijdig opgeboort met het bijbestelde 1,5mm boortje.
Het monteren van de messing busjes ging redelijk vlot en nauwkeurig!
Heb ze nog even niet gefixeert met secondenlijm, vanwege proef. Volgens mij is dat fixeren eigenlijk ook niet nodig, want de busjes zitten behoorlijk goed geklemt in het opgeboorde gaatje.
Voorlopig resultaat is dat de wagen toch wat meer rolweerstand geeft dan gedacht, omdat de aslengte tussen de ophanging iets krapper word na montage van de messing aspotjes.
Je kan de wielen dus niet meer "rondgooien". Dat is nou precies wat wel zou moeten kunnen!!
De wielassen worden iets meer geklemt door de lagering. Ofwel: het zou ietsje ruimer mogen worden. Of kortere assen gebruiken.
Op "gevoel" werkt dit toch beter en gelijkmatiger dan slepers over de wielassen.

Stroomafname is de volgende proef. Meer als een 24 V telfoonlampje past niet in dit (conducteursverblijf) wagentje, dus daar zal ik het mee moeten doen.

Zoals het er nu naar uitziet is het dus wenselijk op zoek te gaan naar kortere wielassen voor de CIWL rijtuigen. Het uitboren van de draaistellen levert ook nog op dat de wielen niet meer in de midden van het rijtuig komen zitten.
Groet van Frank

Gerolf

#27
Zou je iets dieper kunnen boren? Zodat de asjes niet klemmen in de potten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#28
Ik wil nog even terug komen op dat metalliseren. Heb dat vroeger nog laten doen om plastic behuizingen te behandelen voor emc problemen.

Procede is als volgt:
- eerst "geleidende" laag aanbrengen. Kan wat vanalles zijn naar gelang de kunsstof en oppervlakte. Voor zo'n volledige behuizing ging de boel in een paar baden zodat er een koper laagje op neersloeg. Voor selectief wordt er soms eerst een grafiet laag op "geverfd".
- dan wordt electrolytisch de koperlaag dikker gemaakt voor een goede geleiding te krijgen
- dan een laag nikkel erover voor tegen oxydatie en mechanisch te beschermen.

Dus selectief aanbrengen gaat. Maar een bijkomende complicatie is dat de electroden ongeveer de vorm van de zone die je wil bedekken moeten volgen. Anders gaat het metaal naar de dichtsbije punten. En hier vrees ik dat het voor een draaistel in N (langs de binnenkant) gaat mislopen.

Je zou natuurlijk eerst alles kunnen bedekken en dan etsen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#29
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Zou je iets dieper kunnen boren? Zodat de asjes niet klemmen in de potten?



Heb ik inmiddels gedaan, de aspotjes gelijk met de binnenzijde van de wielophanging gemaakt. Verder gaat niet ivm te weinig "vlees" in dit wagentje. Het  resultaat mbt. tot loop eigenschappen is wat beter, maar nog steeds niet het verwachtte resultaat.

Ondertussen twee aspot-litze draad gemolt[}:)]. Of me het lukt het zaakje opnieuw te solderen is dan weer de volgende stap.
Als dat niet lukt, no prob. Heb er stuk of 40, kan nog ffekens vooruit [;)]
Groet van Frank