Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

#1215
Deze bij Ali, Mogelijk iets te groot, maar ook te vinden in andere formaten?

Voor betere geluidskwaliteit moet deze wel in een klankkast komen, maar het is maar een test, en voor verbetering vatbaar...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Rangeerduivel

#1216
Bedankt voor de link Geert, ze zijn idd wat oversized voor in de meeste loc's.
Ik zal de Ali zijn magazijn eens afschuimen om te zien of er niks beter passends (diameter) te vinden is...
btw; dat geldt voor elke luidspreker hoor, in een klankkast presteren ze beter, maar je moet er dan ook de ruimte voor hebben en dat is niet in elke loc het geval.

;)

Ondertussen deze gevonden
https://nl.aliexpress.com/item/Sounderlink-2PCS-LOT-1-inch-23MM-HiFi-Full-Range-audio-monitor-Speaker-tweeter-unit-raw-driver/32949892113.html?spm=a2g0z.search0104.3.44.48806a13rlTDEj&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_319_317_5728815_10696_10084_453_454_10083_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536_5733215_5733315_10843_328_10059_10884_10887_5733115_100031_5733415_321_322_10103_5733515_5733615,searchweb201603_55,ppcSwitch_0&algo_expid=d02972d8-ec14-4aac-ac54-329ca3fe15d5-6&algo_pvid=d02972d8-ec14-4aac-ac54-329ca3fe15d5
Diameter prima, prijs is wel intressant...'t is te zeggen, ongeveer de helft van de prijs in Engeland en de verzending is gratis.

Geert

#1217
Testje om LocoNet data-verkeer verder te optimaliseren.


Door de Baud Rate generator van een µC te manipuleren kan ik het startmoment van de transmitter exact zelf bepalen. De µC kan zo op 0,8µs na zelf een startbit zenden. Dit nadat de µC beslist heeft of LocoNet nog vrij is. Dit voorkomt heel wat ongewenste botsingen tussen diverse transmitters.

Om dit in praktijk te testen heb ik een 8 tal µC op LocoNet geplaatst, die allen een enorm aantal data proberen te verzenden. Dit gaat wel stap voor stap getest worden, telkens ééntje erbij...

Als dit voor jullie chinees is... dat kan zijn want ik haal ook mijn onderdelen daar   ;D




Extreem communicatie LocoNet testen
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 23 november 2018, 16:15:34 PM
...Als dit voor jullie chinees is... dat kan zijn want ik haal ook mijn onderdelen daar   ;D ...

Geert, ik begrijp je volkomen  :D :D :D

...En mijn onderdelen komen ook van daar.

Zie PM  ;)
Groetjes, Peter


dani

Gelijkaardige speakertjes koop je bij Action in een setje USB speakers van 6€, en dan heb je meteen 2 stuks en een 5V stereo versterkertje van. 1 watt (3W peak) er bij.  Plus een USB voedingskabeltje en een 3,5mm stereo kabeltje.   Even slopen en je maakt winst :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Even een project van vorig jaar van onder het stof gehaald: LocoNet ledstripsturing.

De module deed niet wat ik ervan had verwacht en blijkbaar was het tijdens het schrijven van het programma niet mijn beste dag en heb ik vandaag enkele serieuze 'programmeerkamelen' eruit gehaald.

Hoera!  Problemen zijn opgelost en de ledsturing werkt nu zoals ik in gedachte had.

Samengevat:
Hardware:
- 2 controleledjes
- 2 druktoetsen
- µC sturing + LocoNet
- extra: start- + stopknop + start-/stop-/programmeerled
Software:
- Even drukken op een toest: ledstrip aan of uit
- Blijven drukken op een toets: ledstrip gaat feller of minder fel oplichten
- Toets lossen: ingestelde helderheid wordt opgeslagen (in EEPROM)
- toetsen zijn eveneens LocoNet adressen.  Iedere toestaanslag wordt via LocoNet verstuurd en/of worden via LocoNet herkend (ledstrips aan- en uitschakelen via LocoNet).
- Helderheid kan ook via een locomotiefadres via LocoNet worden ingesteld
- Een standaard LocoNet 'Start/Stop' is in de software aanwezig

Eindelijk staat de software op punt.  Een module voor mijn synoptisch bord is ondertussen ook al uit de 3D printer gekomen.
Groetjes, Peter


Geert

Even wat filmpjes gemaakt die aantonen hoe eenvoudig je een LocoNet IO printje instelt om een RC SERVO aan te sturen, en een RELAY MODULE om bijvoorbeeld wissels te verzetten. Ik gebruik hier een Intellibox II, maar dat kan om het even welke LocoNet centrale zijn.

