Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

Dat is ook de reden waarom me het niet lukt SMD onderdelen te solderen    ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Aan het ontdekken dat het niet is omdat een ingang op GPIO16 zit dat dat op pin 16 van de connector is... Komt ervan als je maar eens om de maand of 2 verder doet aan een projectje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#1187
Bezig met programmeren in een hogere programmeertaal (Jithon) , dat is wel wat anders dan machinetaal voor µC.  ;)

Ik kan nu mijn LocoNet IO printjes instellen met JMRI software. Het is nog maar de eerste fase.

Via een eenvoudig menu kan ik elk van de 30 in/uitgangen (poorten)  instellen met een andere functie. De volgende fase is automatisch herkenning welk printje op LocoNet staat (of meerdere) en dat ik niet 1 poort maar alle 30 tegelijkertijd kan weergeven, wordt vervolgd.  8)


JMRI program test software
by Geert Giebens, on Flickr

Edit: nieuwe foto toegevoegd.

JMRI LocoNet IO program tool
by Geert Giebens, on Flickr


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HO_COMP_FAN

Geert,

je microprocesor-queste lijkt verder gunstig te evolueren.  Ik blijf je vol bewonderings volgen.
Hoop dat je toch een oplossing vind voor de realisatie van je  "Sein aansturen via twee draden met SMD en µC technologie.", en
een oplossing vind voor het SMD probleem. Ben benieuwd.

gr,

Dirk 
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

#1190
De software voor instellingen LocoNet IO printje, heb ik redelijk onder controle.  :)



JMRI LocoNet IO program tool v1p1
by Geert Giebens, on Flickr

Maar ik heb in de ASM-code µC een lastig foutje dat af en toe opduikt, en die ik niet kan vangen.  >:(

Voor de techneuten, af en toe krijg ik een framing error bij seriële communicatie die daar niet hoort te zijn. En ja, opgeven doe ik niet   ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Citaat van: Geert op 24 april 2018, 19:30:05 PMVoor de techneuten, af en toe krijg ik een framing error bij seriële communicatie die daar niet hoort te zijn. En ja, opgeven doe ik niet   ;)
Geert

Kan van alles zijn, maar typisch een timing probleem of storingen. Met een scoop de timing bekijken en vooral de flanken lijkt me de beste weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#1192
De belangrijkste dingen die ik nodig heb om de storing te zoeken staan er...

IMG_0203 by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Goed opgemerkt Luc, ik had het nog niet gezien...

Geert

#1195
Ja Johan (Havoc) een scoop helpt veel. ;)


Ik heb ontdekt dat soms (in 25% van de gevallen) er een dipje is in het signaal net voor de echte startbit verzonden wordt. De EUSART in de µC denkt dan al dat deze (startbit) gekomen is en begint bits in te lezen.

Deze dip komt altijd op hetzelfde moment, en altijd even groot. Dit wordt een lastige om te zoeken. Dit kan een fout zijn in de JMRI software, de Intellibox II  of iets anders?

We zoeken verder ...

Edit: het bovenste plaatje is wat het moet zijn, de onderste geeft het dipje weer met fout.

Dit beeld heb ik ook als mijn schakeling niet aangesloten is, het moet al extern komen de fout.  >:(


Frequentie= 16,66 KBaud    "1"= 12V/0mA   "0"= 0V/15mA volgens de Digitrax LocoNet normen.


foutieve startbit ontdekt
by Geert Giebens, on Flickr


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Je zou die spike via software kunnen negeren: startbit moet minstens xx microseconden lang zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#1197
Hardware foutje ondertussen via software opgelost. Ik hoop deze week een extra LocoNet verbinding richting PC binnen te krijgen om te kijken waar het foutje kan zitten.  :)

Testen gedaan over zeer korte afstand tussen meerdere LocoNet IO printjes. Een schakelaar geeft zijn signaal door naar meerdere printen via LocoNet bus. Klinkt simpel, ik weet het, daar heb je geen LocoNet voor nodig.

Maar ik kan dat ook 2000 schakelaars, drukknoppen enz.. doorsturen naar heel veel servo's; LED's; Relaykaarten enz... via dezelfde kabel en over grote afstand.

En er kan meer op deze bus: S88 signalen, treinstuur signalen, en een melding doorsturen dat het eten klaar is.  ;)


testopstelling meerdere LocoNet IO printjes
by Geert Giebens, on Flickr

Nu ga ik testen hoelang de kabel kan gemaakt worden voor betrouwbare communicatie. Volgens de specificaties meer dan 300m, eerst testen dan geloven...
Ook Op de planning staat om een LocoNet printje te testen op 100km afstand !!! (Richting Deinze   8) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Erg goed bezig, Geert.
Kijk heel geïnteresseerd over de schouder mee  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen