Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

In afwachting van andere SMD onderdelen wat testen gedaan met IR zenders en ontvangers. Ik had er ineens genoeg besteld bij Ali.

Ik moet minstens boven de 1€ bestellen anders kan ik de betaling niet doorvoeren via on-line banking... (je begrijpt het deze dingen kosten minder dan een pint op café)



test IR ontvangers en zenders
by Geert Giebens, on Flickr


Het is voor mijn LocoNet project.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Zo'n zapperkes gebruik ik ook al een tijdje - leuk om te combineren met (enkele) microcontrollers  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#1172
jaja dat zijn hele handige dingetjes....

En als je nog een stapje verder wil gaan, kan je het zo gek maken als je wil !
Ik heb (dan wel op Arduino ipc PIC)  zelf een library gemaakt met daarin de codes van een  oude "Telenet zapper"   (heb er nog zo 4 stuk liggen en je vindt ze ook in de kringwinkel).
Als je die koppelt aan de bestaande driver library, dan kan je  al de knoppen op de zapper toewijzen aan een functie in je prog.

Om de eigenlijke codes (en de coderingsprotocollen) te ontdekken heb ik gewoon een simpel scan programmaatje gemaakt dat bij elke druk op een knop de  ontvangen  IR code omzet in een getal.  Met die getallen maak je dan een tabel en aan elke waarde ken je een getal toe....  dan ga je in het hoofdprogramma de library aanroepen, en die geeft je keurig het getal van de betreffende knop weer.


ZALIGE DINGEN en zoals gezegd, nog minder dan een pintje   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

#1173
Een projectje om deze avond eens te proberen. Software was op een uurtje geschreven, ik begin er bedreven in te geraken (((  8) )))

Ja Peter (PeterC) nog steeds in assembler.

Deze schakeling kan enkel 1 LocoNet adres ontvangen en daar een relais board (wisselspoelen) en/of een LED mee aansturen.

De schakeling heeft maar 4 weerstanden, een PIC IC, ontstoorcondensator en wat connectoren... Kostprijs iets minder dan een euro.


Als het lukt, komt er ook een versie om een servo aan te sturen.  ::)



LocoNet OUT with PIC 12F683 µC
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Citaat van: Geert op 04 maart 2018, 22:04:08 PM
Citaat van: Havoc op 04 maart 2018, 20:22:31 PM
Wat heb je besteld? 01005?


Nee iets groter 0603.

Ik heb nu 0805 besteld voor de weerstanden en 3228 voor de LED's.

Geert

Gebruik zelf 0805 voor het gemak, zeker als je zelf etst. 0603 is nog te doen maar 0402 vind ik ook de limiet en ga ik zeker niet voor eigen printen gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

#1175
LocoNet met PIC 12F683:

Testen zijn achter de rug. Ik kan een relais board aansturen (voor wisselspoelen) en/of LED's (sein)


test LocoNet 12F683 microcontroller
by Geert Giebens, on Flickr

Er is ook een Filmke, maar met slecht kwaliteit.

Binnenkort eens beschrijven hoe dit werkt...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

#1177
Citaat van: Geert op 19 maart 2018, 21:37:08 PM
Er is ook een Filmke, maar met slecht kwaliteit.

Betere film geplaatst. De LocoNet-schakeling staat nu op een strokenprintje. (zie link in citaat)


strokenprintje LocoNet 12F683
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

en nu zijn er geen grenzen meer....
Eens je het protocol kan lezenin je ùC  en je de uitgangen beheerst, kan je vanalles doen met die basis schakeling.
Zo is het bij mij met de  ESP8266  WiFi  ook begonnen en voor je het weet heb je een G schaal lokomotief op WiFi besturing :)

Ik ben benieuwd naar de verdere evolutie van dit projectje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

Als ik het een heel klein beetje begrijp kan je via Loconet een wisselspoel van bvb een Roco wissel digitaal aansturen ???  :-\ :-\

Geert

#1180
Via LocoNet kan je eigenlijk heel veel. Ook de spoelen aansturen van wissels. Maar je moet het signaal (LocoNet opdracht) wel omzetten naar een puls met wat elektrisch vermogen. (relaykaarten bv.) Daar heb je wat hard- en software voor nodig.

Als je al weet hoe je deze code (LocoNet 12F683.HEX) kan laaden in een PIC µC dan kan je de hierboven beschreven schakeling al namaken. Hoe je een HEX code kan laden, en wat je er voor nodig hebt, ga ik ook nog eens uitlegen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

OK want dat HEX code is al meteen Latijn en Chinees tegelijk..

dani

Citaat van: Geert op 03 april 2018, 07:35:39 AM
Via LocoNet kan je eigenlijk heel veel. Ook de spoelen aansturen van wissels. Maar je moet het signaal (LocoNet opdracht) wel omzetten naar een puls met wat elektrisch vermogen. (relaykaarten bv.) Daar heb je wat hard- en software voor nodig.

Relaiskaarten zijn zelfs niet nodig.   Ik gebruik als "stuurtrap" voor een doorsnee wissel spoel  (op 14-18V gelijkstroom)  een  BD139 darlington transistor met een 1K8 weerstandje in de basis kring tussen µC pin en  Basis van de transistor, en met een BlusDiode  (1N4002 of ao)  als bescherming voor de transistor tegen de spanningsppieken van de spoel.    Werkt simpel en goed, kost weinig en op een stukje gaatjes print van 5x7 cm  bouw ik tot 24 van die stuurtrapjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Ik weet het Dani, maar voor iets (relay-kaart) dat een halve euro kost opgestuurd uit China, dan drink ik eens een Duvel minder, dan heb ik er al zes  ;)   (reken dat eens uit op een week hoeveel...  :-X )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

ik drink geen duvels, en weinig of geen andere alcoholische dranken, dus ik heb daar geen benul van.

Veel te veel negatieve ervaringen in mijn leven door otedoen van de alcoholduivel hebben er voor gezorgd dat ik hem mijd als de pest.
Heel uitzonderlijk kan er eens één glaasje.
Maar als ik het zo zie, dan heb ik met wat je op een week uitspaart  6x0,5€x 7d = 21€  wel 3 printjes vol, dus  3x24 = 72 trapjes.
(ook met onderdelen en printjes opgestuurd aan zotte prijzen van bij de Sjienees)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.