Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Michiel

Onder het motto "als het jeukt moet je krabben" ga ik het schaal-N model van Roco reeks 59 eens onderhanden nemen! :D

Ik heb het model nog niet, maar de "total make-over" zal, letterlijk, totaal zijn. Estetisch krijgt het model een face-lift; de kast en onderstellen worden aangepast en verbeterd, interieur wordt ge?nstalleerd, verlichting wordt onderhanden genomen en de loc wordt omgespoten in een livrei naar keuze. Technisch zal het model ook worden gemoderniseerd: nieuwe motor en nieuwe overbrenging, digitalisering met geluid... Het model zal na aanpassing weer met trots en voldoening kunnen ingezet worden op een hedendaagse modelbaan (hoop ik). Volgende ingrepen zijn "? la carte"; pik eruit wat je zint, sla over wat je onzin vindt. ;)

...oh ja, voor de DB-rijders onder ons: het verhaal hieronder gaat grotendeels ook op voor de Roco BR 215, want daar heeft Roco onze HLD 59 van afgeleid.


(de 2 uitvoeringen dat Roco in schaal N heeft gemaakt van de HLD 59)

Een nieuwe motor
Het Roco-model bezit een relatief goede motor met vliegwiel. Ze is niet te luidruchtig, redelijke trekkracht en met vliegwiel vrij soepel en rustig, maar gedateerd. Is een nieuwe motor dan wel nodig. Eigenlijk niet, maar als men echt een geruisloze loc wilt, met betere rijeigenschappen, is een nieuwe motor wel een mogelijkheid.

Aangepaste overbrenging
Dit model rijdt veel te snel bij een normaal aangelegde spanning. Om de motor toch in een normaal regime te kunnen gebruiken, kunnen we de overbrenging aanpassen, en de reductie opvoeren. Om dit te bereiken installeer ik 2 nieuwe wormen met een halve spoed van Glasmacher, waardoor de locomotief half zo snel zal rijden, en vooral een soepeler en krachtiger gedrag heeft bij trage loop.

Anti-waggel
Net zoals bij haar grote zus, wordt de waggel veroozaakt door de manier waarop de kast op het draaistellen ligt. Het steunvlak is origineel bol van vorm. Dit kunnen we met een klein vijltje aanpassen, zodat de steun vlak wordt.

Digitalisering
Voor wie digitaal rijdt, is de digitalisatie van dit model aan de orde. Dit kan om een budget-vriendelijk manier met bijvoorbeeld een Hornby R8249 decoder voor ongeveer 15 euro. Of we verkiezen om full-monty te gaan, met geluid, maar dan moeten we toch een briefje van 100 euro boven halen. Ik ga hier de ESU Loksoud 55811 installeren met geluiden van de originele HLD 59... indien we de plek vinden voor decoder ?n luidspreker.

Verbeteringen aan de kast
Afgezien dat de kast niet 100% op maat is (waar we niets aan zullen/kunnen veranderen) zijn er nog een paar opvallende fouten waar te nemen. De uitlaten van motor en stoomgroep op het dak ontbreken, evenals de verluchtingsklepjes. De handgrepen naast de deuren en op de neus zijn aangegoten, en zouden we kunnen vervangen door draad. De ramen hebben nogal veel speling, waardoor ze niet mooi aansluiten met de kast. Ik zal pogen om hieraan ook iets te doen (wordt primeur of ramp! :D).

Gewicht
Het model is vrij licht van gewicht, en heeft hierdoor een vrij belabberde trakkracht. Met lood verzwaar ik het model, wat niet alleen de trekkracht ten goede komt, maar ook het elektrisch kontakt tussen wielen en rail bevorderd. Twee vliegen in 1 klap om het (lees elk) model beter te laten rijden op een heel eenvoudige manier.

Frontseinen
Ik verkies om een versie te maken met enkelvoudige frontseinen, en zonder derde frontsein bovenaan. Ook zouden de frontseinen nu correct moeten oplichten, en schakelbaar, ipv die kerstboomverlichting van de huidige modellen. Hiervoor maken we 2 plaatjes met alle LED's op gemonteerd die langs de binnenkant van de neus geplaatst worden.

Interieur
Samen met het plaatje met de LED's maken we het interieur van de cabine uit styreen. Een poppotje als bestuurder leeft de boel op. Interieur wordt midden grijs geschilderd. Eventueel kunnen we nog cabineverlichting aanbrengen onder vorm van een LED

Verbeteringen aan het onderstel
Ook het onderstel bevat een aantal foutjes. Op de draaistellen ontbreken alle zandbakken maar het opvallenste is nog dat de gereedschapskist tussen de draaistellen voolledig verkeerd van vorm is . die kunnen we vrij gemakkelijk met styreen opnieuw maken. De buffers krijgen een "Belgisch gaatje", en worden <u>vast gekleefd</u> om ze nooit meer te verliezen.

Basis livrei schildering
De livrei waarvoor ik koos is die van 1960 met de enkelvoudige gele bies op de zij, en vink op de neus. Het onderstel, bufferbalken en afneembaar deel van het dak worden zwart. De kast wordt donker flessengroen met lichtgele biezen. Details worden verder aangestipt (raamrubbers, handgrepen,...)

Constructeurplaatjes
Met de laserprinter printen we op papier de constructeurplaatjes, en kleven die naast de deuren op de correcte plaats.

Weatheren
Ik verkies om een heel lichte, summiere weathering toe te passen (nog nooit gedaan :I). Stof op het dak en onderaan de kastrand, sporen van rook aan de dieseluitlaat, draaistellen zijn wat meer bestoft en buffers met zwarte vetvlekken.


