Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

PeterC

Geert,

Goe bezig!

Citaat van: Geert op 30 april 2018, 15:46:21 PM
...Ook Op de planning staat een LocoNet printje te testen op 100km afstand !!! (Richting Deinze   8) )

De grote kabelrol hangt reeds achter mijn auto, klaar om die 100 km afstand te overbruggen  ;)  :D :D :D

Wat voor spikes ga je dan op je scoop zien  :o  8)
Groetjes, Peter


Geert

Citaat van: Geert op 30 april 2018, 15:46:21 PM
... en een melding doorsturen dat het eten klaar is.  ;) ...

Citaat van: PeterC op 30 april 2018, 17:32:00 PM
Geert,

Goe bezig!

Citaat van: Steam.N op 30 april 2018, 16:12:09 PM
Erg goed bezig, Geert.

Bedankt mannen,

mijn vrouwtje hoeft nu niet meer uit de keuken te komen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Ik heb ook terug een LocoNet projectje opgenomen en na testen de software wat aangepast zodat de ledstrips ook kunnen worden bediend zonder een actieve LocoNet verbinding (en ook de helderheid kan worden geregeld door te blijven drukken op de aan-knop).

Ondertussen een strokenprint ontworpen voor in een Marklin-achtige behuizing te plaatsen.  Dat ontwerp heb ik ook aangepast zodat het beter aansluit bij de bestaande Marklin toestellen.

Er komt nog een ander ontwerp van die behuizing die wat mee heeft van de oude IB 1 behuizing (ideaal om potmeters te plaatsen).

Groetjes, Peter


PeterC

Eventjes aan het kijken hoe klein ik kan gaan met discrete componenten en strokenprint. 
Destijds ben ik niet op de boot gesprongen om printen te ontwerpen voor smd componenten en ben eigenlijk een beetje in het verleden blijven steken... 
...Ik ben wel op andere, moderne technologische, boten gesprongen en pluk daar nu de vruchten van.  Soit.




Ik ben al een tijd bezig met een ontwerp voor een synoptisch bord die aanstuurbaar is via LocoNet en volledig manueel programmeerbaar is.  Dat ontwerp is uitgewerk en werkt ook.  Het kan 12 'devices' aan (wissel, terugmelder, sein, schakelaar, ...).  Het systeem werkt met WS2812 (smd ledstrip) of APA106 (discreet) leds.

Ik ben even op het net gaan snuffelen en ben terecht gekomen bij het Uhlenbrock systeem 'Track-Control'.  Heel duur en misschien zelf te bouwen.  Daar wordt gebruik gemaakt van één controller per device.

Met twee strokenprintjes op enige afstand van elkaar gaat dat misschien lukken.  De afmetingen per module van 40x25x12 mm ga ik wel niet halen...  Ik vrees dat het eerder 80x40x20 mm wordt...

Ik ben momenteel op zoek naar een PIC met de eigenschappen van een 18F2550 maar met veel minder pinnetjes.  Eén output en 3 inputs is voldoende.




Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Geert

#1204
Een kniptang help wel om aan minder pinnetjes te geraken.

Een PIC 18F2550 heeft wel capaciteiten zoals USB verbinding. Ik weet niet of je deze nodig hebt?

Ik heb wel ergens een ontwerp liggen van een Tsjech, of Slovaak? voor een LocoNet verbinding met een PIC 16F628A. Een deel van zijn ontwerp is gebaseerd op dat van mij  8) .
Ik moet dat nog opzoeken, en stuur dit via mail door.



De volgende PIC die ik bestel is een 18F45k50 (bestaat ook in een versie voor 18F25k50) Deze kan ik direct op mijn printjes pluggen, zonder aanpassingen. Deze µC heeft een interne clock die geschikt is voor USB verbinding. En het is deze USB die ik ga gebruiken zodat ik geen Intellibox of andere verbindingen met PC meer nodig heb. En ik weet het, USB software schrijven in assembler is niet simpel...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 12 mei 2018, 12:18:14 PM
...Een kniptang help wel om aan minder pinnetjes te geraken...

Heb ik eerlijk gezegd reeds aan gedacht.  De pinnetjes die ik niet nodig heb, afknippen.  Op die plaats geen voetje voorzien en dan kunnen op die gewonnen plaats andere componenten komen (ik werk met strokenprint).

Het USB gedeelte heb ik niet nodig maar ik maak gebruik van de ingebouwde PLL.  Die dient om de oscillator (20 MHz) op te krikken naar 96 MHz intern en om zo een klokfrequentie van 48 MHz  te krijgen.  Al mijn tijd kritieke onderdelen zijn op 48 MHz gebaseerd.
Nu hang ik wel vast aan een interne klok van 48 MHz...
Groetjes, Peter


Geert

#1206

LocoNet Status opvragen
by Geert Giebens, on Flickr

Dit stukje software heb ik moeten schrijven deels in Assembler voor de µC, deels in Jython voor JMRI, om het LocoNet verkeer per device te volgen. Het is dit stukje software waaruit ik bijna kan besluiten dat er soms iets mis loopt met de LocoNet communicatie van Intellibox. (het plot van de triller is bijna geschreven  ;) )

Het opvragen van deze gegevens gaat ook via LocoNet...

Edit:, dit moet ik nog wel vermelden. Het LocoNet protocol is voorzien voor fouten. Als er iets misgaat, dan vraagt de ontvanger 'via linebreak'  om het bericht terug te verzenden. Dit maakt dit protocol zo uniek... 
Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1207
Begonnen met het LocoNet verkeer tot het uiterste te testen. Ik wil weten hoeveel opdrachten per seconden mijn printjes kunnen verwerken. (max tot 226 4byte opdrachten.) Maar, hoe meer deelnemers op het Net, hoe meer kans er is dat het Net moeilijk bereikbaar wordt. En dat ga ik nu stap voor stap testen...

Ondertussen wel overgestapt om de communicatie tussen LocoNet en PC niet meer te laten verlopen via Intellibox II, maar via LocoBuffer van Hans de Loof. Deze werkt zeer goed...  :)



LocoNet extreem testen
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1208
Nog wat uitbreidingen toegevoegd aan mijn LocoNet project:

-PWM uitgangen om ook mijn 40 jaar (en meer...) analoge Lok's aan te sturen. Als tiener was ik daar al mee bezig (voor het µC tijdperk!).

-Logische functies, deze had ik o.a. nodig om een Belgisch overweg veilig te kunnen uitvoeren. (als er een extra trein uit de andere richting komt, dan moeten de slagbomen dicht blijven)


Extra LocoNet functies
by Geert Giebens, on Flickr

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1209
Weer in actie schieten...  ;)


Verkeerslicht aansturing (eenvoudig uitbreidbaar) :

Dit verkeerslicht werkt met LocoNet opdrachten en door mezelf uitgebreide functies, en dit zonder dat er een centrale of computer aan te pas komt. (de computer is wel nodig voor de éénmalige programmatie via  JMRI-software)

Het voorbeeld bestaat uit 6 LED's, meerdere LED's kunnen in serie of parallel toegevoegd worden met een max. van 20mA per poort uitgang:

2x (ROOD + ORANJE + GROEN)

Hiervoor gebruiken wij een 'DIGITAL_OUT' functie per LED (poort 7 tot 12) . De tijden in seconden (FV1 en FV2) wanneer de LED's moeten oplichten kan je terugvinden in de hierna volgende grafiek. De functie uitgang van de rode LED's zijn geïnverteerd. (FV3=1)
Elke 'DIGITAL_OUT' wordt repeterend gereset met een vaste tijd, in ons voorbeeld elke 40s. Hiervoor laten we een 'DIGITAL_OUT' poort 2 functie repeteren (FV3=2)  en dit zolang START ingang poort 1 DIR=1.

Eventueel andere tijden zijn gemakkelijk aan te passen. Meerdere verkeerslichten zijn eenvoudig toe te voegen, zoals lichten voor voetganger; fietsers; richtingspijlen enz...


rood licht
by Geert Giebens, on Flickr


Filmke:




Er volgen nog praktische toepassingen...  ::)
Geert




Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Test met licht, beweging en geluid...



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske


Ge maakt ons zo zot als een achterdeur met je ontwerpen....

Tegenwoordig is het wel geen bel meer maar een hoorn geluid aan de overweg...

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

#1214
@ Geert,
Is dat een 'bas' luidspreker die hier te zien en te horen is, zo ja welke?
Hoeveel ohm...hoeveel watt en waar (hier in Belgie) is die te vinden?
Voorlopig vond ik zoiets enkel nog maar in GB met een tamelijk dure verzending...
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwizr6Saxb_eAhWHaFAKHT4cAmcQMwhDKAQwBA&url=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fitm%2FMega-Bass-23mm-Round-Speaker-For-Loksound-4-Zimo-DCC-Sound-4-Ohm-Reflex-%2F253419555440&psig=AOvVaw3bRbqwaIQQwYvL4FTDe9oL&ust=1541585919994955&ictx=3&uact=3
Ik heb er zo twee in een loc en het resultaat is geweldig verbeterd tegenover de vroegere (gewoon bij een decoder geleverde) luidsprekers.

;)