Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 109

Gestart door doomslu, 21 november 2011, 20:22:43 PM

marc goovaerts

Deze keer niet lang getwijfeld en gekocht.
Weer een nummer om eer dan eens naar terug te grijpen.
De gemetselde brug is heel goed en fris uitgelegd;

Wat een beetje tegenviel, het superen van de 93.
Op zich niks mis mee. Maar aan het HO-model valt bij lange na niet zoveel te verbeteren (lantaarn, rangeertreden, een gereedschapskist) als aan de N-variant. Dus nog niet de helft te vinden om die N onder handen te nemen. Tenzij een studie van de foto's van dat HO-model...

cyberbeast

Ik vind het het beste nummer sinds een tijdje.
Er is weer wat meer afwisseling in onderwerpen.
 

Huugooke

De Goedele was nog niet uit dus...[;)]
Heel informatief nummer.
Naar aanleiding van het artikel over productie had ik nog deze kanttekening.
Ik ben nu eenmaal een knutselaar, een zakje accessoires schrikt me niet af. Sterker nog: ik prefereer een bouwdoos boven een "kastklaar" model.
Ik was dus erg teleurgesteld dat bij mijn "terugkeer" naar mijn lang stilgevallen hobby, de bouwpakettenmarkt zowat opgedroogd bleek. Och ja, er zijn nog wat die-hards, maar die mensen moeten (bij gebrek aan belangstelling?) hun prijzen zo hoog leggen dat het voor mij, arme gepensioneerde, bij dagdromen blijft. En dan die jongensdroom om ooit eens die gestroomlijnde Atlantic te hebben zal wel mee in mijn urne verdwijnen waarschijnlijk, want ook die beperkte series zijn voor mij onbereikbaar.
Ik heb de vraag gesteld aan een bekende Belgische fabrikant of hij er geen brood in zag om zijn loc's in bouwdoos te leveren, en of dat de prijs niet wat zou drukken. Het antwoord was negatief.
Jammer, er is nog altijd de tweedehands- en de ruilmarkt.

railman56

ik prefereer een bouwdoos boven een "kastklaar" model.
ik deel dezelfde mening maar helaas zal dat geen verandering teweegbrengen [;)]
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

argilla

ja eigenlijk eerlijk gezegd heb ik ook liever kits zowel qua locs als qua wagons.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Voil?, we zijn al met drie!
Wat denkt u, moderator, tijd voor een poll?

marc goovaerts

Maak er maar 4 van. Ik begrijp eigenlijk niet dat modelbouwers angst zouden hebben van bouwpakketten, waarbij ze voor bv scenery al decenialang bijna niets anders kopen...

De uiterst slecht verzorgde N-autootjes zou ik al jaren liever in bouwpakket hebben, zodat ik niet telkens mijn hart moet vasthouden om ze gedemonteerd te krijgen.
En van mij mag Preiser ?l zijn N-figuurtjes ook eens onbeschilderd aanbieden. Het zijn er zo al niet veel.

Maar of een paar minuten minder Chinezenwerk de prijs gevoelig zal doen dalen ? Het Mauritiuswerk van Preiser duidelijk w?l.

PeterVG

Heb in het verleden met heel veel plezier bouwkits van Amerikaanse boxcars in mekaar geknutsteld.  Heel ontspannend en eenmaal klaar ben je eens zo trots op het resultaat.  Wat mij betreft dus niet gelaten.

martintje

zulke mooie artikelen [8D][8D][:D], en dan alleen maar negatief geblaat over een lokomotief die niet als bouwpakket wordt geleverd.

Guy schitterende foto van die ene man in Franrijk, maar besef wel, je bent nooit meer ergens veilig voor pay-back-time [:D]
Mvg Marty

Huugooke

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Maak er maar 4 van. Ik begrijp eigenlijk niet dat modelbouwers angst zouden hebben van bouwpakketten, waarbij ze voor bv scenery al decenialang bijna niets anders kopen...

Maar of een paar minuten minder Chinezenwerk de prijs gevoelig zal doen dalen ? Het Mauritiuswerk van Preiser duidelijk w?l.


Al vijf!
Een opmerking die ik kreeg van een verkoper was dat hij een beetje bang was met de "nazorg" van een zelfgebouwde lok. Buiten het eventuele elektrisch gedeelte zie ik echter inderdaad geen verschil met een bouwdoos; en dat elektrisch gedeelte is tegenwoordig ook "plug & play".
En dat van die Chinezen is inderdaad ook een struikelblok vrees ik.
Hoeveel kosten spaar je uit door alle onderdelen in een doos te stoppen in plaats van ze ineens samen te stellen?

martintje

Huugooke, ik denk toch dat er minder mensne oip zitten te wachten dan je zelf denkt.
Volgens mij is de 3700 van artitec een bewijs van
Nederlandse stoomloks ( want die zijn toch het moeilijkst om zelf te bouwen) die worden als bouwpakket mondjes maat verkocht, door liefhebbers, maar zeker niet door de doorsnee modelspoorder.
Nu de 3700 op de markt is, vliegen ze weg, en ik ken de cijfers niet, maar het zal me niet verbazen als er in deze laatste maandne net zo veel 3700 verkocht , als de voorgaande 30 jaar aan NL stoomlok boupakketten.
Voor andere loks geldt, die zijn zo vierkant en makkelijk, ik denk dat een gemiddelde geoefende chinees een lok in 5 minuten rijdend in elkaar heeft. dat is 12 loks X 1 chinees uurloon = ? nihil :)
De nazorg voor die enkeling die het voor elkaar krijgt om een simpele kap binnenste buiten op het chasis krijgt is het prijsverschil al lang weer verdampt
Mvg Marty

Peter

Geef mij maar bouwdozen, zowel van loks, wagens als gebouwen.
Reeds jaren bestaan er uitstekende bouwsets voor (Duitse) loks van Weinert. Niet echt goedkoop, maar deze zijn dan wel te vergelijken met befaamde handgebouwde loks.
Vrij eenvoudig te bouwen: het onderstel is bijna altijd rijklaar (met Faulhaber enz.) en daarbij nog een uitstekende service, zowel wat onderdelen betreft, als met raad en daad.
Toch denk ik, vrees ik zelfs, dat veel modelspoorders huiverig tegenover bouwsets staan (behalve voor huisjes) net zoals ze trouwens huiverig staan tegenover zelfbouw van gebouwen.(een paar uitzonderingen op het forum niet te na gesproken)
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door martintje

Voor andere loks geldt, die zijn zo vierkant en makkelijk, ik denk dat een gemiddelde geoefende chinees een lok in 5 minuten rijdend in elkaar heeft. dat is 12 loks X 1 chinees uurloon = ? nihil :)



Das ook niet waar h?. Een kom rijst krijgt ie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

Aan bijvoorbeeld zo,n Atlantic is toch iets meer werk denk ik. En als een bepaalde, heel vriendelijke, producent wiens naam met dezelfde letter begint als de mijne, daarvan een bouwpakket moest aanbieden aan de helft van de prijs, zelfs onbeschilderd, desnoods met Chinese handleiding, zou ik toch serieus met mijn hamer boven dat spaarvarkentje beginnen te bewegen. Een mens moet nu eenmaal grenzen stellen in zijn leven.
Uiteraard is het dank zei de recht-uit-de-doos-op-de-baan kopers (of met de doos in de kast!) dat er nog Belgische modellen te vinden zijn!
En ik begrijp eveneens niet dat iemand die een gebouw (tegenwoordig ook niet goedkoop) in elkaar steekt (of zelfs zaagt en knipt om het te veranderen!) er tegenop zou zien om een lok, zij het een vierkante, in elkaar te steken.
...en toen waren er zes!


martintje

als jij vindt dat een simpel huisje in elkaar steken net zo moeilijk of makkelijk is als een stoom lok in elkaar te bouwen, moet je het niet gek vinden dat het meerendeel van de normaaldenkende je niet meer serieus nemen heh.
Heb je uberhaupt wel verstand van hoe een model tot stand komt ?, een bouwpakket vergt weer hele andere productie methodes en kosten dan een kant en klaar product.
Als je dat niet ziet of niet wilt geloven, dan neem ik je helemaal niet meer serieus [:)]
Mvg Marty