Bon, alle opmerking, voorstellen, krietiek en suggesties zijn van harte welkom. En wie het einde heeft gehaald van deze inleiding, heeft doorzettingsvermogen en geduld. Proficiat! :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Reeks1976

#1
Een zeer intressant onderwerp Michiel, mij heb je enthousiast gemaakt.

Groet Alexander

conducteur

#2
Je ziet het groots in...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#3
Een hele uitdaging, Michiel !
Ik hoop dat je dikwijls jeuksel krijgt.  Dan zien we nog heel wat interessante projecten afkomen [:D]
Zet maar veel fotos in je verslagen.  Ik heb geen idee hoeveel werk en hoe moeilijk zo'n ingrepen zijn als het vervangen van motor en overbrenging ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johnnytrein

#4
Heel indrukwekkend plan hoop op veel foto's.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michiel

#5
Weet iemand toevallig wat de dikte is van de luidspreker van ESU? Het gaat om de kleine luidspreker van 25x16mm. Ik vind in de specs geen dikte terug van dat ding.

EDIT: gevonden! 8mm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#6
Succes met je project, Michiel. Dit zal ook niet-N'ers interesseren (mijzelf alvast) [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#7
Ik heb het eerste exemplaar ontvangen. Langs de buitenkant lijkt ze er behoorlijk goed uit te zien, behalve 1 buffer dat ontbreekt. Langs binnen is het wat minder, maar meer dan voldoende om er een perfect model van te maken. Het model ligt uit elkaar en blijkt dat 1 draaistel doormidden is gescheurd en de stroomopnemers allemaal verplooid. Geen man overboord dus.

De belangrijkste maten werden genomen, en na een hoop wikken, wegen en puzzelen zal er met wat meeval een ESU LokSound met luidspreker in moeten kunnen (model 55811), evenals een nieuwe motor van Mashima (model 10x20MHK).

Ik vraag me wel af of die Mashima motor van nature trager draait dan de Roco motor bij eenzelfde spanning? We zien wel. En anders kopen we die vervangwormen...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#8
Vreemd is dat Roco twee markante onderdelen op het dak niet heeft weergegeven: de dieseluitlaat en de stoomketeluitlaat. Beiden zijn gelukkig vrij gemakkelijk te maken.

De stoomketeluitlaat is een vierkantje van 3,5mm vlakgeneden in het bolle dak, met centraal een gat van 1,5mm. Daarin steek ik een stukje koperdraad met een diameter van 1,5mm, 1mm uitstekend.

De dieseluitlaat is een vierkant vlak opgezet, gemaakt uit een spie van styreen van ongeveer 3,5mm in 't vierkant. Daarin heb ik een gat van 2,5mm geboord.

Het geheel zal later nog netjes afgewassen worden, en een kleurtje krijgen (zwart).



En noem mij paranohia, maar wanneer de decoder helemaal bovenaan onder het dak geplaatst is, maak ik me toch zorgen dat het dak niet gaat smelten met een heetgelopen decoder. Vandaar dat ik voor de warmtespreiding onder het dak een laag alu-folie kleef met contactlijm. Hierover kleef ik een strook isolatietape opdat er geen kans is op elektrische kontakt (kostskuiting) met de folie met eventuele schade tot gevolg. Is dit nuttig of onzin? Ik hoor het graag. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#9
Zeker geen onzin Michiel. Gezegde gaat als volgt "Beter voorzichtige pier dan dode pier". In deze tijd van het jaar zal de decoder geen kromtrekken veroorzaken, maar in de zomer op een hete zolder loopt een decoder wel eens wat TE heet voor sommige kunststoffen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

#10
Misschien een stomme redenering...
Het dak isoleren lijkt me wel zinvol. Maar aan de andere kant, maak je er met dat isoleren ook geen bakoventje van ? De warmte zou toch ergens weg moeten kunnen, in plaats van zich nog extra te kunnen verzamelen...
Maar een oplossing daarvoor heb ik ook niet, ook geen ervaring.

Misschien in de 'dieseluitlaat' een buisje steken als ontluchter/koeler ?

Michiel

#11
Ik hoop met de spreiding van de warmte over het hele dakoppervlak, dat er voldoende warmteafvoer d??r het dak zou zijn. Het gaatje (2,5mm diameter) van de dieseluitlaat had ik ondertussen ook al gemaakt. Alle kleine beetjes helpen, niet waar? [:D]

Ik had stiekem liggen dromen om het originele namaakrooster op het dak te vervangen door een echt micro-mazig mataalgaas. Maar dat blijft bij dromen, want dat krijg ik nooit meer zo mooi afgewerkt als dat het nu is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik had stiekem liggen dromen om het originele namaakrooster op het dak te vervangen door een echt micro-mazig mataalgaas. Maar dat blijft bij dromen, want dat krijg ik nooit meer zo mooi afgewerkt als dat het nu is.
Het lijkt me toch te proberen, ook voor je koeling.
Maak dat roostertje met omlijsting apart, en als het naar je zin is kan je het plaatsen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#13
Het is inderdaad te proberen, zo los. Goed gezien, Gerolf! [^]

Maar, waar haal ik zo'n micro-mazig metaalgaas vandaan, een stuk van ongeveer 2x2cm? [?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#14
Wie reserveonderdelen nodig heeft voor dit model, heeft Roco een pdf-document met onderdelen beschikbaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)