Olie voor locomotief

Gestart door gjvdz, 03 januari 2012, 11:02:30 AM

Huugooke

Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Het hangt ook af op welke schaal je bezig bent. Echt kleine tandwieltjes hebben niet altijd baat bij smering; een te "dik" smeermiddel kan zelfs de werking belemmeren.
Denk ook niet dat er geen extreme temperaturen kunnen optreden in zo'n motortje. Als de buitenkant warm aanvoelt betekent het dat er ergens nog hogere temperaturen opgewekt zijn.
Een voorbeeld uit de ervaring: een camera kan defect geraken door hem in de zomer in de auto te laten liggen (al dan niet in het handschoenvak). Het vet dat bijvoorbeeld voor de smering van de zoombeweging wordt gebruikt wordt zo dun dat het tussen de lamellen van het diafragma of de sluiter loopt; gevolg: alles "plakt".
Tegenwoordig gebruikt men daarvoor meer een synthetisch (siliconen?) smeermiddel. In hoeverre dat voor ons bruikbaar is zou ik niet weten. Misschien is er daar ergens een deskundige?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Wat de merken aanbevelen is hun eigen olie, en dat is precies hetzelfde spul als motorolie, naaimachineolie, rijwielolie of huishoudolie, of wat voor namen ze er allemaal voor verzinnen.
Het is allemaal gewoon mineralie smeerolie, en ik probeer de mythe te doorbreken dat "de merken" iets speciaals verkopen, want dat is niet zo.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.



Pas een nieuwe wagen gekocht die om de 30.000km onderhoud moet hebben of een tweejaarlijks onderhoud.
Jaarlijks olie vervangen is niet meer nodig, natuurlijk kan het ook geen kwaad[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Wat de merken aanbevelen is hun eigen olie, en dat is precies hetzelfde spul als motorolie, naaimachineolie, rijwielolie of huishoudolie, of wat voor namen ze er allemaal voor verzinnen.
Het is allemaal gewoon mineralie smeerolie, en ik probeer de mythe te doorbreken dat "de merken" iets speciaals verkopen, want dat is niet zo.


Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Ludwig

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.



Pas een nieuwe wagen gekocht die om de 30.000km onderhoud moet hebben of een tweejaarlijks onderhoud.
Jaarlijks olie vervangen is niet meer nodig, natuurlijk kan het ook geen kwaad[;)]


Ja, "ze" hebben ons blijkbaar jarenlang onnodig olie laten kopen. Bij mijn eerste wagen om de 5000km!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!

Zoals je in mijn bijdragen kunt lezen weet ik het ook.[:)]

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!

Zoals je in mijn bijdragen kunt lezen weet ik het ook.[:)]


Ah, u werkt daar? Of u bent de leverancier? Chemicus? Ik raad maar hoor.
De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?
Nou, nog ??n keer dan, omdat je zo aandringt: smeerolie van minerale oorsprong.

pieter

citaat:
Geplaatst door Huugooke
Ah, u werkt daar? Of u bent de leverancier? Chemicus? Ik raad maar hoor.

Het begint zo langzamerhand een zinloze en vervelende discussie te worden.
Er wordt een vraag gesteld, er komt een antwoord van mensen met jarenlange ervaring en meteen worden de antwoorden in een dubieus daglicht geplaatst.
Wat heeft het nu voor zin om iemand die een oprecht, zuiver antwoord geeft te vragen of hij misschien commerci?le belangen heeft.
We zijn toch allemaal hobbyisten,of niet soms?

citaat:
Geplaatst door Huugooke
De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?

Het antwoord is JA! uit ervaring.
Als ik de prijs van M?rklin olie(aanbevolen door mijn leverancier, maar geldig voor ieder ander merk) omreken naar de literprijs, dan heb ik goud in het ampulletje zitten(10ml voor ?5,99).
En dat voor een liter(? 12.50 betaal) in de autoshop.
Nou die krijg ik van mijn leven niet leeg.
En tien loc's 2x servicen, ik ben die 5,99 kwijt.

Waar hebben we het dan nog over...........

Huugooke

Ik had het hierboven voorspeld: het ging weer een debat worden!
Laat me besluiten met een voorbeeld. Je hebt een computer, dus waarschijnlijk ook een printer? Gebruik je de originele inktcassettes of een nevenmerk? In dat laatste geval heb je misschien het geluk dat er nooit problemen zijn geweest met je printer. Uit mijn jarenlange ervaring heb ik anders geleerd. Als je een defecte printer binnenbrengt en men ontdekt inkt van een "vreemd" merk, dan kan je fluiten naar je garantie. In hoeverre dat kan doorgetrokken naar onze hobby weet ik niet, maar hier gelden dezelfde garantievoorwaarden.
En laat die olie dan honderd keer meer kosten, ik koop die van een aanbevolen merk.

Peter

Wat de prijs van die olie en dat vet betreft moeten we niet overdrijven h?. Met zo'n flesje van Faller en die tube van Roco doe ik al vele jaaaaaaaaren. en ze zijn nog bijlange niet leeg. Maar ieder moet voor zichzelf de keuze maken of hij olie in een autoshop of garage gaat kopen, of dat hij gewoon de modelspoorolie gaat kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

als je een liter in de autoshop koopt zal je 95% moeten weggooien wegens te oud

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Ik zal maar stoppen met nog meer olie op het vuur te gooien.[:D]

loco

Als je ziet wat de prijs is van een flesje olie van een treinenmerk en hoe lang je hiermee kunt doen, dan zou ik niet twijfelen.

Ik gebruik echter speciale kettingolie vor mijn racefiets en MTB. Als ik heeeeeel snellll rij (bijna zoals de profs en niet bergaf) dan loopt de ketting ook warm. Deze olie is niet alleen vuilafstotend (neem het voor wat het waard is) maar is er ook op gericht om de slijtage van mijn fietsketting te beperken. Ik moet wel minstens ??n keer per jaar (en soms dus meer) een nieuwe ketting plaatsen (ongeveer elke 5000 km). Het is ook het enige onderdeel van ijn fiets dat ik wekelijs onderhoud.

Mijn lokjes lopen dus gesmeerd en het voordeel is dat ik hier geen ketting moet vervangen.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Peter

Wat de prijs van die olie en dat vet betreft moeten we niet overdrijven h?. Met zo'n flesje van Faller en die tube van Roco doe ik al vele jaaaaaaaaren. en ze zijn nog bijlange niet leeg. Maar ieder moet voor zichzelf de keuze maken of hij olie in een autoshop of garage gaat kopen, of dat hij gewoon de modelspoorolie gaat kopen.



Inderdaad, Peter. Ik heb een flesje van Fleischmann waar ik al jaren mee doe. Een paar druppeltjes is al voldoende. Overdaad schaad....
Groet van Frank