Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 113

Gestart door doomslu, 25 maart 2012, 22:37:01 PM

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het is te downloaden [;)]
Het filmpje zelf viel me wat tegen:
- een .mov-filmpje is niet zo toegankelijk voor iedereen (Quicktime nodig)
- de aandrijving van de slagbomen lijkt toch behoorlijk te schokken ...



Idd, een behoorlijk "schokkende" aandrijving, verder lijken de kettingen onderaan de slagbomen nog behoorlijk Duits. De signalisatiepalen vind ik wel goed gelukt. M.a.w. een verdienstelijke poging. Wellicht is het uitbrengen van een Belgische overweg een mooi project voor bepaalde fabrikanten (hint). Zelf begin ik er niet aan met mijn 2 linkerhanden.
MC

stefanic

Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving. Hoewel de overweg zelf zeer mooi is, alsook de overweglichten en zeer natuurgetrouwe bel! Ik was (en ben) al een tijdje geinteresseerd om servo's te gebruiken voor aandrijving van wissels ed. Maar wat me vooral tegen houdt: je kan zo'n dingen blijkbaar niet 'simpel' aansturen, zoals bv. een Tortoise, met een dom schakelaartje. Ik lees enkel maar over programmeren en extra toestanden (servodecoder, switch-pilot ed) om te kunnen aansturen. Je kan daar misschien dan wel veel meer mee (zoals dat terugwippen van de slagbomen... dat ik ook verwacht had in het filmpje), maar hoe geraak je daar...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Gerolf

Servo's kan je ook op een "min of meer analoge" manier elektronisch aansturen. Echt programmeren is niet noodzakelijk.
Maar misschien is het beter om een apart topic op te starten, een "aanvulling op het artikel" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het is te downloaden [;)]
Het filmpje zelf viel me wat tegen:
- een .mov-filmpje is niet zo toegankelijk voor iedereen (Quicktime nodig)
- de aandrijving van de slagbomen lijkt toch behoorlijk te schokken ...

De .mov komt direct uit het phototoestel van mijn dochter. Ik heb meer dan een free converter geprobeerd maar [xx(][xx(][xx(] het resultaat [V][V] Ik had het misschien gewoon op youtube kunnen zetten.

De aandrijving : die gebeurde heel goed, met terugwipen en heel 'soepel'. Een verkeerde aansluiting van die servo heeft mijn een one shot rookgenerator gegeven [:(][:(] (voor dat ik op het idee kwam van het te filmen). Een nieuwe servo moet not besteld worden.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door stefanic

Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving. Hoewel de overweg zelf zeer mooi is, alsook de overweglichten en zeer natuurgetrouwe bel! Ik was (en ben) al een tijdje geinteresseerd om servo's te gebruiken voor aandrijving van wissels ed. Maar wat me vooral tegen houdt: je kan zo'n dingen blijkbaar niet 'simpel' aansturen, zoals bv. een Tortoise, met een dom schakelaartje. Ik lees enkel maar over programmeren en extra toestanden (servodecoder, switch-pilot ed) om te kunnen aansturen. Je kan daar misschien dan wel veel meer mee (zoals dat terugwippen van de slagbomen... dat ik ook verwacht had in het filmpje), maar hoe geraak je daar...


lees lager mijn antwoord aan Gerolf [;)]

Gerolf

Oow ... servo opgestookt en daarna gefilmd - dat verklaart wel iets, ja [B)]
Ik ben zo vrij geweest om het filmpje te converteren: http://meb.gerolf.be/msm/varia/Passage.wmv
Van 57Mb naar 2.83, en niet al te veel kwaliteitsverlies, denk ik [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

De slagbomen van Weinert (met of zonder) behang zijn de beste die momenteel op de markt zijn. Toch een kleine opmerking. De slagbomen moeten in open positie, vertikaal of bijna vertikaal staan. Beide slagbomen aan dezelfde kant van de weg kwam in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?

Schokkerige beelden (ook de trein heeft het wat) kan als oorzaak aan het gebruikte programma liggen warmee je beelden van je kamera naar je PC transfereert.  Ik had dit met mijn eerste filmpje met mijn nieuwe HD camcorder ook.
Met vriendelijke groeten
Peter

stefanic

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door stefanic

Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving....

lees lager mijn antwoord aan Gerolf [;)]


Ahaa! En dan een nieuw filmpje hoop ik, dat je fraaie overweg volledig tot z'n recht laat komen[:p]
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

ToThePoint

Toch een opmerking ivm de prijs van servo's.
Servo's die zeker geschikt zijn voor de slagboom zijn te koop aan 3 euro met verzending, Zeker geen 10 a 20 euro betalen maar ze op een zeer bekende veilingsite halen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56



in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?

voor zover ik mij kan herinneren stonden de slagbomen vroeger altijd aan dezelfde zijde met volledige overspanning van de rijweg, met zelfs een kleine slagboom voor (brom)fietsers en voetgangers. wat ik wel mis is het stopteken dat op elke slagboom aanwezig was. bovenstaande foto is niet van mij maar helaas de enige die ik bezit.
ik heb het artikel al gelezen en het prijskaartje.........[:0]
niet zo simpel en dus ook niet voor iedereen om zoiets in elkaar te knutselen.[:(]
marc
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

Nee hoor.
Het KB van 26 maart 1936 toont inderdaad alleen volledige slagbomen (of rolbarelen) over heel de weg.
Maar het KB van 18 oktober 1957 toont al halve slagbomen (en geen rolbarelen meer).
Het KB van 31 december 1966 (het eerste met de overweglichten die we nu kennen) toont zelfs halve slagbomen aan weerszijden van de weg.
Ook worden in deze KB's afzonderlijke 'doorgangen voor voetgangers en rijwielen' vermeld.

Hoever de wet in de praktijk ook omgezet werd is natuurlijk minder duidelijk.

dieselfreak

Je hebt heel veel verschillende soorten overwegen, vandaar dat ik het altijd een beetje vreemd heb gevonden dat er zo weinig in model verkrijgbaar zijn. Ok?, er was enkele jaren geleden een rolbareel uitgebracht(of die nu nog ergens te koop is durf ik te betwijfelen). En verder heb je de overweglichten van Bush en Jocadis. Maar voor de rest ben je aangewezen op Duitse overwegen en die zien er toch echt helemaal anders uit dan de Belgische. Als Tijdperk 3 liefhebber was dan ook aangenaam verrast om in dit filmpje een model te zien van de signalisatie zoals die bij ons voorkwam in de jaren 50 en 60. Misschien zou zo'n setje van deze overweglichten wel een mooi geschenk zijn voor abonnees van MSM? Een kalender en een meetlat hebben we intussen wel al allemaal veronderstel ik?
MC

marc goovaerts

Maak er dus maar na 1966 van.

Voordien waren er de overweglichten compleet anders (met ??n,twee of drie lampen). Zelfs na 1966 bestonden ze nog naast de huidige.
Maar ik heb er nog nooit een duidelijke foto van gevonden.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Peter

De slagbomen van Weinert (met of zonder) behang zijn de beste die momenteel op de markt zijn. Toch een kleine opmerking. De slagbomen moeten in open positie, vertikaal of bijna vertikaal staan. Beide slagbomen aan dezelfde kant van de weg kwam in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?



citaat:

Schokkerige beelden (ook de trein heeft het wat) kan als oorzaak aan het gebruikte programma liggen warmee je beelden van je kamera naar je PC transfereert.  Ik had dit met mijn eerste filmpje met mijn nieuwe HD camcorder ook.

Daar is geen data verwerking tussen phototoestel en pc. Gewoon geheugenkaartje van de eene naar de andere. Maar de servo aansturing van de lokpilot servo is zeer slecht ontwikkelt [:(]

De trein heeft het ook een beetje, maar daar is de cardan aandrijving de oorzaak [:(]

dieselfreak

In het boek "NMBS retro 1962 & 1992" staat in het deel over 1962 op blz. 3 een duidelijke foto van de overweglichten zoals in het filmpje. Onder de lichten stond ook nog een donkerblauw waarschuwingsbord met witte letters en de vermelding "STOP", de rest van de tekst is helaas onleesbaar. Iemand enig idee wat er verder nog stond op dit bord?
MC