De software die ik gebruik is JMRI (freeware) waar ik een Python script voor geschreven heb.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1222
Nu een voorbeeld van een ZEER KRACHTIG concept van het LocoNet IO ontwerp.


  • De LocoNet IO printen kunnen ingesteld/aangepast worden op hun uiteindelijke vaste plek. Gewoon programmeren via LocoNet zelf zonder deze te demonteren en/of afzonderlijk in te stellen.
  • Een S88 terugmeld bus zit mee op het LocoNet bus. Je hebt geen aparte S88 bus meer nodig. Dus maar 1 datalijn om al je randapparaten aan te sturen/in te lezen. (zit eigenlijk al in het LocoNet protocol maar op een andere manier)
  • Omdat deze S88 terugmeld bus gebruik maakt van het LocoNet protocol, is er foutloze terugmeld overdracht mogelijk, geen spookmeldingen die afkomstig zijn tijdens de data-overdracht bij de gewone S88-bus.
  • De centrale, in mijn geval een Inlellibox, zet de S88 LocoNet data terug om naar een standaard S88 terugmeldsignaal die ingelezen wordt door bijvoorbeeld Koploper
  • Je bent NIET meer afhankelijk van de vaste volgorde van een standaard S88 terugmeld bus. Deze is nu random mogelijk, en je hoeft niet elke S88 adres te gebruiken. In het voorbeeld van het volgende filmpje gebruik ik 5 LocoNet IO printen, in willekeurige volgorde. Voor de eenvoud en voor visueel gemak, heb ik op printje 8 S88 terugmeld-adres=1.8 ingesteld; op printje 2=1.2; op printje 3=1.3; op printje 7=1.7; en op printje 1=1.1. Deze worden, bij melding, door de Intellibox visueel voorgesteld op het display.
  • Je kan via de door mij gebruikte software gewoon aan een poort een S88 adres toewijzen alsof dit een standaard S88 bus is. FV1= meldergroep van 16 terugmeld-adressen, bij FV2 geef je weer welke van de 16 adressen je wil hebben.

In het volgende FILMPJE moet enkel nog op printje 7 (device= 7) melder 1.7 geprogrameerd worden. De rest is al voorbereid. De drukknoppen symboliseren de bezetmeldingen...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

software zwijg me der van
al een tijdje( na de uren) zeg maar aan het programmeren en elke keer is er wel iets dat niet wil werken
deze morgen om 4 uur alles in de vuilbak gegooid en van nul af aan begonnen.
en nu blijkt het te werken

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

een eigen sturing gemaakt voor het schakelen van abc
het programmeren er van was een heel gedoe
begonnen aan 1.a en nu als laatste zit ik aan 7.G
maar het werkt
het probleem waar ik bleef mee zitten was het meten door de abc diode's van de bezet meldingen
of ik kon bezet meten maar dan bleef de loco langzaam kruipen of de loco remde maar ik kon geen bezet melding meten
wat dan weer resulteerde in het vrijgeven van het achter liggende blok

nu uiteindelijk een werkende print maar er zijn er nog geweest die werkte en op de baan shit verkochten
we zullen zien volgende week vrijdag of het deze keer geslaagd is

er zit nu ook per blok een nood knop op
eens deze gedrukt word dat blok stroom loos
en de rest van de baan blijft werken zoals daar voor
het achterliggende signaal word op rood gezet zodat langzaam maar zeker heel de baan stopt zonder ongelukken;
na het uitzetten van de noodstop word alle info in de pic terug gezet als voorheen en word dat blok terug opgenomen in de baan en alles kan weer rijden
in proef opstelling werkt alles maar ???? we zien wel als alles onder de baan staat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 21 december 2018, 17:43:00 PM
software zwijg me der van
al een tijdje( na de uren) zeg maar aan het programmeren en elke keer is er wel iets dat niet wil werken
deze morgen om 4 uur alles in de vuilbak gegooid en van nul af aan begonnen.
en nu blijkt het te werken

