Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Michiel

#45
Hallo Hugo,

Deze loc zal digitaal uitgerust worden. En met de decoder kan men de
intensiteit regelen (of dat met een led ook werkt, dat weer ik niet), maar je kan niet de onderlinge intensiteitsverschillen instellen tussen wit en rood (of de decoder zou super-slim zijn met een intensiteit voor elke rijrichting)

De leds heb ik gekocht bij Ledbaron.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#46
Ok, ik ben mee! De uitgang stuurt tegelijk de witte vooraan en de rode achteraan.
Ik werk meestal in HO, en de ESU's die ik gebruik kunnen perfect LED's dimmen; er is zelfs een speciale CV voorzien voor LED-gebruik.
Als je de lichtopbrengst echt perfect wil krijgen zou ik toch eerst eens "experimenteren" voor je de boel sluit.
Waar woont die LEDbaron? Internet?

Michiel

#47
Ledbaron heeft een buroke in een hoeksken bij eBay(D). ( http://stores.ebay.de/ledbaron ) [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#48
Ajajaj, daar koomekik ni graag!

Michiel

#49
Even een luwte, omdat ik op een aantal bestelde onderdelen wacht. Decoder is binnen, alsook de duo-leds. Ik wacht nog op de motor (vrij essentieel om het ding rijdend te krijgen) en anti-slipbandjes (de oude waren half verduurd). Hopelijk kan ik er volgend weekend weer eens in vliegen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

#50
Hugooke waarom kom jij ni graag ni op ebay?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Huugooke

#51
Ebay? Ebah!
Al een paar keer zure appeltjes voor citroenen gekregen. Geen grote mistoestanden maar van die fijne futselarijtjes waar ge niet ?cht aan bedrogen bent maar toch zo'n gevoel van " %&@#???$ 't is toch niet helemaal dat" aan overhoudt.
Sorry voor de krachtwoorden.[:I]

Michiel

#52
Het motortje is nog steeds niet binnen. 3 weken geleden besteld en betaald. 2 weken geen nieuws, geen bericht, geen antwoord op emails. Gisteren toch eindelijk een vreemd bericht gekregen dat ze niet antwoorden op email omdat ze teveel spam krijgen, en mede door een week ski-verlof van de betreffende persoon, mijn bestelling vertraging opliep. [xx(]

Geduld is een schone zaak!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#53
Zitten jullie klaar voor deel 2 van de ombouw vn de Roco HLD 59? Hier gaat ie dan! [:D]

De motor is eindelijk, na 4 weken toch aangkomen. Het is een Mashima 10X20MHK geworden: kleiner, stiller en krachtiger dan de oude Roco motor... hoop ik. Om de nieuwe motor goed op de plek van de oude te kunnen plaatsen, heb ik een "bedje" uit lood gemaakt, met de buitenafmetingen van de oude motor, en een plekje in het midden voor de nieuwe. Uiteindelijk zou de as van de nieuwe motor precies op dezelfde hoogte moeten uitkomen als de oude as, om de kardanaansluiting met de draaistellen vlot te kunnen doorvoeren. En, extra winst met dit loden bedje: 10 waardevolle grammetjes voor de trekkracht.

Of dit bedje in lood zal voldoen, moet de toekomst uitwijzen. Ik ga alvast verder met deze experimenteerbouw van deze Roco reeks 59...





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#54
Interessant, Maar gaat het lood niet afzien van de door het motortje geproduceerde warmte ? Ik ben benieuwd. Laat hem in ieder geval maar eerst stevig proefdraaien zonder kap.

Michiel

#55
Hoi Marc,

vrees je dat het lood zou kunnen smelten? Of misschien bros worden?

Het lood zou hier ook als warmeteafvoer moeten dienen door het contact met motor en metalen chassis. Ik voorzie geen problemen, maar je weet maar nooit. 't Is voor mij ook maar een probeersel. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#56
Lood smelt bij 327?C, tegen dan hebben andere motoronderdelen het al lang begeven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#57
Verwacht daar geen problemen met smeltend lood, Michiel. Eigenlijk beetje kolder verhaal, volgens mij. Goed idee om de resterende ruimte op te vullen!
Lood zorgt wel voor afscherming van magnetiese** velden, net als koper. Maar daar heb je bij deze motor denk ik geen problemen door.
Misschien is er nog ruimte boven de motor om nog een laagje aan te brengen? Zwaarte-punt gaat naar omhoog, maar extra grammekes is nooit weg?

Misschien is aan te bevelen de motor zelf nog te omwikkelen met isolatie tape (zodat er geen electries contact met het lood is), het kan best zijn dat het metalen omhulsel deel uit maakt van de motor.

**Google bv. maar eens op "wervelstroomrem" of "wervelstroominductie"

Goe bezig!

Edit:  Tekst aangevuld.
Groet van Frank

marc goovaerts

#58
Geen kolder, gewoon onwetendheid van iemand die nog nooit met lood gewerkt heeft.

Huugooke

#59
de magnetiese velden zijn ergens in de zestiger jaren ontstaan, maar werden al vlug (terug) vervangen door de magnetische velden, samen met suderans en odeklonje.[:D]Sorry, kon het echt niet laten!
Daar het hier om een gelijkstroommotor met permanente magneet gaat zou ik me om die wervelstromen niet veel zorgen maken. Waarschijnlijk kunnen die het lood onvoldoende opwarmen om het smeltpunt te bereiken. (=grapje!)
Wat je wel in acht moet nemen is dat lood giftig is. Na bewerking goed je handen wassen en afval zorgvuldig opruimen.Of nog beter: met handschoenen werken.
Of een forumlezer aanspreken die zoiets kan maken in brons met zijn CNC machine[;)]