Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

1:160 is niet steeds 1:160!

Gestart door wdn, 23 december 2011, 09:10:59 AM

wdn

En dat heb ik vandaag aan den lijve ondervonden.
Mijn collectie rollend materieel bevat een paar Rheingold wagons: Arnold jaren 80.
Plan: ik ga eens een volledige Rheingold samenstellen.
Extra wagons van Trix besteld bij Conrad(Arnold heeft ze niet meer). Mooi spul - mag ook voor de prijs.
Maar.....
lengte Arnold 13cm = 21m werkelijk
Lengte Trix 15cm= 24m
Trix wint want originele lengte zou ong. 25m bedragen.
Kleuren bij Arnold kloppen ook niet.
Al bij al de combinatie Arnold-Trix ziet er niet uit.
Conclusie: nog wat Trix spullen besteld en Arnold verwezen naar museum
Wim

Gerolf

Het fenomeen van de "verkorte rijtuigen" bestaat/bestond ook in H0.
Waarheidsgetrouwe lengte = niet door al te krappe bogen = alleen voor "echte" modelbouwers = verkoopt minder = wordt/werd niet gemaakt [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Verkorte wagons werd vroeger inderdaad dikwijls toegepast. en dikwijls, door gebrek aan informatie over deze oude modellen, is het moeilijk te achterhalen of het al dan niet om een verkort model gaat. Het is pas, zoals bij jou, als je ze na(ast) elkaar zet, dat het gaat opvallen.

Ik kan je wel zeggen, dat de oude Piko en Lima volledig uit de bocht gingen met het verkorten van haar materieel. Daar is het zelfs op het zicht duidelijk dat men stevig heeft staan krimpen. De oude Piko en Lima zijn op dat vlak (en vele anderen) echt af te raden. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Welke type wagons van Rheingold heb je precies daar?
Ik heb een stam van Fleischmann Piccolo en die meten 16,5 cm...!
Die zijn dus net even lang als bijvoorbeeld Arnold I6 rijtuigen.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

wdn

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden


Voor de twijfelaars: links Arnold, rechts Trix
Volgens een ex-collega/vriend, lid van een Duitse club die orig. Rheingold rijtuigen bezit, vertoont Trix de juiste kleuren
Wim

Frank_N

Beste Wim,

Ik heb hier een set 0143 Arnold Rheingold.
Jaren geleden op een beurs gevonden. En na lang zoeken.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=arnold+rheingold+0143&gs_sm=e&gs_upl=14183l16084l1l16452l5l5l0l0l0l0l177l493l3.2l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1920&bih=1147&wrapid=tlif132476365210210&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Hkr2TsS1Aobm-gaD57XWAQ

De rijtuigen zijn 148 mm over de buffers, het interieur en draaistellen zijn echt heel goed nagebootst. Verlichting enzo. (lampjes staan echt op de tafeltjes) Standaard met een soort "kortkoppeling" uitgevoerd. Dus de doorloopbalgen zitten vrijwel tegen elkaar aan.........Het bagage rijtuig is iets korter,  dat is in werkelijkheid ook zo. Als ik in het boekje wat ik heb over Rheingold ga kijken, zie ik dat deze rijtuigen behoorlijk, wat betreft afmetingen en dus ook kwa kleurstelling op de originele lijken. Ook het interieur klopt behoorlijk.
Maar dan in 1:160.
De wieltjes zijn zwart/donkerbruin.

De verlichting in de rijtuigen knippert niet, zoals je zovaak ziet. Knap werk van meneer Arnold!

Wim: Je Trix rijtuigen zien er best goed uit, maar zoals op je foto afgebeeld zouden de draaistellen wel eens iets te hoog kunnen zijn.
Mijn oog was ook al eens gevallen op de Trix uitvoering, maar deze modellen halen het niet bij de Arnold 0143.
In werkelijkheid "hangen" deze rijtuigen een stuk lager op de rails.

At Gerolf: Helemaal mee eens, zelfs 2e hands setjes zoals deze Arnold Rheingold kosten nogal wat euries. Maar zoals ik het in herinnering heb zijn deze rijtuigen van Trix ook best prijzig.
Ik ben er in ieder geval blij mee dat ik deze set Rheingold gevonden heb.
Groet van Frank

wdn

Frank
Mijn Arnolds hebben niets van dit alles. Wat je beschrijft - lengte, interieur, verlichting, koppeling - past wel bij Trix.
Heb ik een reeks uit de pr?historie? [:(!]Alle nummers beginnn met 33, vb 3312.
Wim
PS ik denk het probleem gevonden te hebben:
Na aandachtig bekijken van de foto's op jouw site, kwam ik bouwjaar 1989 tegen. Mijn Arnold set dateert van einde jaren 70-begin 80!
Prijzen: in die tijd betaalde men 13.5 DM/rijtuig, nu 38?

Havoc

citaat:
Volgens een ex-collega/vriend, lid van een Duitse club die orig. Rheingold rijtuigen bezit, vertoont Trix de juiste kleuren


Voor zo iets als kleuren zou ik toch niet op 1 persoon afgaan. Zelf eens wat zoeken kan niet alleen leuk zijn, maar ook info opleveren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Kon je wel eens gelijk in hebben, Johan. Googlelen is soms best lastig.

Mijn info (buiten de kleurstelling dan) Heb ik uit een boekje ISBN nummer:
90 6079 089 6 Vertaling uit Duitse taal door G,J de Swart.

Ik weet echt niet meer waar ik dit boek vandaan heb.....Behalve dat ik naar aanleiding daarvan op zoek ben gegaan naar rijtuigen, uit de beginperiode.  Er staat wel heel veel in over Rheingold, en de bijbehorende historie. Routes enzo worden uitgelicht. Dus ook welke loc's in de geschiedenis ervoor stonden, en dat zijn er nogal wat!
Verder staan er goed uitgewerkte tekeningen in met maten voor de betreffende rijtuigen. En per epoche gerelateerde bijbehorende locomotieven.


Ps: boekje is uit 1977, nabewerking uit het Duits, en dan 1979.
Copy richts voor de uitgever. ALBA Buchverlag GmbH Dusseldorf, 1977.
Groet van Frank

Peter

De juiste (officiele) kleuren voor de voor-oorlogse (tijdperk II) Rheingold zijn:

RAL 1001 Beige  -- vensterband
RAL 4000 Violett -- band tussen vensters en chassis
RAL 9006 Weiss-aluminium  -- dak

Ter info: RAL is de afkorting van "Reichsausschuss f?r lieferbedingungen"
Met vriendelijke groeten
Peter

JohoMapi

De vooroorlogse Rheingold-rijtuigen zijn 23,50 m lang. De Minitrix-maat van 148 mm komt hiermee heel aardig overeen.
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

59erke

Even dit draadje terug opnemen  ;)

We gebruiken allemaal schaal N en zijn gewend dat schaal N 1:160 is

Nu was ik even aan het surfen op een Duitse site, en daar vond ik huisjes en voertuigen met de maat 1:150 en 1:148.
Deze stonden mooi in het rijtje van schaal N modellen.

Vraag is natuurlijk of het merkbaar is op de modelbaan mocht er tussen de 1:160 huisjes en voertuigen, enkele staan van 1:150 of 1:148 ?

Ik denk maar aan de volgende situatie :

huizenrij in 1:160 met daar ergens tussen een gebouw schaal 1:150
Moet ik mij dan voorstellen dat de deuren en ramen bij het gebouw van 1:150 zichtbaar groter zijn of valt dit nog mee ?

Wat denken jullie of hebben jullie er ervaring mee ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Laat ons nu een voor het gemak een deur nemen van 2 meter hoog. Op 1:160e is dat 12,5 mm, op 1/148e 13,5 mm. Dus één millimeter verschil. Ik denk dat het niet al te erg gaat opvallen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

Citaat van: doomslu op 14 september 2013, 16:45:21 PM
Laat ons nu een voor het gemak een deur nemen van 2 meter hoog. Op 1:160e is dat 12,5 mm, op 1/148e 13,5 mm. Dus één millimeter verschil. Ik denk dat het niet al te erg gaat opvallen.

En: """"huizenrij in 1:160 met daar ergens tussen een gebouw schaal 1:150""""

Hoewel ik de idee van Luc onderstreep, zou het zoals je het zo stelt wel eens zichtbaar kunnen worden, Koen  ;)
Of je daar mee kan leven? Mij lijkt het geen probleem hoor!
Er zijn veel oude pola gebouwen die gewoon ook niet kloppen, kwa schaal.
Als je die dingen los ergens neerzet lijkt me dat geen probleem :)
Groet van Frank

marc goovaerts

Bij huisjes valt het al bij al nog wel mee. Ook omdat de grote merken het niet altijd zo nauw nemen om de juiste schaal te gebruiken (nog erger in HO).
Voor figuurtjes gaat het ook nog wel. Ook in de realiteit is niet iedereen even groot.
Maar autootjes bv. ... in N een Duitse Wiking vlak naast een Japanse Tomy trekt nergens op.