Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 16 mei 2016, 00:05:26 AM
Kleding? Hoezo?  ;D
Het lijkt me eerder een uitdaging om daar beweging in te krijgen  ::)

+1  ::) ::) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Twee en een half jaar reeds dat ik hier nog iets heb neergepend...

Het zonnebloemseizoen is voorbij.  De bloemen zijn geoogst als wintervoedsel voor mijn gevederde vrienden.  De stengels en de bladeren liggen in de kompostbak.




De kluiten!



Boordevol heel fijne worteltjes.  Boordevol fijne aarde.
Natuurmateriaal verzamelen voor scenery.

Met de (nog) huidige zomerse temperaturen drogen die wortelkluiten en de daarbij horende aarde heel gemakkelijk uit.
Deze namiddag de aarde en de fijne wortels van die kluiten afgehaald, door verschillende zeven gehaald en alles in de oven voor 15 minuten op 130° (desinfecteren).



En het resultaat:



Deftige 'aarde' als bodem (in verschillende gezeefde korrelgrootte)



De wortelstukken lijken mij ideaal om te gebruiken als afgebroken takken en als kreupelhout.

Wordt vervolgd...


Groetjes, Peter


grove den

Hallo Peter,

materiaal uit de natuur is niet te evenaren!
Ook ik verzamel merendeels voor de bodem"nabootsing" natuurlijke materialen.
Een tip die denk ik zeker in de toekomst van pas kan komen:
De buxusmot rukt op en zodoende zullen er zo met en met vele buxusstruiken het loodje leggen. Deze planten hebben onder de grond voor de modelbouw de perfekte wortels!  ;)
Heb bij mij in de buurt al vele struiken mogen rooien en daar komt enorm veel "scenery"materiaal vandaan !
De struik of de stronken eerst - zoveel mogelijk- ontdoen van de oude blaadjes en aarde. Daarna  paar weken laten drogen en dan een beetje peuteren en met een harde borstel de aarde verwijderen.
Dan begint het oogsten:
de dikkere wortels , en de fijnere wortels als dode takken in een bos of zo en de allerfijnste wortels een beetje fijn malen/wrijven en die als basis voor bosgrond gebruiken... Een grove meelzeef kan dan ook gebruikt worden voor het hele fijne en het grovere materiaal!


of in het draadje bomen bouwen reactie # 668
Ik heb nog nooit schimmel of vreemde insekten in op of aan mijn baan gezien/gehad....