Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

ERVIN

Wat mij vooral opvalt is dat je in je bovenste gedeelte maar even je treinen ziet rijden , en dat de rest van de rit voor het merendeel ondergronds is , dus je hoort 10 minuten je trein rijden en ziet hem 10 seconden ( bij wijze van spreken) , maar ik blijf het zonde vinden om al onze dure treinen steeds weg te steken in één of ander schaduwstation. :-[

OlivierV

Citaat van: ERVIN op 09 augustus 2014, 21:01:31 PM
Wat mij vooral opvalt is dat je in je bovenste gedeelte maar even je treinen ziet rijden , en dat de rest van de rit voor het merendeel ondergronds is , dus je hoort 10 minuten je trein rijden en ziet hem 10 seconden ( bij wijze van spreken) , maar ik blijf het zonde vinden om al onze dure treinen steeds weg te steken in één of ander schaduwstation. :-[
Dat wel, je kan natuurlijk een inkijkraam bij je spiraal plaatsen, alsook bij je schaduwstation.

Een Duitse club die mijn oudjes vorig jaar eens in het zwarte woud bezocht hebben waren de schaduwstations mooi inkijk gemaakt.

Zo'n systeem hebben zijn een vitrineschaduwstationkast. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: ERVIN op 09 augustus 2014, 21:01:31 PM
Wat mij vooral opvalt is dat je in je bovenste gedeelte maar even je treinen ziet rijden , en dat de rest van de rit voor het merendeel ondergronds is , dus je hoort 10 minuten je trein rijden en ziet hem 10 seconden ( bij wijze van spreken) , maar ik blijf het zonde vinden om al onze dure treinen steeds weg te steken in één of ander schaduwstation. :-[
Zo erg vind ik dat niet, Erwin. Op voorwaarde dat je na die 10 seconden maar even moet wachten om een andere trein te zien.
In werkelijkheid is dat ook zo (al moet je daar soms 20 minuten of meer wachten om er ééntje te zien.  ;D).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

The Railwarrior

In dat laatste plan moet je het meer totalitair zien denk ik. De bedoeling is eerder dat er altijd wel ergens een trein te zien is. Je kan ten slotte toch maar naar 1 trein tegelijk kijken...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Na alles nog eens grondig na te hebben gekeken blijkt bereikbaarheid toch een probleem te vormen. Voor de duidelijkheid heb ik voor mezelf ook nog eens even de doelstellingen op een rijtje gezet, met name wil ik graag langere treinen zien rijden, lees 7 rijtuigen van 30cm en als onderwerp zou ik graag mijn andere voorliefde voor autosport en met name formule 1 willen combineren in mijn baan. Ik heb dan ook ondertussen al enkele formule1 wagens gevonden op1/87.  Mijn ruimte is 7.2 op 1.6m weliswaar onder een dak met helling van 45° welke begint vanaf ongeveer 1m.  Eventueel kan ik ook mits ik de kamer herschik een baan maken van 4mx3.4m.  Ik heb nu al verschillende denkpistes gevolgd van een slotcarbaan met schaal 1 te combineren als schaal 0 met de populaire die cast modellen die men overal vind maar op deze mannier zou ik het idee van langere treinen moeten loslaten.  Schaal n houd ik alles zeer bereikbaar maar ik weer niet of daar formule 1 wagens in beschikbaar zijn? Op dit moment lijkt schaal H0 nog altijd het meest interessante maar ik vind maar geen oplossing om een schaduwstation te bouwen wat bereikbaar blijft en bovendien in modules op te bouwen is en dat in combinatie met een interessante baan met liefst 2 a 3 niveau's en een paar kleine rangeermogelijkheden... Iemand hier misschien nog ideeën?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

1 schaduwniveau en 2/3 zichtbare is toch perfect te doen.

Aan 1 van de 2 kanten zet je ofwel een dubbelsporige of wel een 4-sporige klimspiraal, in het laatste geval kan je wel makkelijk meer treinen laten rijden. Op je hoofdniveau, pakweg niveau 1, heb je dan je dubbelsporig traject dat zich ergens in een berg omkeert en eventueel een beetje stijgt, ergens kan je dan een aftakking maken naar een hoger gelegen stukje of een aftakking naar een rangeerstation ofzo.

Je zou dan een meter of 6 zichtbaar traject kunnen overhouden, daar kan je denk ik perfect met treinen van 7 rijtuigen rijden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Dat het kan daar ben ik van overtuigd. Mijn probleem is eerder een interessant baanplan te ontwikkelen met schaduwstation in modules (dus geen wissels op de scheidingen van de modules) waar ongeveer 16 treinen van 2m30 op kunnen gehuisvest worden en bereikbaar blijft. Dat in combinatie met een thema autosport lijkt moeilijk. In feite kan men voorbeelden vinden in monaco en italie, monza waar aan het circuit stationnetjes zijn om toeschouwers aan te brengen. Dit onderwerp wat verbelgisen is mijn doel. Bovendien was dat tot 1969 een bestaande situatie bij ons met het station francorchamps. Alleen zou ik het in een moderner kleedje willen steken.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Doornroosje

Citaat van: The Railwarrior op 01 september 2014, 15:00:07 PM
Mijn probleem is eerder een interessant baanplan te ontwikkelen met schaduwstation in modules (dus geen wissels op de scheidingen van de modules) waar ongeveer 16 treinen van 2m30 op kunnen gehuisvest worden en bereikbaar blijft.