Raf, soms moet je eens wat afstand nemen van je programmeren.  Bij mij lukt dat wonderwel door eens een toiletbezoek...  Plons en het 'ei' waarop ik zat te broeden is er (en meestal werkt dat)  :D :D :D
Groetjes, Peter


raf

hahaha peter ik heb de pot reeds vol gescheten hahahaha

het probleem is dat op het software test programma als simulatie alles werkt
op de proef baan werkt ook alles en we hebben rekening gehouden met lange bedrading en alles
we hebben drie blokken van pakweg 1.5 meter waarvan 50 cm remblok

al de modules hebben lcd schermen als uitlezing en relais als sturing (het gemakkelijkste )om te remmen
eerste probleem de 7805 werden gloeiend heet ????
2 relais van 10 Mah ,1 pic en 2 opto's zouden deze zelfs niet lauw mogen laten worden

ok een tweede bij gezet en de relais en pic gescheiden en nu warmte probleem opgelost

detectie is perfect met een test ic die de ingangen controleert .
en de relais kan sturen bij opstarten
deze word in dezelfde voet geprint dus de print werkt perfect

na een paar rondjes ???? staat alles stil en elk signaal staat op rood terwijl de schermen groen aan geven
terug naar af en opnieuw begonnen
ok 5 rondjes rijden en dan weer alles op rood ????
weer naar af
op het laatste konden we 10 tot 12 rondjes rijden voor er iets verkeerd liep

op de grote baan was er reeds een detectie module gezet omdat daar een onoverzichtelijk stuk is en dit schakelde dan de abc diode's op de zeer lange detectie strook

1 module onder de grote baan gemonteerd en de uitgang van die detectie op de print aan gesloten
en niets wilde werken
geen rood licht detectie en met abc ingezet bleven de loco's door de abc rijden ????
ok weer naar af
bleek nadien dat de draden op de diode bruggen verkeerd om zaten ???
en thuis met de zelfde opstelling (diode's waren mee gegaan)werkte alles wel
nu dus terug van af nul begonnen en nu wekt het hier thuis dus weer wel terug
de software is nu eenvoudiger geworden en de uitlezingen zijn juister
nu volgende week weer testen op de kleine baan en als we daar geen problemen mee hebben weer naar de grote baan

maar het is daar heel gek hoor echt
ik heb een nood stop knop voorzien
als je die indrukt dan zet die het blok stroomloos en het achterliggende blok op remmen
na weer een van de testen en herschrijven (dacht bij 5.g aanpassing )ging opde grote baan meteen bij opstarten het betreffende blok in nood stop en ja dan kun je weer naar huis hé
want die printen zijn goed daar is niets verkeerd mee daar ben ik zeker van want de test processor geeft mooi de toestanden van alle in en uitgangen weer ;en in principe is dat dezelfde software als in de stuur pic's alleen leest deze meer uit op de lcd's
maar wat daar op komt is alleen voor de mensen die er mee aan werken want bv (red125) geeft voor iemand die er niet bij betrokken is gewoonweg geen info  .maar voor die er mee werken weten dan in welk deel het programma zich bevind
gr raf
dju weer veel text

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 25 december 2018, 14:46:10 PM
Ook wat aan het ontwerpen ...

Iets met een IR wielenteller/lengtemeter?  Zeker via I²C   :D
Groetjes, Peter


raf

servo kabel verlengt tot 10 meter zonder storingen
nu verder naar 20 meter en dan zo tot 100 meter
beetje gepikt van netwerk bekabeling om dit te realiseren
maar loopt het verkeerd dan loopt het ook sterk ruikend verkeerd
en dan blijft er van de servo een hoopje gesmolte plastiek over

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.