Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Plaatsing van de baan

Gestart door n/a, 14 november 2005, 17:47:42 PM

n/a

Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof

n/a

Kristof,

Die 10 graden (boven nul dan) is niet zo'n probleem voor je baan. Voor wat jezelf betreft is het wat vervelender, bij zo'n temp ga niet meer voor je lol aan de baan prutsen, zo dat nog gaat met handschoenen aan[:D].
Misschien toch een radiator pijpje naar boven trekken?

ERVIN

citaat:
Geplaatst door rottie

Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof



HOI KRISTOF,ik heb in het verleden ook zo op mijn zolder gezeten,goed geisoleerd,maar geen extra verwarming,ik kan je zeggen dat dat op de duur echt wel te koud word hoor,ik heb mij verleden jaar een radiator laten plaatsen,v??l beter!![:p]

svvander

Ik zit met hetzelfde probleem... alleen heb ik geen angst voor de kou, maar wel voor de hitte in de zomer! Daar kan ik wel helemaal niets tegen doen. (En da is veel erger voor de treintjes).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Zolang je geen last hebt van condensatie kan dat niet veel kwaad. Maar aangenaam is het niet. Je vingers gaan veel te snel gevoel verliezen en dat is niet bevorderlijk voor fijn werk. Voor stilzittend werk is 18?C wel het minimum.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door rottie

Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof



Kristof,je moet vooral uitkijken dat er geen grote temperatuurVERSCHILLEN kunnen optreden.De sporen ?n sommige loks kunnen daar helemaal niet tegen.Flexsporen gaan bv uitzetten of krimpen en trekken helemaal krom.Datzelfde kan gezegd worden van de KMB loks reeks 60.Een beetje verwarmen is toch noodzakelijk zou ik zeggen en bewaar je trein collectie liefst op een andere plaats dan op zolder.(of in de kelder)

Gerrit

n/a

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
. . . .Flexsporen gaan bv uitzetten of krimpen en trekken helemaal krom. . . .

Nou dat valt wel mee, de exacte uitzettingcoefficient kan ik me niet herinneren maar het kwam op ongeveer 1/100 mm per strekkende meter per graad celcius. Dus bij 10 graden verschil is 10 meter aaneengesloten flexrail 1 millimeter langer/korter geworden. Absoluut niet iets om wakker van te liggen.

erik de noorman

Ik heb het al eerder aangehaald op dit forum. Mijn baan bestaat uit segmenten van 2 meter met een totale lengte van 18 meter zonder schaduwstation. Ze staat op een niet geisoleerde zolder met in de winter soms temperaturen tegen het vriespunt en in de zomer temperaturen van omver van te vallen. Ik heb in al die jaren nog nooit last gehad van vervorming of uitzetting van de baan. Uiteindelijk krimpt of zet de hele baan uit in zijn geheel. Temperatuur schommelingen gaan gewoonlijk geleidelijk aan en niet bruusk. Je gaat mij ook niet horen
beweren dat het echt goed voor de baan en vooral voor loc's is. Maar het kan minder kwaad dan men denkt. Enkel condensatie zoals Johan aanhaalt zou een probleem kunnen zijn maar dit valt op te lossen door een goede verluchting. Wat betreft werken aan de baan in de kou geeft  alleen een probleem als je inderdaad aan een werktafel moet stil zitten. Dat is een van de reden waarom ik in segmenten bouw. Ik haal als het zeer koud is zo'n stuk van de baan naar warmere en aangenamere oorden en werk daar aan de baan verder. Dit is geen pleidooi om de omstandigheden waar mijn baan staat of aan gewerkt wordt te promoten. Ik wil in de toekomst ook op een warme zolder zitten maar het houd mij voorlopig niet tegen om deze prachtige hobby te beoefenen  in de kou.

Erik


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Funky

..... ongeveer 1/100 mm per strekkende meter per graad celcius.


Het is iets meer, mag dat? [8D]
Ongeveer 3/100 mm per meter per graad. Dus bij 10 graden verschil is het 0,3 mm per meter. En dat is niet om wakker van te liggen, maar je moet er bij het leggen van de rails wel voor zorgen dat die ruimte er is. Anders ga je hele rare dingen meemaken.

Gerolf

Het is niet zo dat "de hele baan tegelijk krimpt en rekt" afhankelijk van de temperatuur:
Hout is daarin net andersom dan metaal. Hout gaat bij koude meer vocht aantrekken (vergelijkbaar met condens) en daardoor zwellen, terwijl het metaal krimpt.
Andersom gaat warm hout droog worden en krimpen, terwijl het metaal bij warmte uitzet.
Een wat stabiele temperatuur heeft dus wel degelijk zijn belang. Ik had na een vorige hete zomer last van slingerende rails op zolder[xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik had na een vorige hete zomer last van slingerende rails op zolder


Dit is inderdaad zo, onze collega's modelbouwers schaal 1/1 (NMBS heet het clubje) hebben daar ook wel eens last van.
Bij het leggen van de sporen moet ge er op letten dat ze kunnen krimpen en uitzetten. Erik heeft een modulebaan op z'n onverwarmde zolder staan en net doordat het een modulebaan is, hebben de sporen dat piepkleine beetje plek om zich te zetten.
Groet,
Paul

erik de noorman

Inderdaad Paul, en dat is ook alweer een van de redenen waarom ik in segmenten bouw.

Erik

Johnnytrein

@Gerolf, En die slingerende sporen kwam dat niet door een of ander genuttigd geestrijk vocht bij heel warm weer. [:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Toen ik terug nuchter was, zag het er hetzelfde uit [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

In het clublokaal van de MSCM DE PIJL waar de clubbaan staat hebben we toch al meegemaakt dat bij zeer warm weer de rails zo uitgezet waren dat ze omhaoog kwamen.
Waar je moet opletten is de temperatuur waarop je je sporen legt.
Leg je ze bij warm weer, leg ze dan tegeneen, bij koudweer laat dan een ruimte tussen je "?clissen" zodat de sporen kunnen uitzetten bij warm weer.

Roland