Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

Dirkh

Zoals Gerolf al vermelde, voorzie genoeg werkruimte.
En verder modulair of in segmenten bouwen heeft het voordeel dat je een segment of module gemakkelijk kan op de kant zetten om onderaan aan de bedrading te werken. Het nadeel is natuurlijk wel dat je zeer nauwkeurig moet werken aan de overgangen.
Mijn eerste baan was ook een vaste en die heb ik moeten afbreken omdat mijn rug het begeven had en ik niet meer aan de onderzijde kon werken. De nieuwe is nu segmenten en dat werkt gemakkelijker, niet alleen voor de bedrading maar ook om te werken aan het landschap. Gewoon een segment apart zetten en je kan er gemakkelijk aan alle kanten aan zonder over de baan te moeten hangen om achteraan een stukje landschap af te werken.
Ook voor eventuele reparaties aan wissels en dergelijke is het gemakkelijker, segment er even tussenuit een je kan overal aan.

doomslu

Het probleem dat je aanhaalt dat het moeilijk is om 1 thema te kiezen ken ik.
Je ziet diverse dingen en denkt "ik wil dat ook".
Toch denk ik dat het mogelijk is om meer dan één aandachtspunt te bouwen. Ik ben begonnen met een brug en nu concentreer ik me op het station, met zijn stationsgebouw en de perrons. Daarna komen nog andere items aan de beurt... dus bouw ik toch een aantal dingen die ik mooi vind en die in werkelijkheid niet bij elkaar horen.

Wat betreft het modulair bouwen, dat ken ik ook. Eerst ging ik er van uit dat we nooit gingen verhuizen en nu ben ik dat al niet meer zo zeker. Alle sporen liggen daarom vast en bij een verhuis zal er afbraakwerk aan zijn.
Maar het landschap maak ik gewoon op de werktafel in delen, die dan los op de baan passen. Gemakkelijk bij de bouw en een zekerheid dat het bij een verhuis nog zal kunnen gebruikt worden.
Misschien een idee?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Ik volg bovenstaande meningen.
Heb nu zelf ook weer wat zitten tekenen voor mezelf de laatste tijd en dat ging ook niet helemaal vanzelf. Ik zou sowieso het aan te kleden deel in modules/segmenten bouwen voor onderhoudsgemak en eventuele verplaatsbaarheid.

Daarna zou ik nadat je iets getekend hebt waar je van denkt dat het je wel zint het even laten liggen en er een week nadien nog eens naar kijken, zien of het je dan nog evenveel bevalt en je ook enkele nuttige treinbewegingen kan bedenken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Wat ik ook heb gedaan is alles uitgetekend in koploper en dan via de simulatie (testmode) de treinen gesimuleerd  laten rijden om te kijken of het treinen verloop vlot is en er geen opstoppingen gebeuren. Is ook handig zo merk je direct fouten in je baanplan die je anders niet zo snel vind.

The Railwarrior

Wat betreft werkruimte heb ik een ruimte van ongeveer 2.5mx2.5m voorzien. als ik dat doe heb ik nog steeds een ruimte van ongeveer 5mx6m over om te bouwen. het probleem is dat momenteel de zolder nog niet afgewerkt is, en dat ik hier nog een garage moet bouwen.  Als de garage af is kan een heel groot deel van materiaal wat op zolder staat daar gehuisvest worden, de fiets staat momenteel ook op zolder,... en met al de rommel die op zolder staat is het gewoon onmogelijk om daar verder te werken.  De vergunning van de garage is nu (eindelijk na 2j wachten) in orde.  De gemeente heeft hier zeer moeilijk om gedaan maar aangezien de aanpalende grond van het vlaams gewest is was het een te groot risico om te beginnen bouwen alvorens de bouwvergunning in orde was. ondertussen blijf ik verder plannen en beurzen bezoeken.  naar het thema toe, ik wil graag een groot station met veel rij mogelijkheden. ik wil ook graag ergens een stukje circuit in verwerken (voor 2 F-1 wagentjes op schaal 1/87 die ik ooit op de kop heb weten tikken) liefst zou ik ook graag een stukje civiele luchthaven verwerken in mijn landschap. vroeger als kind had ik een baantje van 1mx2m.  een dubbel ovaaltje eigenlijk, nu was ik ooit begonnen met bouwen aan een stukje landschap in het verlengde van deze baan waar een luchthaven gehuisvest was.  Dat was althans het idee.  nu ik was indertijd 11j oud en van schaal of realisme had ik weinig benul.  Ik merkte natuurlijk wel dat het een en het ander precies niet klopte maar goed, ik had plezier in het bouwen en uiteindelijk is het toch daar waar het om draait.  Nu ben ik natuurlijk iets ouder en wijzer... allé ja alvast toch ouder  :P   Ik ben dus wat veeleisender geworden en bijgevolg wil ik graag wat meer realisme in mijn baan.  ik hoef geen volledig f1 circuit op mijn baan, een klein hoekje is al meer dan voldoende, en een stukje van een luchthaven terminal of laat ons zeggen een taxibaan met een vliegtuig daarop is al meer dan voldoende... daartussen mag zich wat mij betreft een groot station bevinden.  Het is natuurlijk maar een idee waar ik mee speel.  ik heb al enkele leuke ideetjes gezien.  Ik zal straks eens wat foto's posten die ik hier nog ergens in mijn archieven heb.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

zoals beloofd enkele foto's en voorbeelden welke mij inspireren.  in Losheim vlak over de belgisch duitse grens staat een relatief grote marklin baan opgesteld met een kleine luchthaven er in verwerkt.  ziehier het voorbeeld:









Op intermodellbau 2014 heb ik ook nog een voorbeeld gezien wat wel leuk was, het vliegveld was gebouwd op het klimspiraal. 



en natuurlijk is er ook nog het befaamde filmpje wat ik hier elders op dit forum gezien heb welk eigenlijk op een relatief beperkte ruimte toch een mooi treinbedrijf weergeeft.  Enkel is dit wel naar zwitsers voorbeeld, de bedoeling zou zijn om dan wel naar belgisch voorbeeld te werken...  De grootste vraag blijft natuurlijk als ik deze weg uitga is het wel erg moeilijk om in segmenten te werken.  maar het is en blijft natuurlijk wel een bloedmooie baan.

http://www.youtube.com/watch?v=F8MP8rCjm3A
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Er is weer even wat tijd over gegaan sinds mijn vorige post. En na her en der nog wat rondsnuisteren op diverse forum's evenals wat verwikkelingen in de thuissituatie zal ik wederom mijn plannen moeten bijsturen. Aangezien we binnen enkele maanden een nieuwe telg in ons gezin mogen verwelkomen zullen er eerst nog wat verbouwingswerkzaamheden nodig zijn. Een gedeelte van mijn zolder zal bergruimte worden een andere hoek word bureau en dan heb ik nog een ruimte van 7m20x2m60 om een baantje te huisvesten. Om genoeg wandelruimte te voorzien zal de baan niet breder worden dan 1m30. Op een hoogte van 1m20 heb ik dan nog ongeveer 1m wandelruimte over op de lengte van 7m20. Het schaduwstation komt achter de baan te liggen en zal weliswaar minder toegankelijk zijn. Desalniettemin heeft men mij aangeraden toch op deze manier tewerk te gaan daar een schaduwstation functioneel hoort te zijn en betrouwbaar. De sporen zullen ook allemaal op hetzelfde niveau liggen waardoor er normaal minder aanleiding is tot ontsporingen.

Onder het mom van less is more heb ik een relatief sober plan uitgetekend. Het is relatief sober maar ik vermoed dat er nog aanpassingen zullen volgen.

Aangezien we ooit mss nog zouden verhuizen bouw ik de baan in segmenten met het idee eventueel nog als pendebaan te rijden. In die zin zou het misschien net iets te sober zijn...

