Plaatsing van de baan

Gestart door n/a, 14 november 2005, 17:47:42 PM

svvander

Misschien een heel domme vraag, maar hoe zit het dan met C-rails???

Ik heb zojuist vandaag mijn isolatie afgewerkt op mijn treinzoldertje.
Binnenkort kan ik met de afwerking beginnen.
Nu kwam mijn vader op het idee, om een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen. (Een soort van verluchtingsklep met een motor op, die je kan afsluiten, zoals met een raam... ja ik weet ni juist hoe ik het moet uitleggen. Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen).
Ben benieuwd of dit helpt... iemand ervaring mee? (Je kan het bijna vergelijken met de propelletjes die vroeger in het glas werden ingebouwd, bij caf?s etc...)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander

Misschien een heel domme vraag, maar hoe zit het dan met C-rails???

Ik heb zojuist vandaag mijn isolatie afgewerkt op mijn treinzoldertje.
Binnenkort kan ik met de afwerking beginnen.
Nu kwam mijn vader op het idee, om een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen. (Een soort van verluchtingsklep met een motor op, die je kan afsluiten, zoals met een raam... ja ik weet ni juist hoe ik het moet uitleggen. Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen).
Ben benieuwd of dit helpt... iemand ervaring mee? (Je kan het bijna vergelijken met de propelletjes die vroeger in het glas werden ingebouwd, bij caf?s etc...)



Sven, op een C rail aansluiting zit standaard een stukje vrije ruimte van ca. 1mm (de elektrische verbinding zit onderin, dus de staven hoeven niet aan te sluiten en er is geen schoen). Dus de railstaven zelf kunnen wat speling aan. De bedding zelf, dat is composiet kunststof, dus dat zal niet zoveel uitzetten/krimpen.
Ik denk dat je bij een C rail geen probleem krijgt.

bartie

Hey,

Daar mijn treinbaan in een appart 'treinhuisje' los van mijn huis staat wordt dit ook niet verwarmd. Enkel wanneer ik daar ga werken zet ik een elektrisch vuurtje op. Mijn C-rail sporen zijn tot hiertoe nog steeds mooi blijven liggen. Mijn Locs, lijmen en verf verhuizen wel elke winter naar een warmer verblijf.
Bart.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander

...een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen... Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen... iemand ervaring mee?

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, ik heb zoiets al eens bij iemand gezien. Het is prima om in de winter de warme lucht tegen het plafond te "recupereren" naar de begane grond.
In de zomer zorgt het voor een luchtverplaatsing andersom, wat een koeler "gevoel" geeft, vergelijkbaar met een ventilator. Het zorgt dan echter niet voor een effectieve temperatuurdaling, integendeel: de ventilatormotor produceert zelf immers ook warmte.
Alleen een echte airco verkoelt in de zomer. Op een zolder heb je trouwens het nadeel dat de warme lucht van het hele huis onder de nok gevangen wordt... Misschien koelt het als je die naar buiten blaast? Ik overweeg om zoiets in mekaar te knutselen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Wel ja, zo werkt het dus. Het zal indien je dit wenst, de warmte die naar de nok gaat, naar buiten blazen... dat is toch al iets he.[:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be