achtergrond

Gestart door swarol, 30 november 2011, 15:10:12 PM

swarol

ik zou graag eens de techniek uitproberen die ik geleerd heb met glasgraveren...

men gebruikt dik plexiglas dit omdat men het aan de de 2 kanten kan bewerken...

schilderd aan de ene kant vb een bos tafreel laat wel de plaatsen waar de lucht zichtbaar moet zijn onbeschilderd....

dan draaid men het glas om en schilderd een voorgrond vb een heuvel(kies wel uw horizon vb de helft van de eerste bomen)

je zal zien door de dikte van het glas krijgt je een diepte gang.

plaatst het plexiglas en nu kan men kiezen voor de lucht, dit kan door een blauwe of naar keuze achtergrond aan te brengen

of met effect van licht dat men van kleur kan veranderen of dempen

wel zien dat uw verf geen licht meer doorlaat, door de achterkant te beschilderen met zwarte verf enkel op de plaatsen waar geen licht mag doorkomen (dus tussen de bomen plekken onbeschilderd laten)

dan de boven kant (dus de opening tussen het glas en de muur) dichten ook de onderkant zodat er geen licht verloren gaat.

nu nog de senery aanpassen dat ze overloopt op de achtergrond....halve bomen,huizen, afrastering enz...

de blinkende (spiegeleffect) schijn kan men wegwerken op het glas met een dun laagje matte vernis....of de beschermfolie niet verwijderen
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ratje

Mss dat je de lucht kan openlaten als de plexi voor een raam staat, zo heb je altijd een andere achtergrond qua lucht. Is maar een idee [:D]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

swarol

citaat:
Geplaatst door ratje

Mss dat je de lucht kan openlaten als de plexi voor een raam staat, zo heb je altijd een andere achtergrond qua lucht. Is maar een idee [:D]



is een mogelijkheid...maar op zolder, garage, kelder zijn er meestal niet veel ramen... ook hangt het van de grote van uw tafel af...

met een kleintafeltje is het mms te doen. een grote tafel heb je meer ramen nodig

ook als je met kunstlicht werkt kan men dat zelf instellen wanneer vb een dag om is met een timer waar je zelf de tijd insteld om het avond te laten worden.

een dag op 1/87 is ongeveer 16.05 MIN...wat ik persoonlijk snel zou vinden en mss irreterent, dus vb om het uur

en voor wie niet kan tekenen of schilderen is het ook geen probleem...

men gaat het zelfde te werk maar men legt het vb onder het plexiglas en kopie?rd het gewoon,

of men maakt een soort van coulage maar dan moet de achterkant zeker afgedekt worden waar geen licht mag doorkomen.

wel de achtergrond een stukje van de muur houden.

wat de lichtbron betreft ben ik nog niet uit maar er zal genoeg op de markt bestaan om iets te vinden.

ga het zelf is uit proberen met een klein stukje...ik denk wel dat het mogelijk is... of denken jullie...z[}:)]tteke niet doen

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Paulogic

Swaken... wie niet waagt niet wint dus proberen gewoon.
Misschien kom je wel op een resultaat waar we allen van verschieten.

Tip : omdat ik veel met plexi werk.

Stel dat je een huisje op de achtergrond hebt. Voor je de ramen schildert, kras je die
ruimte lichtjes in met een kraspen of zo. Dan schilder je en nadien uw zwarte laag.
Als je dan onderaan verlichting plaatst dan zal het gekraste deel er extra uitspringen.
Gebruik ik veel voor lichtreclames (maar dan gegraveerd met de lasermachine).
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Dat lijkt best een goed idee. Ik wil het effect wel eens in 't echt zien. Ik ben benieuwd [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Swaken... wie niet waagt niet wint dus proberen gewoon.
Misschien kom je wel op een resultaat waar we allen van verschieten.

Tip : omdat ik veel met plexi werk.

Stel dat je een huisje op de achtergrond hebt. Voor je de ramen schildert, kras je die
ruimte lichtjes in met een kraspen of zo. Dan schilder je en nadien uw zwarte laag.
Als je dan onderaan verlichting plaatst dan zal het gekraste deel er extra uitspringen.
Gebruik ik veel voor lichtreclames (maar dan gegraveerd met de lasermachine).




thx voor de tip..mms heb je nog een tip hoe je het beste plexi snijdt.. voor de krassen heb nog een graveermaschine met de nodige pennen...

ben ook benieuw gerolf met het graveren vroeger ging dat prefect maar nu is het schilderen dus de verf mag geen licht meer doorlaten anders zie je de penseelstreken... wat vb voor bomen, gras enz wel kan.

nu eerst zien dat ik het plexi gesneden krijg en men enig goed hand niet afsnijd [xx(] want dan moet ik verder met men tanden en die zijn ook al vals [:D][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Paulogic

Swa... ik snij plexi met mij laser maar je kan dit ook zagen met een gewone cirkelzaag.
Dan zijn de randen wel mat door het snijden maar die kan je met een verfbrander
snel terug transparant maken. Zacht over de zijkant heen en weer en in een wip zijn
die terug 'glad'. Wel effe testen met die verbrander op een stukje... leert snel hoor.
Ik durf het zelfs al met een gasbrandertje.
mvg,
Paul(ogic)

swarol

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Swa... ik snij plexi met mij laser maar je kan dit ook zagen met een gewone cirkelzaag.
Dan zijn de randen wel mat door het snijden maar die kan je met een verfbrander
snel terug transparant maken. Zacht over de zijkant heen en weer en in een wip zijn
die terug 'glad'. Wel effe testen met die verbrander op een stukje... leert snel hoor.
Ik durf het zelfs al met een gasbrandertje.



thx paul
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa