Achtergrondgeluiden voor de modelbaan

Gestart door minibaan, 01 maart 2012, 00:13:33 AM

minibaan

Mijn St.Berninabaan is bijna klaar voor tentoonstellingen. Ik zit nog met ??n probleempje: ik zou graag een aantal geluiden willen weergeven op de modelbaan. De geluiden heb ik reeds in MP3 opmijn PC staan maar ik ben nog op zoek naar een toestel waar ik die geluiden bv. via een USB stick kan opslaan om ze vervolgens weer te geven. Zo dient de RhB overwegbel te klinken wanneer de knipperlichten werken (via contact van de overwegschakelaar). De twee verschillende RhB stationsklokken zouden moeten te horen zijn wanneer een trein het station binnenkomt (via de inrijschakelaar op het paneel). De klok van de bergkapel en het geluid van koeienbellen zouden dan weer via een aparte schakelaar worden bediend. Uhlenbrock heeft in zijn programma de Sound Director 38000, een vrij prijzig toestel met 10 uitgangen; USB poort en (dacht ik) luidsprekers. Ik meende dat Conrad een dergelijk toestel aanbiedt met 5 uitgangen (voor mij voldoende) en dus goedkoper (met of zonder luidspreker weet ik niet. Op de Sound Director zouden standaard een reeks geluiden zijn opgeslagen, maar kan ik mijn eigen geluiden daar ook opslaan? Het toestel zou via een aparte trafo 16V moeten gevoed worden, maar mometen de weergavecontacten aan diezelfde trafo worden aangesloten? Vermits dit rail- of reedcontacten kunnen zijn dacht ik van wel... trouwens: de overweglichten staan op een andere trafo aangesloten. Wie kan me op weg helpen met, als het kan, uitgebreide en duidelijke informatie? Ik zou daar ten zeerste dankbaar voor zijn en het resultaat zal te zien en te horen zijn op volgende Modelspoorexpo te Mechelen.
 

Gerolf

Interessant onderwerp [:p]
Ik experimenteer voor mijn kermis met goedkope USB-spelertjes, die via een eenvoudige "mixer" naar een actief luidsprekersysteem gaan.
Sturingen gebeuren via microcontrollers, die de attracties bedienen.
- "constante" achtergrondgeluiden (niet zo moeilijk)
- beweging wordt uitgelokt door muziek (lastiger, maar met een piloottoon op ??n kanaal haalbaar)
- geluid starten en stoppen (te doen, mits een kleine verbouwing aan de mp3-spelerkes)
Waar ik vooral nog mee worstel zijn korte geluidjes, zoals jouw overwegbel bvb. Een beetje zonde om daar een mp3-spelertje aan op te offeren, maar er bestaan ook programmeerbare sample-chips. Hier moet ik nog wat over opzoeken [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Conrad heeft kleine recorders  (circa 10 euro) war op je ongeveer 16 sec geluid kunt opnemen en weergeven.
Ik gebruik er een voor de perron oproepen werkt goed.
Natuurlijk niet goedkoop want voor elk geluid moet je zo een speler kopen.

Ook van conrad is er een speler die meer geluiden bevat maar daar weet ik nog niet veel van
wim

minibaan

Ik dacht dat er bij Conrad inderdaad een "speler" is waarop je via USB stick geluiden kan plaatsen: heeft 5 uitgangen en dus geschikt voor 5 verschillende geluiden, precies wat ik nodig heb. Ik vind die echter niet meer terug op de site van Conrad. Dus mannen: blijven zoeken en wie me kan helpen... graag!!!
 

minibaan

Ik heb eens gekeken op de site van Conrad maar vind daar enkel de Sound Director van Uhlenbrock, prijs 119.00 euro, 10 uitgangen, geleverd met USB stick en twee luidsprekers. Beschrijving op de site als volgt: Sound-director

Nu kunt u op uw analoge of digitale modelspoorbaan uw eigen achtergrondgeluiden laten horen. Stel op uw computer de gewenste MP3-bestanden samen en sla ze op de meegeleverde USB-stick op. Standaard zijn 10 contacten meegeleverd voor het afspelen van geluiden in bepaalde situaties, via een knop, schakelcontact of reedcontact.

Vraag blijft of dit product voor mijn doel zijn prijs waard is, dan wel dat er goedkopere oplossingen bestaan.
 

Gerolf

Kunnen die 10 geluiden ook tegelijk/gemixed afgespeeld worden?
Daarom niet allemaal tegelijk, maar de overwegbel kan wel eens tegelijk met de koeiebellen gaan, niet ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

minibaan

Inderdaad: het is goed mogelijk dat de overwegbel tegelijk met een van de stationsklokken te horen is en dat intussen ook de koeienbellen op de achtergrond klinken. Ik veronderstel dat dit met de Sound Director mogelijk zou moeten zijn omdat die over 1 uitgangen beschikt naar een schakelaar, reed- of railcontact. De (Duitstalige) handleiding die ik op internet vond is erg uitgebreid en geeft me ook niet meteen antwoord op mijn vragen. Er blijken trouwens ook standaard reeds een aantal geluiden op te staan die niet zouden mogen worden verwijderd... maar als ik daar niets mee kan aavangen en enkel mijn geluiden wil afspelen???
 

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Interessant onderwerp [:p]
Ik experimenteer voor mijn kermis met goedkope USB-spelertjes, die via een eenvoudige "mixer" naar een actief luidsprekersysteem gaan.
Sturingen gebeuren via microcontrollers, die de attracties bedienen.
- "constante" achtergrondgeluiden (niet zo moeilijk)
- beweging wordt uitgelokt door muziek (lastiger, maar met een piloottoon op ??n kanaal haalbaar)
- geluid starten en stoppen (te doen, mits een kleine verbouwing aan de mp3-spelerkes)
Waar ik vooral nog mee worstel zijn korte geluidjes, zoals jouw overwegbel bvb. Een beetje zonde om daar een mp3-spelertje aan op te offeren, maar er bestaan ook programmeerbare sample-chips. Hier moet ik nog wat over opzoeken [:I]



Zal Gerolf weer niet wezen.......[8D]
Nee, ideetje misschien [?]

Er zijn software matige multitrack recorders (freeware, zoals Audacity) waarin je diverse geluiden op apparte sporen kunt opnemen en afspelen al dan niet tegelijk.
Je kunt dus de verschillende sporen in tijd tov. elkaar verplaatsen in de tijd.

Het idee Gerolf, wat ik kreeg bij je reactie is dat als je er een (kleine) pc of laptop voor wilt inzetten, en daarbij per geluidje een verschillende piloot-toon kunt toevoegen, dan kun je dus (als de microcontrollers daarop geprogrammeert/te triggeren zijn de attracties (of allerlei andere toeters en bellen) aansturen.
Dit in verband met je schitterende kermis, bijvoorbeeld.
Als je een multitrack sessie van een uur lang maakt (op mp3 is dat op ongeveer 10 sporen niet veel meer als de inhoud van een cd.
Je hebt dus dacht ik niet zo,n zware pc voor nodig.

Je kunt dan bv. ook verschillende files maken die de pc afspeelt.
De audio kun je dan afspelen op je luidsprekers, terwijl de kermis reageert op de verschillende piloot-tonen.

Het triggeren van bv. een overweg-bel zal op deze manier niet lukken, aangezien de treinenloop hier van invloed is.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dit in de praktijk te fabrieken, het is per slot maar een gedachte[;)]
Groet van Frank

ysbeer

Conrad geluidsmodules:

Het nummer 191184  10 sec kwaliteit   HMMM gaat wel
Het nummer 130017  20 sec kwaliteit   goed

Er staan er meer mmar daar weet ik ook niks van.
wim

Frank_N

Wim, de link werkt hier niet?
Weet je bestelnr. [?][?]

Edit: je was me voor............Ga ik nu ff kijken.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Het triggeren van bv. een overweg-bel zal op deze manier niet lukken, aangezien de treinenloop hier van invloed is.
Bedankt om mee te denken, Frank
Niet off-topic: Ook bij mijn project moet geluid beweging veroorzaken, ?n beweging geluid.
Via zo'n PC-sequencer-software gaat je geluid uiteraard via de boxen, maar hoe komen verschillende stuursignalen (al dan niet piloot-toon) dan "naar buiten"?
Ingangssignalen die een geluid(je) veroorzaken is met een PC misschien nog gemakkelijker. Een klein programmaatje in Visual Basic zou dat al moeten kunnen, denk ik. Misschien zulk programma groter maken, en ook voor het eerste probleem gebruiken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Voor een bel/stationoproep/e.d lijkt mij een aparte unit wel zo handig
Met pilot signalen moet je ook nog interupt kunnen maken anders begint de bel soms te laat.
wim

swarol

weet er niet veel van maar dacht ergens gelezen te hebben dat er sensoren bestaan die het geluid in en uitschakelen....stondook bij dat hij walkmans opkocht en die onder de tafel plaatste
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

minibaan

Oeioei... dat is toch Latijn voor mij hoor! Wat ik graag wil bereiken is het volgende: als ik de overwerglichten inschakel dient ook de overwegbel te klinken; als ik een trein van links het station laat binnenkomen dient een stationsklok te gaan, evenzo de andere als ik van rechts een trein laat binnenkomen. Deze schakalaars zijn op het bedieningspaneel ingebouwd. De kapelklok en de koeienbellen zou ik via aparte schakelaars op het paneel willen bedienen. De speelduur van de geluiden kan naar believen ingesteld worden in het MP3 bestand, ik ken iemand die daarmee overweg kan. Vraag is: kan dit alles met de Sound Director van Uhlenbrock en/of zijn er goedkopere apparaten (bv. bij Conrad)die hetzelfde kunnen?
 

Gerolf

Indien je alleen maar met een schakelaar een geluid wil op- of afzetten, denk ik dat de conrad-module 130017 die Wim voorstelde OK is.
Nadeel: je kan het geluid niet via een MP3 of WAV-bestand invoegen, maar moet het "opnemen". Standaard met een microfoontje, maar ik zou er voor kiezen om het uitgangssignaal van je PC aan te passen en "rechtstreeks" aan de ingang van de chip aan te bieden.
Een beetje knutselwerk, maar ongetwijfeld meer geluidskwaliteit.
Ook aan de uitgang kan je de kwaliteit verbeteren door er een betere luidspreker aan te hangen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw