Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Märklin dubbelset 5917+5929

Gestart door Sicco, 06 november 2011, 10:28:46 AM

Sicco

M
#15
edit: zucht, laat ik mij mening en ergernis maar even voor mijzelf houden.

Sicco

M
#16
Voor de rest:
- ZO had de schildering van de 5917 moeten zijn:
http://www.beneluxspoor.org/bnls/NMBS59175936_Jeumont_231297.jpg

EDIT: van BNLS linken mag blijkbaar niet

stevend

M
#17
Deze kan je vinden in het boek :
Diesellocomotief reeks 59 ex-type 201
uitgebracht door trix-marklin.
Wat de 5917 betreft, pag 95

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Sicco

M
#19
En over de spaakwielen vermeldt het standaardwerk over de reeks verder nog:
A l'origine, les essieux comportaient des roues ? rayons qui furent replac?es, au fil de temps, par des roues ? voile plein Bron: PFT/TSP
Lijkt me duidelijk dat ze niet eerst 30 jaar met spaakwielen hebben rondgereden om om M?rklin te plezieren op het einde van hun carri?re nog nieuwe wielen te krijgen....

Begin jaren zeventig reden er hoogstens nog enkele locomotieven met een enkele as met spaakwielen

loco

M
#20
Ik heb twee foto's gevonden in mijn archief die kunnen inspireren.


5917 Brussel Zuid IMG7358 02-09-81



5929 (Merelbeke) IMG7477 19-09-81

Sicco

M
#21
H? wat leuk, twee bulten op de neus [}:)][:D]

Jurgen

M
#22
Mij lijkt de schildering van de 5929 toch juist.

Bij de 5917 is de brede groene band te breed volgens de bestaande foto's die ik kon vinden. Het model heeft de livrei net voor de laatste livrei die toegepast werd. Heeft de 5917 dan zo nooit rondgereden ofzo?

De spaakwielen, tja, ik vind de foto's toch niet duidelijk genoeg om 100% zeker te zijn.

Waar heeft M?rklin trouwens de foto's gehaald om deze modellen te maken? Zij moeten ze toch ook krijgen van externe mensen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

M
#23
Werkelijk ongelofelijk dit.

- vergelijk de trapeziumvormige gele lijn van de 5929 van deur tot front (dat was de enige opmerking m.b.t. de schildering van deze loc)
- de 5917 heeft NOOIT de proto gele schildering gehad (waarom zou ik het anders zeggen! Hoe kan ik bewijzen dat ik er wel iets meer dan een beetje verstand van heb zonder arrogant over te komen?)
- De foto's tonen bij beide locs volwielen EN ik geef je een geschreven bron dat die spaakwielen vervangen zijn door volwielen (er zal er heus wel een enkele tussendoor geschoten zijn, maar niet bij alle acht assen en bovendien bewijzen de foto's van niet).

M?rklin heeft gewoon niet goed naar foto's gekeken en doe nou niet alsof dat de eerste keer is.

theedooz

M
#24
Jurgen: kijk goed naar de schuine gele lijn naast de cabineramen, die afbuigt vanaf de gele lijn langs het dak. De uiteinden daarvan lopen bij het model onder een hoek, terwijl dit recht moet zijn. Toegegeven: de fout bij de 5917 is storender. Zeker omdat de proto w?l juist was. De eerste keer dat de 5917 los werd aangekondigd (en daarna geannuleerd), was het ook goed (en heeft Marklin de schildering wel goed aangepast aan het later uitgekomen nummer 5933).

Spaakwielen hadden ze op het laatst eigenlijk niet meer, als is de 5916 dacht ik met een as met twee spaakwielen bij de sloper beland.

Pluspunt van de 5929 vind ik wel het veel betere geel t.o.v. de 5907. [:D]
 

prulleman

M
#25
tien jaar geleden heb ik de 59' nog massaal zien rijden bij tuc-rail. ouwe versleten bakken waar geen onderhoud meer aan gedaan werd. nu, ik weet de nummers niet meer, maar er was er geen enkele bij met spaakwielen[}:)]; ik had niet de indruk dat er de laatste jaren nog eens deftig aan gewerkt was. ik gok dat de spaakwielen slechts het eerste decennia de dienst uitgemaakt hebben. ook gezien omdat een lok (gemiddeld) ongeveer 125000 km per jaar doet (sommigen dubbel of driedubbel, maar voor een diesel is dit aardig) zijn na 10 jaar (misschien sneller in wallonie ivm hellingen en bladeren op het spoor) de wielen wel aan vervanging toe[;)]. je kan ze niet blijven afdraaien om ze rond te houden. er zit een onderste sleetgrens op

Sicco

M
#26
De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.

Sicco

M
#27
Vervanging spaakwielen is al in de jaren zestig begonnen.

theedooz

M
#28
Voel ik daar een ruilactie met bezitters van een Trix 201.001 aankomen? Want die zou juist spaakwielen moeten hebben. Zouden de modellen bij ombouw naar gelijkstroom trouwens geen dichte wielen krijgen dan, Sicco?
 

Metpetergaathetbeter

M
#29
citaat:
Geplaatst door Sicco

De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.



5916 heeft in ieder geval een brede en een smalle groene streep gehad(groot onderhoud ?)! Ik meen dat de meesten na verloop de smallere band kregen en dat er maar enkele met een brede groene band hun loopbaan beeindigden !

Groeten Peter[;)]