Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Baan defect ?

Gestart door rixke rail, 29 oktober 2011, 16:03:27 PM

Michiel

Kortsluiting! Op een of ander manier is er een kortluiting opgetreden. Heb je ook 2/3V als er geen locs of wagons op de baan staan? Heb je een keerlus in je baanplan? Ligt er toevallig geen tang of ander metalen voorwerp op de rails? Ik gis maar. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

luc037

ja de stroom die ik krijg blijft hetzelfde als er niks op de baan staat , ik heb gewoon een ronde lus gemaakt van de sporen, alle sporen zijn proper, ligt niks op de baan of zo. wat bedoel je met een keerlus in de baan?

luc037

als ik kortsluiting heb, brandt dan normaal dat lampje niet boven de aansluiting? bij die uitgang voor verlichting brandt dat wel als ik die gebruik Michiel

Michiel

Het is een beetje blind gissen langs deze kant. Kan je misschien een foto maken van wat je hebt, en hoe het is aangesloten? Misschien maakt dat een hoop duidelijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

systeem in het testen.
ZET de trafo eens aan zonder de draad naar de rails er aan.
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
ZET de draad naar de rails aan de trafo maar NIET aan de rails
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
ZET de draden aan de rails,geen trein op de rails
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
Zet een trein op de rails.
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.

Vraag
wat is het merk van de treintjes.
wat is het merk van de rails
Met wat voor meter meet je.
Hoe staat de meter in gesteld.

Probeer eens of de trein wel rijdt als je in plaats van de trafo een 9 volt batterij gebruikt.

Als je echt antwoord op al deze vragen dan ben je te helpen (en snel)
Maar ga je weer zijwegen in dan blijft het tobben.
wim

luc037

de transfo is van het merk titan 806-35v
de sporen zijn van het merk lima.
de treintjes allemaal van lima
als ik de tranfo meet is dat bij = 7.6 volt
als de draad er aan hangt is dat 7.5 volt
en op het spoor zelf meet ik nu iets meer dan 7 volt
als ik er een locomotief op zet krijg ik geen stroom meer op het spoor of aan de aansluiting op het spoor. heb 5 verschillende geprobeerd. kan dat zijn omdat die locomotieven een paar jaar hebben stilgestaan? hoe kan je een treintje testen met die batterij? is mischien wel een stomme vraag maar ken er echt niks van
ik heb de sporen getest met een multimeter op de stand van 20 volt

groetjes luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door luc037

de transfo is van het merk titan 806-35v
de sporen zijn van het merk lima.
de treintjes allemaal van lima
als ik de tranfo meet is dat bij = 7.6 volt
als de draad er aan hangt is dat 7.5 volt
en op het spoor zelf meet ik nu iets meer dan 7 volt
als ik er een locomotief op zet krijg ik geen stroom meer op het spoor of aan de aansluiting op het spoor. heb 5 verschillende geprobeerd. kan dat zijn omdat die locomotieven een paar jaar hebben stilgestaan? hoe kan je een treintje testen met die batterij? is mischien wel een stomme vraag maar ken er echt niks van
ik heb de sporen getest met een multimeter op de stand van 20 volt

groetjes luc



Testen met baterij,maak de draden aan de trafo los,zet lok op rails
Houdt de twee draden die aan de trafo zaten tegen de polen van een negenvolts baterij (zo een platte met druknopjes)
Elke draad aan een knopje dus.

Rij de lok nu ???????????

Probeer dit met alle loks een voor een

Nog een vraag

Zit er onder de loks een sleper,dat is een stuk metaal dat er uit ziet als een ski (van de sneeuw) cm of 5 lang.
Als het er zit dan zit het tussen de wielen goed zichtbaar.

antwoord .
wim


luc037

update,
mijn treinen rijden ondertussen al, maar op een paar plaatsen bij het spoor vertraagt hij en krijgt hij precies minder stroom. is dit op te lossen met eens met staalwol of zo over de rails te gaan? en een paar van mijn locomotieven werken maar goed als ik er een beetje op duw, die hebben precies geen grip, kan dat?
merci voor de reacties

luc037

wim, bedoel je dat stukje dat tussen de wielen zelf zit? er zitten tussen elke set wielen zo wel een vast plaatje van een cm of vijf

ysbeer

Nee als ze al rijden vergeet dat dan maar.
De rails van lima roesten,en roest geleid niet.
Er zijn schoonmaak rubbers in de winkel daar mee kun je de rails poetsen.
Zilverpoets werkt ook.
Staalwol is wel erg grof.
De contacten en de wielen zo goed mogelijk schoon maken,met acohol of Rs24 (een speciaal trein schoonmaak middel)maar dat wordt niet door iedereen als goed gezien.
De contacten zijn de veerstrips die op de wielen drukken en zo de spanning naar de motor brengen.
NIET schuren met schuurpapier
De koolborsels in de motor zullen ook niet meer al te fris zijn,maar of nieuwe nog te koop zijn ????????????ik ben bang.





wim

Huugooke

Met dat plaatje bedoelde men waarschijnlijk het sleepcontact zoals bij M?rklin en sommige oudere merken. Jouw merk heeft dat niet.
Het probleem van de slechte prestaties van sommige loc's is voor 95% te wijten aan slecht contact van de wielen.
Zie foto:


Dit is het motorstel zoals het op de meeste vier-assige Lima's voorkomt.
Je herkent het aan de tandwielen en het feit dat de wielen "moeilijk" met de hand draaien.
De twee linkse wielen zijn voorzien van anti-slip bandjes in een soort plastic. De twee rechtse wielen zorgen voor stroomafname. Meestal vindt men de wielen in de toestand zoals het bovenste rechtse: aangekoekt vuil. Het onderste heb ik gekuist.
Waarmee reinig je best die wielen? Gebruik zeker geen schuurmiddelen zoals schuurpapier of een vijl; het vuil verdwijnt dan wel, maar ook de nikkellaag die de koperen wielen bedekt. Als je een gele kleur ziet ben je te ver gegaan (of iemand voor jouw).
Ik gebruik een sterke keukenreiniger (die met die Bang) en wattenstaafjes. Een geduldwerkje maar het resultaat is uitstekend.
De linkse wielen zijn zoals gezegd voorzien van anti-slipbandjes, ook die moet je proper houden: als ze vettig zijn worden het slip-bandjes!
De sporen met staalwol opschuren is drastisch maar geeft wel een snelle oplossing.

Huugooke

Vervolg:
(eigenlijk  een reactie op dezelfde vraag in dat andere draadje)
Als je loc's van het hierboven beschreven vier-assige type zijn dan moet je het andere wielenstel ook proper maken.
Bij Lima is het zo dat de andere pool van de stroom door dit andere wielstel wordt opgenomen. Je moet hier zeker de wielen reinigen die aan dezelfde kant als de wielen met anti-slipbandjes liggen.

Vanwege de constructie van deze loc's zijn er nog andere zwakke punten in de stroomafname, maar laten we het voorlopig hier op houden.

Waarschijnlijk heb je een "ovaal" gelegd met je sporen. Let erop dat de schuifcontactjes die de rails verbinden goed klemmen. Test: als je twee rails in mekaar steekt en je kunt ze (met weinig moeite!) uit elkaar schudden (of ze vallen vanzelf uit elkaar) dan is er wat mis.

Huugooke

Hallo Wim, waarschijnlijk hebben onze verhalen zich gekruist op het grote WWW

luc037

bedankt allemaal voor de reacties en de hulp.hij rijdt ondertussen maar van de 5 locomotieven die ik had geraakt er maar 1 met moeite rond.als ik iets van wissels er tussen zet, zelfs zonder stroom dan krijg ik kortsluiting. vrees al een beetje dat ik een hoop rommel heb gekocht. best proberen om men centen terug te krijgen en iets meer te investeren in een degelijk startsetje van marklin.
het is hier wel een heel intressante site , uitermate vriendelijk en behulpzaam. kent er misschien nog iemand een goede site of winkel in belgie om een degelijke startset te kopen?

ysbeer

Bedenk voor je koopt wat je wil.
Wil je een moderne digitale baan of een wat ouderwetse analoge baan.
Beide heeft zijn voor en nadelen.
Startset zijn meestal digitaal (niet allemaal hoor)

Oke als je weet wat je wil (vraag hier gerust nog wat na)dan gaat het om het merk.
Marklin is niet slecht,maar wel duur.
En nu ga ik voorzichtig schrijven.
TextMarklinTextis niet het mooiste wat er te krijgen is voor een modelbaan en het is  ook nog eens de enige met het middencontact systeem.
Die middenrail is niet naar de werkelijkheid en bij wissels (model)ook niet het mooiste.

Alle andere merken voeren 2 rail systeemen.
Er zijn zeker 12 mereken die met elkaar te combineren zijn
Ook zeer natuurgetrouw rail materiaal.
En goede kwaliteit

Denk dus eerst goed na,vraag hier en ook elders,denk nog eens na en koop dan pas.
wim