Even meedenken: schaduwstation in harp-vorm van 16 sporen: 2 * 8 voor bereikbaarheid met in het midden dus een 'mangat'.
Modules die de zijde van de harp volgen, dus geen 90°, maar wel volgens de wisselhoek -> is wel een uitdaging voor de uitlijning, maar zeker niet onoverkomelijk. Dan heb je al geen wissels op een module-overgang.
2m30 lange treinen = dus 3 à 4 modules. Elke wisselstraat 1 module en dan met 1 of 2 tussenstukken.
Hopelijk begrijp je wat ik met woorden wil zeggen, anders maak ik wel even een schetsje ter verduidelijking.

TLDR: Maak je modules in trapeze-vorm, volgens de zijden van je wisselstraat.

The Railwarrior

Mss toch best even een schets maken want ik volg niet echt meer :-$
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

na nog wat grasduinen in de NEM regeltjes aangezien ik buiten deze baan ook een plannetje heb om een kerstbaantje te maken wat hier op het dressoir zou passen (op vraag van vrouwlief weliswaar  8) ) na deze leuke vraag ben ik dan aan het kijken welke boogstralen je kan hanteren en H0e lijkt daar de beste oplossing.  nu is er het idee komen bovendrijven om op de grote baan een klein smalspoorbaantje te maken waar deze treintjes buiten seizoen kunnen gehuisvest worden op een soort museumlijntje.  nu merk ik op dat de meeste rijtuigen volgens NEM normen van groep C (waar er toch veel van mijn exemplaren toe behoren een minimale straal nodig hebben van 495mm... klopt dit? want vroeger reed ik door een kleinere straal met dezelfde wagens?  Is er misschien in der tijd wat veranderd waardoor dit niet meer gaat?  In de nem norm word een onderscheid gemaakt tussen zijlijntjes, hoofdlijnen, buurtspoorwegen en dan het absolute minimum op verdekte plaatsen.  Daar zou men dan dus een minimale straal van 495mm nodig hebben...  Heeft er iemand daar een antwoord op?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

even ter verduidelijking:

een plan voor de grote baan zou er als volgt kunnen uit zien.



wat doorgaand verkeer in normaalspoor en wat rangeerplezier in H0e
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

doomslu

Over welke NEM heb je het precies?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

The Railwarrior

Nem 111

Bij de tabel staat minimaal toepasbare boogstraal voor rijtuigen goep C is 30G. De meeste van mijn rijtuigen zitten binnen deze groep.  En 30 G staat voor 30*spoorbreedte dus in dit geval H0: 30*16,5=495mm

Toegepast op H0e kom ik op 135mm uit notabene wat interessant is voor het kerstbaantje wat ik nog denk te bouwen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

er is weer een tijdje overheen gegaan sinds mijn vorige post hier, en inmiddels is er weer het een en het ander veranderd.  De afwerking van de zolder loopt niet zo vlot als gehoopt en bijgevolg moesten de plannen voor de modelbaan weer de ijskast in, toch heb ik van de voorbije winter gebruik gemaakt om menig expo te bezoeken waaronder ontraxx, intermodellbau en natuurlijk de modelspoorbeurs te leuven van dit forum.  Natuurlijk hebben we weer heel veel leuke dingen gezien en zitten we te spelen met allerlei ideetjes.  uiteindelijk zijn er zo veel mogelijkheden dat het bijna moeilijk word om 1 thema te kiezen.  het liefst zou je alles willen verwezenlijken maar realistisch is dat niet. dan moet je bijna iets bouwen van de grote van miniatur wunderland en dan nog zal je niet alles kunnen verwezenlijken. Een modelspoorder heeft natuurlijk nooit ruimte genoeg.  Wat me opgevallen is tijdens de diverse expo's is dat men meestal werkt met modulebanen. dat is leuk als je naar expo's gaat maar de moduleovergangen durven ook nog al eens aanleiding geven tot ontsporingen.  De reden om modulair te werken zou zijn moesten we ooit nog verhuizen.  Welnu moesten we ooit nog verhuizen is de kans bijzonder klein dat ik nog ergens een baan met een lengte van 7m zou kunnen huisvesten in het algemeen, dus dan zou het er toch op neerkomen dat er een baan aangepast aan de nieuwe ruimte zou gebouwd worden... Daarmee schiet het doel van modulair te bouwen zichzelf feitelijk voorbij.  Bovendien schat ik de kans dat we hier ooit nog vertrekken toch wel bijzonder klein in.  Je weet natuurlijk nooit maar goed.  De vraag in het bijzonder is nu eigenlijk meer een kamervullende baan maken al dan niet? uiteindelijk heb ik de zolder destijds bij de bouw zo ontworpen dat ik hem in feite zo goed als volledig kon gebruiken als hobbyruimte.  pro's en con's laat maar komen? het mooiste is natuurlijk toch altijd een divers landschap met een leuk en uitdagend treinbedrijf lijkt me, maar hoe zien jullie de mogelijkheden?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

Een tip: Reserveer genoeg knutselruimte op je trein-zolder.
Ik heb pakweg 25m² modelbaan en 4m² knutselhoek. Dat laatste is dikwijls te weinig ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw