Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post.
Als kind speelde ik nogal veel met treintjes. Na verloopvan tijd heb ik toen ook 2 kleine baantjes gebouwd welke helaas zijn afgebroken wegens plaatsgebrek. Ondertussen ben ik 15j ouder en aan het bouwen met een tamelijk grote zolder. Ondertussen beginen we weer wat te dromen van een grote baan. Ik zou ongeveer voor de baan alleen een ruimte van 7,2m op 1,5m ter mijner beschikking hebben. Nu is de vraag wat met die afmetingen mogelijk is... Ik zounzoiezo een hondsbeen structuur willen (of hoe noem je dat nu weer) liefst met een beetje de layout zoals je hem hier in de ardennen terug vind (meer bepaald lijn 37) met op de achtergrond nog wat bewegende ellementen (faller carsystem) of een kermis of zo.  Alleen weet ik niet zogoed hoe deze verschillende ellementen in te plannen naast mekaar...

Mss kunnen jullie mewat op weg helpen?

Mvg
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Dirky

welkom!
Hier zal je zeker inspiratie vinden...

Mogelijkheden zijn er genoeg; wil je met treintjes spelen? wil je realistische taferelen? wil je veel sporen of net weinig? wil je veel scenery? Wil je het sober houden?

In de meeste gevallen bepaald het budget ten groten dele wat voor baan het "kan" worden.

Veel leesgenot!

The Railwarrior

Wat ik vooral zoek is een gulden middenweg, zowel kunnen treintje rijden als een beetje realisme nastreven ik wil best wel wat sporen, bvb een hoofdstation met 5 sporen en een bijkomende stopplaats elders, ik denk er aan met redenlijk wat relief te werken. Het budget... Ja dat zullen we dan moeten bekijken hoeveel er nog over is. Nog even dit, ik zal wel recent matereel gebruiken, zo heb ik nog een type 20, type 16 en een am 66 van jocadis thuis op de kast staan om maar even te schetsen dat we waarshijnlijk in tijdperk V gaan zitten.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

PeterVG

Welkom op het forum Bjorn.

Fijn om te lezen dat een voormalige modelspoorder terug de hobby wil opnemen.  De ruimte die je ter beschikking hebt 7,5 op 1,5 is niet slecht maar ook niet echt veel als je in HO wil werken.  Voor N schaal zijn deze afmetingen haalbaar voor je wensen, groot station 5 sporen en een halte + enigsinds realistisch.  Als je in HO wil werken dan zal je je wensen moeten bijstellen.  Je wenst in tijdperk V te bouwen met locs type 16 en 20.  Dat wijst op internationale treinen.  Als je die treinen in een station wil laten stoppen dan heb je best een groot station nodig wegens de lengte van een internationale trein.  Met de ruimte die je ter beschikking hebt zie ik maar ??n mogelijkheid op lijn 37 en dat is Verviers Centraal.  Een zeer leuk bouwproject en haalbaar binnen de afmetingen mits enige compromissen.  Maar een extra halte binnen deze ruimte of gewoon nog een stukje vrije baan extra in HO dat lijkt me niet haalbaar.

Aangezien je in Hasselt woont kan je altijd een clubavond bijwonen van de Hoeseltse treinclub.  Babbelen met werkende leden binnen de club zal zeker ide?en opleveren.

veel succes

Gerolf

7,5 meter vind ik toch niet niks, hoor - daar kan je in H0 zeker iets moois mee doen!
Een compleet realistisch sporenplan met 3 of 4 perrons van xxx meter krijg je zelfs in N niet voor elkaar, maar met wat selectieve compressie kan het wel, ook in H0.

Een maximale treinlengte van 2,5 ? 3 meter is al heel wat. Met 1,5 meter wisselstraat aan elke zijde kom je dan aan 6 meter. Dan heb je nog ruimte voor een redelijke halve boog richting schaduwstation(s).

Dat tweede, kleinere doorgaand stationnetje op dezelfde lijn zou ik achterwege laten. Een industrieaansluiting, tramlijntje, ... lijkt me dan weer w?l haalbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

citaat:
Geplaatst door PeterVG

Welkom op het forum Bjorn.

Fijn om te lezen dat een voormalige modelspoorder terug de hobby wil opnemen.  De ruimte die je ter beschikking hebt 7,5 op 1,5 is niet slecht maar ook niet echt veel als je in HO wil werken.  Voor N schaal zijn deze afmetingen haalbaar voor je wensen, groot station 5 sporen en een halte + enigsinds realistisch.  Als je in HO wil werken dan zal je je wensen moeten bijstellen.  Je wenst in tijdperk V te bouwen met locs type 16 en 20.  Dat wijst op internationale treinen.  Als je die treinen in een station wil laten stoppen dan heb je best een groot station nodig wegens de lengte van een internationale trein.  Met de ruimte die je ter beschikking hebt zie ik maar ??n mogelijkheid op lijn 37 en dat is Verviers Centraal.  Een zeer leuk bouwproject en haalbaar binnen de afmetingen mits enige compromissen.  Maar een extra halte binnen deze ruimte of gewoon nog een stukje vrije baan extra in HO dat lijkt me niet haalbaar.

Aangezien je in Hasselt woont kan je altijd een clubavond bijwonen van de Hoeseltse treinclub.  Babbelen met werkende leden binnen de club zal zeker ide?en opleveren.

veel succes



Ik heb ook al veel met dat idee zitten spelen, deels omdat het station voor een stuk onzichtbaar is. Daar zou ik dan eventueel naar mijn schaduwstation kunnen rijden. Maar na uitekening van een plan wat uiteindelijk neerkwam op 23m... Mss wil ik te veel, en waarschijnlijk ligt daar het probleem ook wel hoor.

citaat:
Geplaatst door Gerolf

7,5 meter vind ik toch niet niks, hoor - daar kan je in H0 zeker iets moois mee doen!
Een compleet realistisch sporenplan met 3 of 4 perrons van xxx meter krijg je zelfs in N niet voor elkaar, maar met wat selectieve compressie kan het wel, ook in H0.

Een maximale treinlengte van 2,5 ? 3 meter is al heel wat. Met 1,5 meter wisselstraat aan elke zijde kom je dan aan 6 meter. Dan heb je nog ruimte voor een redelijke halve boog richting schaduwstation(s).

Dat tweede, kleinere doorgaand stationnetje op dezelfde lijn zou ik achterwege laten. Een industrieaansluiting, tramlijntje, ... lijkt me dan weer w?l haalbaar.



Waar jij een industrieaansluiting ziet denk ik dan weer aan een klein stationetje zoals bvb theux of spa maar ik denk dat dat weer een te groot compromis zou opleveren... Hoe zou jij dan dat plan zien? Als een soort halve 8? Ik zou het liefst werken met ondergronse keerlussen waardoor je toch een best wel realistich beeld krijgt.

Ps: ik ben van plan om binnenkort in hoeselt mijn licht eens op te steken. Maar ik zal eens moeten kijken in mijn werkrooster wanneer ik het beste kan.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

PeterVG

Bjorn, naar mijn aanvoelen zitten we op ongeveer dezelfde golflengte wat onze planningswensen betreft.

Je plant de baan op zolder en de toegewezen ruimte is ongeveer 7/1,5m. Wat ik me afvraag, hoe zit het met de rest van de zolder. Is deze toegewezen aan andere activiteiten? Er zijn oplossingen om daar een deel van het sporenplan aan toe te wijzen zonder dat dit andere activiteiten stoort. Dat kan een hulp zijn om je wensen beter te realiseren.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik opteren voor volgende keuze. Gekozen lijn is lijn 37 je wil rijden met reeks 16. Dan kom ik voor de opgegeven ruimte uit bij station Trooz. Voordeel is dat een tunnel vlak naast het stationsgebouw de benodigde ruimte van het station fel verlaagd. Het stationsgebouw is ??n van de mooiste van Belgi?, altijd meegenomen. In tijdperk V stelt het sporenplan van Trooz niet veel voor. Maar ik zou kiezen voor tijdperk IV of vroeger. Het gamma aan internationale treinen dat toen over lijn 37 spoorde was enorm. Het vroegere sporenplan van Trooz was aantrekkelijk. Trooz had een vestiging van Prayon, met spooraansluiting. Trooz had hiervoor 4 opstelsporen. Tel daar een goederenloods en laadkaai bij en je hebt een aantrekkelijk modelstation. Historisch verantwoord modelbouwen zal moeilijk zijn want Prayon is al lang weg uit Trooz maar ik ben van mening dat je vooral moet modelbouwen vanuit een standpunt dat plezier opwekt. Een eigen draai aan de zaak geven moet kunnen. Trooz lijkt me wel een leuke uitdaging.

Als je 1,5m ter beschikking hebt in de breedte is het eventueel mogelijk om achter je achtergrondplaat een opstelterrein/schaduwstation te voorzien.

Tot zover mijn suggesties, vind dit soort puzzelwerk wel leuk.

Een goed boek over lijn 37 met sporenplannen is helaas uitverkocht: Angleur-Verviers van Georges Henrard. De boekjes van de man zitten altijd vol modelbouwide?en.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door The Railwarrior
Hoe zou jij dan dat plan zien? Als een soort halve 8? Ik zou het liefst werken met ondergronse keerlussen waardoor je toch een best wel realistich beeld krijgt.
Zoiets, ja. Aan beide zijden een klimspiraal naar beneden om 30 ? 40cm te overbruggen, en onderaan twee schaduwststations in een lus, eventueel met elkaar verbonden.
Bovenaan kan je dan in die hoek(en) een kleine industrie of locwerkplaats of ... zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

de eerste stap is en blijft toch het moeilijkste vind ik.... kwestie van plannen... vooruitdenken...uitproberen en desnoods terug opnieuw beginnen
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

bellejt


The Railwarrior

citaat:
Geplaatst door PeterVG

Bjorn, naar mijn aanvoelen zitten we op ongeveer dezelfde golflengte wat onze planningswensen betreft.

Je plant de baan op zolder en de toegewezen ruimte is ongeveer 7/1,5m. Wat ik me afvraag, hoe zit het met de rest van de zolder. Is deze toegewezen aan andere activiteiten? Er zijn oplossingen om daar een deel van het sporenplan aan toe te wijzen zonder dat dit andere activiteiten stoort. Dat kan een hulp zijn om je wensen beter te realiseren.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik opteren voor volgende keuze. Gekozen lijn is lijn 37 je wil rijden met reeks 16. Dan kom ik voor de opgegeven ruimte uit bij station Trooz. Voordeel is dat een tunnel vlak naast het stationsgebouw de benodigde ruimte van het station fel verlaagd. Het stationsgebouw is ??n van de mooiste van Belgi?, altijd meegenomen. In tijdperk V stelt het sporenplan van Trooz niet veel voor. Maar ik zou kiezen voor tijdperk IV of vroeger. Het gamma aan internationale treinen dat toen over lijn 37 spoorde was enorm. Het vroegere sporenplan van Trooz was aantrekkelijk. Trooz had een vestiging van Prayon, met spooraansluiting. Trooz had hiervoor 4 opstelsporen. Tel daar een goederenloods en laadkaai bij en je hebt een aantrekkelijk modelstation. Historisch verantwoord modelbouwen zal moeilijk zijn want Prayon is al lang weg uit Trooz maar ik ben van mening dat je vooral moet modelbouwen vanuit een standpunt dat plezier opwekt. Een eigen draai aan de zaak geven moet kunnen. Trooz lijkt me wel een leuke uitdaging.

Als je 1,5m ter beschikking hebt in de breedte is het eventueel mogelijk om achter je achtergrondplaat een opstelterrein/schaduwstation te voorzien.

Tot zover mijn suggesties, vind dit soort puzzelwerk wel leuk.

Een goed boek over lijn 37 met sporenplannen is helaas uitverkocht: Angleur-Verviers van Georges Henrard. De boekjes van de man zitten altijd vol modelbouwide?en.



na eens even nakijken lijkt me dat wel interessant maar wat misschien ook wel interessant lijkt is Pepinster.  Ook al omdat je daar kan werken zelfs in tijdperk V.  je hebt daar ook een paar zijspoortjes, en aan de andere kant zit het station ook ingesloten met een tunnel.  Mits een paar compromissen lijkt me dat ook wel een haalbare kaart.  bovendien vind ik het station van Pepinster ook wel erg mooi.  alleen het gedeelte van lijn 44 zal mss wat moeilijker in te passen worden.

Maar opnieuw mits enkele compromissen lijkt me dat een haalbare kaart.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

na een heel tijdje denken en onderhandelen met de vrouw des huizes is mij wat meer ruimte gegund, ik moet wel nog wat kijken hoe ik het ga doen met de dakhellingen en dat moet ik wel nog eens uitmeten, vooral als ik de wanden van de ruimte nog ga afwerken.  vandaar dat ik er momenteel van uit ga dat ik kan werken met mijn schaduwstation op 90cm hoogte en de rest van het landschap op 1m hoogte (lees het zichtbare gedeelte)  de dakhelling begint te lopen vanaf 1m30 (maar waarschijnlijk iets hoger ik heb mezelf 15cm speling gegeven) vandaar dat ik een vrij plat landschap ga maken met voornamelijk in het midden een stad met kopstation waar men in 2 richtingen de lijn kan oprijden.  linksboven is er dan nog wat ruimte om wat scenery uit te werken, en rechtsonder komt een locomotiefdepot met ook nog wat opstelsporen voor divers reizigersmateriaal...

wat denken jullie over dit ontwerp?

het zichtbare gedeelte:


het schaduwstation:
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

tunnelmotor2000

Wil de pret niet bederven maar je gebruikt voor de helft te veel wissels bij de aansluiting station-hoofdlijn.
Wel een mooie configuratie maar ieteke te veel langs de randen rechtuit, maar dit is modelspoor en men kan soms gewoon niet anders.
 

Havoc

Een kopstation is leuk, maar vraagt behoorlijk wat aandacht als je ermee wil rijden. Als je niet kan omzetten op de sporen die kop maken, dan heb je eigenlijk nog een hoop optelsporen nodig voor locs en/of hele stammen. Ook een beetje een contradictie om een kopstation op een doorlopende baan aan te sluiten. (nu ja sinds de verbouwingen in Antwerpen is er zo ook een voorbeeld in 1:1)

Als je het kopstation wil houden, dan zou ik zeker wat sporen wegdoen. Acht sporen is veel, dat vraagt om nog meer sporen "errond" om de explotatie mogelijk te maken.

Andere mogelijkheid is om je doorlopende baan tegen de bovenrand van je tekening te houden, op het rechter (smalle) deel een aftakking naar je kopstation en dan het gehele stuk bovenaan voor het kopstation te gebruiken. Het doorlopende spoor zakt dan na de splitsing en "verdwijnt" onder het kopstation.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Oh ja, vooral niet denken "ik moet zo snel mogelijk een spoorplan hebben". Het is leuk om te kunnen beginnen. En sommigen vinden het zelfs leuk om altijd te herbeginnen. Maar als je in een baan een hele hoop tijd gestoken hebt en het valt tegen dan is het niet leuk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.