Wat denken jullie?

eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Inderdaad een "sober" plan, maar wel eentje met mogelijkheden.
Veel valt of staat met de invulling die je aan het "zichtbare" deel wil geven.
Misschien een beetje verduidelijking daaromtrent?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

The Railwarrior

Ik wil zoiezo alles aankleden met veel natuur. Op de voorgrond een riviertje welk aan de voet van de tallut stroomt in de wand van de heuvels rond de modelbaan ben ik van plan een rally of autosport tafereeltje te bouwen al dan niet geanimeerd met faller car systeem of iets soortgelijks, daar ben ik nog niet helemaal uit. Aan de rechter kant zou dan weer meer natuur komen met typische Ardeense tafereeltjes. Ik speel nog wel een Beetje met het idee om het riviertje meer naar rechts te verleggen om zo nog een klein rangeeremplacement te creëeren voor het station. Moesten we er dan ooit toch een pendelbaantje van maken schept dat weer meer mogelijkheden...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Kautenbach

mooie opzet hoor, ivm KISS keep it simple, te overwegen om het rechterdeel ook in enkelspoor uit te voeren? Meer landschap, minder spoor. Je zou zelfs al opstelbundel je schaduwstation kunnen voorzien van aankleding, kun je er lekker rangeren enzo. Een achtergrond zet je dan middenin je ovaal, alles heerlijk bereikbaar ;)

The Railwarrior

Hoi Wim,

Ik dacht wel dat dit in de smaak zou vallen. Ik heb je baan wolzerdange een beetje als voorbeeld gebruikt om eerlijk te zijn.  :-[

Ik dacht aanvankelijk ook om rechts enkelspoor aan te houden maar met dubbelspoor heb je dan wat meer rijmogelijkheden... Het idee om het schaduwstation aan te kleden heb ik ook al bedacht maar aangezien die onder schuin dak komt te staan zal die niet zo bereikbaar worden ik zie echter in de ruimte die ik heb geen andere oplossing helaas. Ik heb er echter wel op gelet om telkens bij module overgangen relatief recht op het andere spoor te rijden. Daar waar dit niet kan denk ik om een aangekleed stukje spoor op een plaatje te monteren waardoor ik opnieuw een rechte overgang krijgen... Dit om een stabieler rijgedrag te krijgen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Kautenbach

 ;D ;D ;D ;D haha, leuk.. ;) toch n compliment he, jij nog gefeliciteerd met de nieuwe telg.
Ik zou het schaduwstation iets kleiner houden, 8 sporen is al ruim. Ik vermoed dat je best moet schipperen in tijd en dan is een eenvoudige opzet wel fijn ;)

Met deze opzet kun je lekker bouwen, niet al teveel tijd kwijt met opbouw en elektra, kun je scenery máken en rijden tussen de luiers door 8) 8)

The Railwarrior

Tijd is altijd een probleem. Ik zie persoonlijk ook het liefst gewoon treinen rijden en aan een eenvoudige rangeerpuzzel heb ik meer dan voldoende... In de toekomst gaan we ooit mss nog terug op een appartement wonen en het opzet zou dan zijn de modelbaan te integreren in een wandkast in de living. (Het is natuurlijk maar de vraag of we hier ooit vertrekken maar we spelen wel met dat idee) bovendien krijg je nog een min of meer realistisch beeld met zulk een baan.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

#103
Oef eindelijk thuis na een lange werkdag, ik heb ondertussen ook nog 2 alternatieve plannetjes getekend nl. De volgende:





Beter of mss net niet? Persoonlijk geef ik mss nog het meest de voorkeur aan het laatste plannetje. Aan het schaduwstation heb ik momenteel (nog)niet gesleuteld...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Het zijn zeker geen slechte plannen Bjorn! Integendeel zelfs, ze spreken mij ook wel aan, het laatste is ook een heel goed!

Maar kon je niet volledig dubbelsporig gaan?

Wat zijn trouwens de lengtes van de opstelsporen in het schaduwstation?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan