Olie voor locomotief

Gestart door gjvdz, 03 januari 2012, 11:02:30 AM

AtMoPo

voor mijn Belgische loc's gebruik ik "Wolf oil", voor de Duitse "Valvoline", voor de Franse "Elf" voor de Italiaanse "Agip" enz, enz
AtMoPo

tunnelmotor2000

In een vervlogen verleden eens op aanraden Trix vet gebruikt voor de tandwielen[:0] Na enkele jaren alles mogen ontvetten en afkrabben vet was kogelhard geworden. Motorolie gebruikt ik ook al niet meer want word ook kleverig na verloop van tijd.
Nu hou ik het de laatste 5 jaar op synthetische olie en so far so good.
 

Huugooke

Wie nu nog denkt dat alle olie olie is, en alle vetten vet, die kijkt maar eens op deze website:
http://www.marcovw.nl/Motor/Olie/olie.htm
Voor mij dan een flesje synthetische olie aub.
Dus nogmaals: wie weet wat er in dat potje zit dat je in goed vertrouwen koopt? Tenzij je een lab ter beschikking hebt natuurlijk.

loebaske

En wat is het besluit van die olie[?]

Wat is nu het goede produkt [?]

Klaas Zondervan

Ik zou zeggen, lees het hele draadje nog eens door.
Dan zie je dat de meningen verdeeld zijn, en dat zal wel zo blijven.[:)]

Huugooke

Flesje olie in de modelspoorwinkel gaan halen. Tenslotte ben je daar aan het juiste adres. En als het niet goed is: ook de beste plaats om te gaan klagen!

ratje

Das waar het draadje doorgenomen, maar ben niet veel wijzer geworden [}:)][:p]

was aan't denken van die van roco te nemen, is niet de goedkoopste maar wel met handige naald.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

1op32

Ik heb het hele draadje eens doorgelezen en ik lees nogal wat tegenstrijdige zaken en spijtig genoeg ook nogal wat  onjuistheden of beter gezegd onvolledige informatie gelezen.

1) naaimachine olie kan en mag maar is voor sommige toepassingen te vloeibaar (viscositeit)

2) motorolie kan MAAR: gebruik enkel synthetische olie anders zal deze vlug verzuren en na wat langere tijd verharden, gebruik motorolie enkel op metalen tandwielen !! het zuur in motorolie kan (sommige) kunststoftandwielen week maken waardoor deze zeer snel zullen slijten om uiteindelijk zonder tanden te zijn... 

Naar mijn ervaring is de beste olie voor modelbouw deze van ROBBE art. nr. 5530 dit is een synthetische zuurvrije olie die niet verhard en geen kunststof 'aanvreet' !
Komt in een handig doseerflesje met lange naald om moeilijk bereikbare tandwieltjes te smeren.
Kostprijs +/- 10 Euro.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is