Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Pro en Contra

Gestart door Dirky, 12 maart 2012, 21:50:20 PM

Dirky

Nu er een rubriek is, heb ik niets meer om te tonen :(
Bedankt Gerolf!;)

'k Wil toch een paar ervaringen delen in dit Pro en Contra draadje:
Over de voorbije jaren is mijn droombaan gegroeid van H0 naar P87. Als rivettenteller geeft het echt een voldoening om zo iets precies te bouwen. Maar al snel blijkt dat een "solo-project" voor iemand die nog 10 uur per dag weg is om te gaan werken en ook nog hier en daar een verbouwingsklus heeft thuis te veel tijd vraagt. Finescale eist dat alles de perfectie benadert; je lokomotieven en wagons ombouwen, je sporen maken, elke vierkante mm scenery moet er super uitzien.

M.a.w. voor mij betekent dit dat iemand die gepensioneerd is het best aankan en dat ook de bouw in groepsverband haalbaar is. Voorlopig past geen van beiden voor mij!

Het grootste dilemma krijg ik dan wanneer ik voor een probleem kom te staan waar ik moet toegeven... Een draad te dik, een spil te grof, oude huizen met splinternieuwe dakbedekking...
En nog erger, je vind op een bepaald moment een betere manier om iets te doen en dan ben je geneigd om zaken die al af waren weer onder handen te nemen.

Voorlopig staat Finescale P87 hier stil. Maar ergens in mijn achterhoofd groeit het gedacht om het ultieme PUR 1 te beleven. Het Koningsspoor voor puristen lijkt me de schaal waar je het meest voldoening uithaald...

Maar da's voor later ;)

Aan alle Finescalers hier: Veel succes met jullie Projecten!!!! Ik kijk uit naar fotomateriaal!






prulleman

mocht ik "finescalen" zou ik ook gaan voor Pur 1. Maar persoonlijk maak ik me niet druk over wielflenzen een hartstukken. Ik ben tevreden met de "nem". Ik hecht meer belang aan een goede indruk van een baan, een baan moet een verhaal vertellen, moet leven, als een kind voor de eerste keer met je baan speelt moet dat een indruk zijn die nooit meer vergeten word. Verhoudingen tussen scenery, gebouwen en "railmeters" zijn voor mij veel belangrijker dan "exact op schaal" van de flenzen. Ik apprecieer wel laag railprofiel maar eens op code 83 ben ik "content" zunne. Het verschil tussen code 75 en 70 begint wreed klein te worden, na ballasten en schilderen valt dat alleen nog maar op met macrofotografie[;)]

conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen. Zelf uit Osmium (het zwaarste element) zou een ruim bemeten loc slechts een 5tal kilo wegen. Het is zoals prulleman zegt, de verhoudingen en zo zijn belangrijk. Niet het exact zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

prulleman

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen.  


das ook niet nodig want het gewicht moet ge delen door 1:87?, dus met een asdruk van ongeveer 70 gram zit ge goed op schaal voor een asdruk van ongeveer 20 ton. (formule is mij uitgelegd door slimme mens)

Dirky

ik moet ook altijd lachen met jouw theorie Rian![:D][:D][:D][:D][:D]

Misschien eerst eens nadenken voor je commentaar geeft. [:)]

Havoc

Eerlijk gezegd zou ik liever 1:1 smalspoor doen, dan is het zeker altijd op schaal. Maar weinig realistisch. Iedereen zoek iets in modelbouw en vaak is dat iets anders. Voor mij is het spoorgebeuren veel belangrijker dan de flenzen, bomen en huisjes. Perrons van realistische lengtes en rijdende treinen.

Mensen die geen natuurkunde begrijpen zijn ook vaak grappig...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door prulleman

Maar persoonlijk maak ik me niet druk over wielflenzen een hartstukken. Ik ben tevreden met de "nem".
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Als je aan P87 begint maak je het jezelf niet makkelijk.
Maar het echte verschil zie je pas bij Engelse wissels. Bij de kruistukken zit alles zo dicht op elkaar dat dit met de groeven volgens NEM niet eens na te maken is. Vergelijk een echt Engels wissel maar eens met een fabrieksexemplaar in H0, dan zie je direct dat er niks van klopt.
Het is overigens niet hartstukken, maar puntstukken. Dat is iets waar ik me dan weer druk over maak.[;)]

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)]
Dan zie je toch wel iets over het hoofd. De schaalverhouding gaat over lineaire maten, en verder nergens over. En zeker niet over gewichten.

En verder zijn er zelfs voor schaalpuristen dingen waar ze concessies moeten doen. Wat dacht je van de staalplaten van het koetswerk. Bij echte treinen is dat gebruikelijk 2 mm dik. Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken. Dus daar moet je concessies doen.

erik de noorman

Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Toch wel. De dikte van het aluminium dat ik gebruik zal nog iets te dik zijn maar benaderd deze toch bijna.
Het probleem dat Dirky aanhaalt voor de dakbedekking los ik ook op met aluminium plaat. Dit is mijn manier om finescalen te werken.

Erik.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Toch wel. De dikte van het aluminium dat ik gebruik zal nog iets te dik zijn maar benaderd deze toch bijna.
Het probleem dat Dirky aanhaalt voor de dakbedekking los ik ook op met aluminium plaat. Dit is mijn manier om finescalen te werken.

Erik.



Kan zijn Erik, maar buiten de mededeling "ik gebruik huis, tuin en keuken materiaal " om uw fantastische creaties te verwezenlijken heb ik nog nergens enige techniek gezien hoe we dit zelf kunnen verwerken.
2 jaar geleden zou eventueel in Mechelen een demo zijn. Jammer maar helaas niets meer van gehoord. Op de vraag of ik dan eventueel eens bij u thuis kon komen piepen is nooit antwoord gekomen.
Onlangs heeft u in het draadje ivm die kolenbrug uitgelegd hoe u de alu profielen maakt. Wel ik heb het onlangs ook op messing toegepast en dat werkt super.

Wat de bedoeling is van deze post is NIET om met de vinger te wijzen, verre van.
Het is knap finescale, de resultaten a la Erik, Dirk, enz... tarten elke verbeelding. Men laat het resultaat zien, maar hoe men ertoe komt is dan een hamvraag voor velen.

En daar knelt het schoentje op allerlei manieren.
Om gedetailleerd een project uit te leggen kost veel tijd en dat is nu net wat een dag te kort heeft zoals Dirk reeds aangaf.
Ik heb al vele technieken die Dirk toepast gebruikt en streef ook een zo goed mogelijke weergave na, maar niet ten koste van.
Het dient een passie te blijven, een obsessie is een brug te ver voor mij.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

citaat:
Geplaatst door prulleman

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen.  


das ook niet nodig want het gewicht moet ge delen door 1:87?, dus met een asdruk van ongeveer 70 gram zit ge goed op schaal voor een asdruk van ongeveer 20 ton. (formule is mij uitgelegd door slimme mens)


Ok, ik geef toe dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is...


Rian, ieder gaat met modelbouw om op zijn eigen manier. Ierder zoekt zijn uitdaging, zijn plezier en de passie op zijn eigen manier. Voordat je iemand gaat uitlachen, kijk eerst eens bij jezelf, en in je hart, of dat dat wel nodig is. Want, ben je dan zelf zoveel 'beter"? Lees ik in je commentaar eigenlijk geen verborgen wens om het ook te willen kunnen... Finescale? Eerlijk!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

...maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...
Dat hoeft ook niet, want schaal gaat over lineaire afmetingen, niet over gewichten.
Had ik al een keer gezegd, maar misschien was het nog niet tot je doorgedrongen.[:)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur
Ok, ik geef toe dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...



Til er niet te zwaar aan,zo gewichtig was die fout niet,er zij zaken van groter gewicht.Gewoon voortaan iets minder gewichtig doen [:)]
wim

modeltreinbart

Ik zou zeggen de gene die zich bezig houden met finescale : hoedje af echt waar , wat zij maken zijn kunstwerken geschreven met grote K.
Klein en fijne baantjes en o zo realistisch.
En voor de gene die er commentaar op hebben zou ik voorstellen probeer het zelf eens want het is niet gemakkelijk als je nog niet eens aan zelfbouw doet, en als je aan zelfbouw doet probeer het eens voor hen is de overstap iets gemakkelijker.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Ik zou zeggen de gene die zich bezig houden met finescale : hoedje af echt waar , wat zij maken zijn kunstwerken geschreven met grote K.
Klein en fijne baantjes en o zo realistisch.
En voor de gene die er commentaar op hebben zou ik voorstellen probeer het zelf eens want het is niet gemakkelijk als je nog niet eens aan zelfbouw doet, en als je aan zelfbouw doet probeer het eens voor hen is de overstap iets gemakkelijker.


Helemaal mee eens.
wim