Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

1:160 is niet steeds 1:160!

Gestart door wdn, 23 december 2011, 09:10:59 AM

59erke

Dus als ik het goed begrijp is het verschil toch meer dan een mm.

Best de huisjes met grotere schaal apart zetten blijkbaar.

Voertuigen van verschillende schalen naast elkaar lijkt me idd geen goed idee. misschien dan beter blijven bij de gekende merken wiking en herpa.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Je kan nog een stukje verder gaan, Koen.
Zet de grotere huisjes en voertuigen, figuurtjes, bomen etc, juist vooraan en  de kleinere achteraan je scenery.
U zal zien dat optische een schijnbaar grotere dieptewerking ontstaat :)
In MSM 127 (bijvoorbeeld) maar ook op dit forum zijn er verschillende voorbeelden van die techniek te vinden ;)
Groet van Frank

Dirky

Het verschil tussen 1:160 en 1:148 is echt iets waar men zich geen zorgen hoeft om te maken. Er zijn maar heel weinig modelhuisjes die op een correcte schaal worden weergegeven. Grote verschillen vindt men vooral bij de grotere gebouwen. Bijvoorbeeld het station Bonn van Faller dat in model 70cm lang is moet feitelijk zowat 1 m lang zijn...
Toen ik met de eerste spoor 1 gebouwen begon, had ik altijd de indruk dat ik "te groot" bezig was.  Nadat ik cafĂ© Leon had gebouwd met een voordeuropening van 97.8mm (das wel 3,12m in 't echt) ben ik met de vouwmeter in de aanslag de opening effectief gaan meten en kwam ik tot mijn verbazing op een maat van 3,3m! We kunnen dus echt moeilijk inschatten hoever we van iets juist afwijken...


Wat je misschien beter kunt vermijden is van een correct Preiserke aan een te kleine of een te grote voordeur te zetten... ;)