Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Arnold HN 2019

Gestart door Frank_N, 26 januari 2012, 00:51:12 AM

Frank_N

Deze (analoge) N loc is erg goed afgewerkt. Rijeigenschappen beter dan sommige oudere Arnold's. Laat zich goed regelen door een Minitrix trafo.
Er zit helaas geen klokankermotor in. Wel een zeer klein "vliegwiel"
Langzaam rijden, zelfs kruipen is daarbij geen probleem.
De verlichting werkt met de rijrichting mee, al vind ik persoonlijk de driepunts frontverlichting te blauw.
Wat je ook ziet is dat er blijkbaar iets "lekt" in de verlichtings electronica. Afhankelijk van de rijrichting zie je soms terwijl de sluitverlichting brand het derde ledje wit opknipperen.
De automatiese Simplex koppeling werkt aan beide kanten perfect!
Zelfs in een (niet de kleinste boogstraal, getest op ong. R=20 cm) bocht werkt de Simplex goed. Waarschijnlijk te wijten aan de kort op elkaar zittende draaistellen.
Door toedoen van slechts 2 antislip-bandjes (waarvan 1 voor en 1 gekruist achter)en contragewicht kan deze loc een behoorlijke sleep meetrekken.
Het is me niet bekend of dit fraaie model te digitaliseren is.
Link filmpje:
http://www.youtube.com/user/hornbyinternational?blend=22&ob=5#p/u/0/Kd2aHr55uo8

Edit 1) De lok rijd goed met een analoge (zelfgebouwde, auteur Schravendeel) IBM voeding.
Ontkoppelen word dan weer wel een soort sport. Want optrekken en van rijrichting wisselen, remmen dan gaat langzamer.
De V100 trekt dan al kruipend een flinke sleep!
Ook de front en rear verlichting brand dan als de lok stilstaat.
Het eerder beschreven knipper fenomeen doet zich daarbij niet voor.

De volgende test ga ik nog doen: De Weistra regelaar.
Deze voeding is ook analoog IBM (inpuls-breedte-modulatie) maar daarbij varieert de frequentie met de snelheid.

In beide gevallen weet ik niet wat er gebeurd met de motor als de lok lang stilstaat. Bij dit soort voedingen staat nl. de max spanning op de lok. Maar dan in hele smalle pulsjes.

Edit2) Het ontkoppelen met rijtuigen met een balg lukt niet zo goed.
De Simplex-koppeling van de V100 word daarbij belemmerd.

Edit3) 5 CIWL (Rivarossi) zonder binnenverlichting gaat goed, sinds er verlichting (zelfbouw) inzit krijgt de lok de sleep niet weg,zonder slippen.
6 Pruisische 3-assers (Minitrix)zonder binnenverling gaat ook goed, sinds er verlichting (Minitrix lampjes en sleepcontacten) ingebouwd is krijgt de lok ook deze sleep niet weg, zonder te slippen.

Edit4) Met de Weistra regelaar geeft deze lok een soort stotend rijgedrag.


Groet van Frank