Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

#180
Goh in wezen zijn de afmetingen 7,2m x2,6m onder een hellend dak van 45° dat is op een hoogte van 1m. Tussen grondniveau en het hellende dak is dat de maat trouwens.

Dit is waar de baan moet komen





Achter de spanten bevind zich ons ventilatiesysteem welk in geval van nood bereikbaar moet blijven...vandaar dat ik in modules wil werken. In geval van nood kan ik dan 1 of 2 modules wegnemen om de nodige werken uit te voeren...



de afstand van het sas waar de deur zich bevind tot de spant onderaan is dus 2,6m weliswaar moet alles nog afgewerkt worden dus uiteindelijk zal dat 2,5m worden. En dan nog een gangpad van 1m voorzien... In het midden van de zolder zal mijn bureau moeten komen en links nog opbergruimte voorzien.

Oorspronkelijk was er een ruimte van 3x3m voorzien op het gelijkvloers. Daarop baseerde ik mij ook in het begin toen ik plannetjes begon te tekenen want ik kon de hele zolder inpalmen, maar nu door enkele foutjes van onze architect die je rustig blunders mag noemen is die ruimte herleid tot 2x2m waar ook nog de letterkast gehuisvest is.Mijn bureau vond een plaatsje op een van de slaapkamers maar door gezinsuitbreiding moet die nu ook naar het zolder verwezen worden. Vandaar is mijn ruimte altijd kleiner geworden.

Vandaag is mijn verlof begonnen en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt de zolder wat op te ruimen. Volgende week vertoeven we in warmere oorden en als we terug komen zullen er zonnepanelen geïnstalleerd worden. Best nu doen nu we de zolder nog moeten afwerken lijkt me. Bij die opruiming had ik hier nog een tv meubel staan welk een goede vriend wel wou hebben. Het meubel meet 120x50x50cm en we kregen het amper naar beneden op onze trap. Onze trap draait halverwege 180° de trap is amper 90cm breed. Dus niet simpel om te draaien tenzij we de modules korter maken (maar dan heb je weer meer overgangen...

Daarbovenop zijn we er niet helemaal uit of we hier willen blijven wonen. Daarom moet de baan ook mobiel zijn. Als we zouden vertrekken spreekt het voor zich dat we rekening houden dat we de baan kunnen huisvesten mits eventueel enkele aanpassingen.

In het kort denk ik dat er nog veel werk aan de winkel is. Van de baan zelf verwacht ik dat ze diverse modellen op een realistische manier kan weergeven dus liefst iets uit het Brussels gewest lijkt me. Het hoeft geen exacte situatie te zijn maar de sfeer moet zo wat heersen.

Ik besef dat dit een hele boterham is maar toch alvast erg bedankt voor de hulp



eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Hallo Bjorn,

met 7m op 2,5m kan men al een heel mooie modelbaan bouwen. De ruimte heb je. Een belangrijk "obstakel" (lees uitdaging) in het ontwerp is het feit dat je denkt te verhuizen, en dat de baan onder de arm mee zou moeten kunnen.

Daarom denk ik dat een baan met helixen en diepe schaduwstations wat onpraktisch is, en dat je misschien best in fases bouwt. Het is toch een meerjarenproject en men kan toch niet alles tegelijk afwerken. Vandaar dat een eerste deel met (draagbare) segmenten aangewezen lijkt met als thema de doorgaande hoofdlijn met halte Haren. Na de verhuis zou je dan kunnen uitbreiden met het meer complexe en volumineuze deel, met de uitbeelding van de Schaarbeekse opstelbundels.

't Is maar een idee van wat mij haalbaar lijkt met het lezen van je zolderverslag.Mij lijkt het verstanding om je dus eerst beperken met een "less is more" concept, om het later, na de verhuis, te integreren in een totaalconcept.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Ghoh, eventueel kan je toch met helixen werken? Je bouwt gewoon 2 aparte helixmodules zeg maar, op zich is dat nooit verloren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Goh ik heb misschien nog een idee. Ik ga eens kijken of ik deze week nog tijd heb om het uit te werken. Dit weekend word nog een uitstapje spa Francorchamps en maandag gaan we met het gezin de zon opzoeken... Misschien kan ik ook werken met een lang gerekte helix. Dus werken met bogen r3 en 4 van roco (respectievelijk 419mm en 481mm straal) met na 180 graden draai toch enkele rechte stukken te plaatsen om aan mijn daal percentages te komen (zeker voor de langere treinen belangrijk!)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Doornroosje

Citaat van: The Railwarrior op 19 augustus 2015, 15:36:47 PM
Goh ik heb misschien nog een idee. Ik ga eens kijken of ik deze week nog tijd heb om het uit te werken. Dit weekend word nog een uitstapje spa Francorchamps en maandag gaan we met het gezin de zon opzoeken... Misschien kan ik ook werken met een lang gerekte helix. Dus werken met bogen r3 en 4 van roco (respectievelijk 419mm en 481mm straal) met na 180 graden draai toch enkele rechte stukken te plaatsen om aan mijn daal percentages te komen (zeker voor de langere treinen belangrijk!)

Op diezelfde manier is mijn helix opgebouwd. Wel met rails van FL, maar komt op hetzelfde neer. Met 40cm recht tussen de 2 halve bogen heb ik stijgend maar een percentage van 2.1% wat zou moeten toelaten lange slepen naar boven te trekken. Na een eerste testrit eens zien wat het maximale trekvermogen nog is met een type 50.

The Railwarrior

Citaat van: Doornroosje op 19 augustus 2015, 15:38:55 PM
Citaat van: The Railwarrior op 19 augustus 2015, 15:36:47 PM
Goh ik heb misschien nog een idee. Ik ga eens kijken of ik deze week nog tijd heb om het uit te werken. Dit weekend word nog een uitstapje spa Francorchamps en maandag gaan we met het gezin de zon opzoeken... Misschien kan ik ook werken met een lang gerekte helix. Dus werken met bogen r3 en 4 van roco (respectievelijk 419mm en 481mm straal) met na 180 graden draai toch enkele rechte stukken te plaatsen om aan mijn daal percentages te komen (zeker voor de langere treinen belangrijk!)

Op diezelfde manier is mijn helix opgebouwd. Wel met rails van FL, maar komt op hetzelfde neer. Met 40cm recht tussen de 2 halve bogen heb ik stijgend maar een percentage van 2.1% wat zou moeten toelaten lange slepen naar boven te trekken. Na een eerste testrit eens zien wat het maximale trekvermogen nog is met een type 50.

Dennis als je het niet erg vind mag je me altijd op de hoogte houden van de resultaten van je test. Ik ben best benieuwd wat het zal geven...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Voila weer terug van een welverdiende vakantie waar ik alles toch weer even op een rijtje heb kunnen zetten. Ik heb eveneens met Michiel wat gemaild, wat toch ook weer even wat frisse ideeën heeft laten waaien. Ik ben zelf al langere tijd aan het twijfelen om wat eenvoudig in spoor 1 te bouwen en om eerlijk te zijn volgde ik de argumentatie die Michiel in zijn mail naar me toe voerde compleet. Op vakantie de mail nog eens doorgelezen en ja het besluit stond vast om in spoor 1 te gaan bouwen. dan kom je thuis en ligt daar het nieuwste nr van msm te blinken. Eerst even snel doorlezen en daarna eens rustig de tijd nemen. Ik had al gezien dat de mooiste baan van de geschiedenis van msm gekozen zou worden, en dan lees je weer over Verviers centraal...

En dan begin ik och weer te twijfelen  ::)

OK ik heb geen 8,5m ter mijn beschikking maar op 7,2m kan je ook veel mooie dingen doen in H0! Alleen ja, ik wil de baan eventueel als pendelbaantje kunnen opstellen en dat is dan weer moeilijker om een leuk concept te bedenken... En bij een pendelbaantje wil je wat kunnen rangeren en toch ook weer volgens het principe less is more werken...

Ik zal zelf de knoop moeten doorhakken maar telkens ik denk nu weet ik het, begin ik toch terug te twijfelen  :(
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Stieven76

Man toch! Moest ik 7m hebben mijn geluk kan ni op. Ik zit in een kelderke waar amper 1 module van 1.2m in kan en jij weet ni wat te doen met zo'n ruimte..  :(
je kan blijven twijfelen en doen. Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen  ;)
no offence.

Michiel

Bjorn, we kunnen niet alles doen, en niet alles maken in één levenstijd. En met blijven twijfelen kom je helemaal nergens. Je weet wat je wél wilt. Kwestie om te beslissen om eraan te beginnen. Meer is het niet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

#189
Dat klopt Michiel. Kwestie van de zolder af te werken en er voor te gaan

Alleen die twijfel blijft toch wat knagen. Spoor 1 is spectaculairder en gemakkelijker kwa ontwerp. Je kan je echt laten gaan in de details...  Een mooi pendelbaantje zou niet misstaan. En is relatief makkelijk te huisvesten.

Een h0 baan is makkelijker uit te voeren. Alleen blijf ik dan zitten met een paar moeilijkheden in zake bereikbaarheid van schaduwstation en baanvak naar en van het schaduwstation. Ik heb van h0 nog redelijk wat materieel liggen waar ik toch aan gehecht ben welk dan in de kast blijft zitten.

Alle schalen hebben hun charmes maar voor mij is het toch een moeilijke keuze gebleken. Iedereen heeft zo wat zijn voorkeuren maar zoals hier al gezegd kan je niet alles bouwen. In weze begin ik naar h0 meer en meer te denken terug te gaan maar mijn uitgangspunt. Een baan bouwen met op de achtergrond een stukje F1 circuit van spa. Ofwel in schaal 1 een baantje met wat rangeer mogelijkheden. Heel in het begin toen ik begon te plannen dacht ik er trouwens aan om een modelbaan te combineren met een racebaan zoals scalectrixx... Nu zie ik dat toch als een minder haalbare kaart door plaatsgebrek.

Op zich is het een luxeprobleem natuurlijk. In H0 is alles al gedaan. En is het moeilijk om echt spectaculair uit de hoek te komen, in schaal 1 is er heel veel zelfbouw en kan je alle kanten uit maar is het veel makkelijker origineel uit de hoek te komen.  Op zich stelt de vraag zich of dat echt moet.

Ik herinnerde me dat ik als kind ooit een summiere luchthaven gebouwd had voor mijn vliegtuigmodellen bij de modelbaan. De schalen klopten niet en de afwerking liet erg veel te wensen over. Nu gooit men je dood op internet met de filmpjes van miniatuur Wunderland.

Reeds enkele jaren spreek ik hier van een racecircuit langs de modelbaan, maar ondertussen word ook dit plan uitgevoerd in miniatuur Wunderland waar ik van begrepen heb dat men daar het circuit van Monaco aan het nabouwen is...

ik zie ditzelfde uiteindelijk ook in spoor 1 gebeuren aangezien met de techniek van het 3D printen het makkelijker gaat worden om je eigen modellen te produceren op termijn. Daarom zie ik ook wel meer een uitdaging in het rijden met mijn treinen in een gevarieerd spoorplan dan het bouwen niet tegenstaande ik het sterk Detaileren ook als een uitdaging zie...

Word vervolgt...'
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Van het weekend eens een bezoekje gebracht aan minidom. Prachtige baan. Misschien wat druk om realistisch te zijn maar het gaf een mooie indruk van wat een tuinbaan is. Nu vroeg vrouwlief of dat niet interessant was om met 'grotere treinen' te rijden. Uiteindelijk ben ik eens gaan meten en aangezien onze tuin op zich 53m lang is zou daar toch al een mooie lengte zijn vergelijkbaar met een h0 baantje van net geen 14m! Misschien een leuk idee voor de toekomst. Ik vroeg wel aan vrouwlief wat als we later nog eens zouden gaan verhuizen, maar uiteindelijk ziet ze die kans kleiner en kleiner worden met dat we toch meer en meer investeren in ons huis kwa afwerking. Om dan uiteindelijk weg te trekken en opnieuw te beginnen word het een enorme stap... Hoe dan ook zal ik toch de baan op zolder moeten maken in modules om eventueel bij het ventilatiesysteem te geraken... En ja moesten we dan toch wegtrekken en moest ik dan toch opnieuw moeten beginnen kan ik mss best een volstrekt nieuwe baan bouwen, leren uit de fouten die ik ongetwijfeld nog ga maken en weer plezier hebben om,wat nieuw te bouwen....

Nu eerst hier buiten de beton gieten van ons terras en garage eind van de maand. En dan de zolder en 2de kinderkamer in orde brengen. Zoiezo nog een modelspoorexpo meepikken her en der dit jaar en wat nieuwe ideetjes opdoen :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Rangeerduivel

Citaat van: The Railwarrior op 07 september 2015, 17:50:31 PM
...om met 'grotere treinen' te rijden. Uiteindelijk ben ik eens gaan meten en aangezien onze tuin op zich 53m lang is zou daar toch al een mooie lengte zijn vergelijkbaar met een h0 baantje van net geen 14m! Misschien een leuk idee voor de toekomst...

Nu werden in dit draadje nog maar 13 blz gespendeerd,
maar dan zou het tienvoudige niet genoeg zijn om alle twijfels weg te nemen... ;D ;D

;)

The Railwarrior

Citaat van: Rangeerduivel op 07 september 2015, 18:19:06 PM
Citaat van: The Railwarrior op 07 september 2015, 17:50:31 PM
...om met 'grotere treinen' te rijden. Uiteindelijk ben ik eens gaan meten en aangezien onze tuin op zich 53m lang is zou daar toch al een mooie lengte zijn vergelijkbaar met een h0 baantje van net geen 14m! Misschien een leuk idee voor de toekomst...

Nu werden in dit draadje nog maar 13 blz gespendeerd,
maar dan zou het tienvoudige niet genoeg zijn om alle twijfels weg te nemen... ;D ;D

;)

Je hebt gelijk maar ik vermoed dat de ene al wat meer twijfelt dan de andere. Meestal zijn het je beperkingen die je bepaalde keuzes opleggen waardoor het moeilijker is te twijfelen. Des te meer mogelijkheden des te meer mogelijkheid om te twijfelen natuurlijk
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Het is hier weer even stil gebleven. Sinds mijn vorige post heb ik de zolder bepleisterd, het plafond moet nog afgewerkt worden en het laminaat moet er nog komen. De fundering van onze garage is klaar, het terras is gegoten, de 2de kinderkamer is af, onze 2de zoon is geboren en nu mag ik mij stilletjes aan beginnen klaarmaken voor een belangrijk examen waar ik voor het werk voor moet slagen in maart...druk genoeg dus. Daardoor heeft het op modelspoorders vlak weer even stil gelegen, wegebben we her en der nog wat inspiratie opgedaan. Uiteindelijk zijn mijn doelen nog altijd hetzelfde gebleven maar toch anders. Ik zie nog steeds graag lange treinen rijden, wat over een lengte van 6 tot 7,2m zichtbaar zeker moet lukken. Voor andere interesses die ik graag wou verwerken in mijn modelbaan ga ik mij eerder naar afzonderlijke diorama's wenden om alzo de tafereeltjes die ik wou uitbeelden toch eens allemaal te kunnen bouwen. Uiteindelijk zit er te veel diversiteit in om dat allemaal in 1 baan te verwerken, of toch althans op een realistische manier. Zo kan ik beter een tafereeltje bouwen uit de luchtvaart op 1/144 en naar autosport toe op schaal 1/24 of 1/43,5 gaan werken. Ik heb de ruimte er voor om dit te doen uiteindelijk, alleen alles in 1 baan proppen gaat gewoon niet realistisch zijn... Ook al kan ik hier een verhaal uit de doeken doen hoe ik ooit met mijn ouders vertrok op vakantie met de trein naar de luchthaven waar indertijd in de taxfree zone een f-1 wagen van Senna stond om reclame te maken voor een bepaald tabackmerk... Maar om dan zulk iets te bouwen moet je al bijna de ruimte hebben van... Miniatuur Wunderland of zo... Maar ik moet toch toegeven dat het idee toch nog steeds speelt  :-[
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)