Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Baan defect ?

Gestart door rixke rail, 29 oktober 2011, 16:03:27 PM

rixke rail

Mannen, ik zit met een serieus probleem.
Mijn baan werkt niet meer. Opeens wil er niets meer rijden.
De transformator (rijregelaar) toont na een tijdje een knipperend rood licht.
Dit zou betekenen dat er iets in kortsluiting staat ?
Ik heb me gek gezocht, doch vind niets abnormaals.
Zou het kunnen dat het de rijregelaar zelf is, die naar de Filistijnen is (dateert van begin jaren ?80), maar leek nog goed te functioneren.
Kunnen jullie zo op afstand bedenken wat het probleem zou kunnen zijn ?
Ik heb een analoge baan.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

[:0] Blijkbaar is murphy in het land. Bij een vriend weigert de keerlusmodule te werken (alles zou normaal gezien correct aangesloten moeten zijn), bij jouw al je volledig treinbaan niet meer. Probeer eens te rijden met een 9V batterij, als er daar iets mee beweegt, is je transfo idd naar de maan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Systematisch te werk gaan, Eric:
- rijregelaar testen op een apart stukje spoor, desnoods met een 9v batterij eerst je loc testen
- stukken van je baan apart proberen - ik ga ervan uit dat, als je analoog rijdt, je baan opgedeeld is in secties.

Als je "na een tijdje" een knipperend rood licht hebt, vermoed ik eerder een overbelasting dan een kortsluiting (dat laatste is een complete overbelasting, en dan heb je waarschijnlijk onmiddellijk een rood knipperlicht)
-> Haal je op een ander manier nog stroom uit je rijregelaar? Ik denk dan aan verlichting, wisselmotoren, ...
-> half-geleidend vuil, zoals koolstof, in de buurt van wisseltongen of puntstukken, kan ook een overbelasting geven

Het zou natuurlijk kunnen dat je overbelastingsdetectie in je rijregelaar "van slag" is. Al eens binnenin gekeken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Eric,

Zoals Gerolf aangeeft: "verdeel en heers".

Deel het probleem op in onderdelen, waarbij je uitzoekt welk onderdeel het probleem bevat. Deel dit deel weer op, en bepaal weer waar het probleem zit. Herhaal dit recept. Op die manier kruip je beetje bij beetje naar de oorzaak van het probleem toe. Succes met de zoektocht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Een knipperend rood lampje kan wel degelijk op een kortsluiting wijzen. De beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting in een treintrafo werkt nl. met een bimetaal, en dat reageert altijd vertraagd. Dus ook als je een harde kortsluiting hebt zal het een paar seconden duren voordat het lampje aan gaat. De trafo schakelt dan af, zodat de kortsluitstroom weg is. Het bimetaal koelt af en schakelt weer in. Als de kortsluiting er dan nog steeds is begint het hele spel van voor af aan.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rixke rail
De transformator (rijregelaar) toont na een tijdje een knipperend rood licht.
Moeilijk te interpreteren omschrijving, maar ik vermoed dat dit langer is dan enkele seconden. Eric, maak je het eens wat specifieker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Lijkt mij toch simpel (maar ja wie ben ik)
Je koppelt je regelaar los van alles,steekt de stekker weer in het stopcontact.
EN VERTELD ONS WAT ER GEBEURT OF WAT JE ZIET.

Dat staat hier boven ook al maar ik hoor niks.
wim

Jurgen

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Lijkt mij toch simpel (maar ja wie ben ik)
Je koppelt je regelaar los van alles,steekt de stekker weer in het stopcontact.
EN VERTELD ONS WAT ER GEBEURT OF WAT JE ZIET.

Dat staat hier boven ook al maar ik hoor niks.
wim




Misschien zit hij gewoon niet achter zijn computer. Niet iedereen is 24u per dag en 7/7 verbonden met het internet h?.

Geduldig afwachten is de boodschap, net zoals wanneer je op je geliefde model moet wachten tot het in de winkel ligt!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Jurgen


Geduldig afwachten is de boodschap, net zoals wanneer je op je geliefde  moet wachten tot ze in de winkel ligt!



Inderdaad.[:D][:D]

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf

-> half-geleidend vuil, zoals koolstof, in de buurt van wisseltongen of puntstukken, kan ook een overbelasting geven



Even de stofzuiger bovengehaald om en rond de wissels eens goed gezogen ==> alles werkt weer. Probleem opgelost ... [^]
Merci mannen, je leert hier altijd wat bij !
Modelspoorse groeten,
Eric

citaat:
Geplaatst door Jurgen
Misschien zit hij gewoon niet achter zijn computer. Niet iedereen is 24u per dag en 7/7 verbonden met het internet h?.



Hoe dat ge't weet ! [;)]
Ik zit ook geen 24/7 aan mijn baan bezig h? ...

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Moeilijk te interpreteren omschrijving, maar ik vermoed dat dit langer is dan enkele seconden. Eric, maak je het eens wat specifieker?



't Was idd. zolang de rijregelaar aanstond ... en telkens opnieuw als ik hem aanzette ... [:(!]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

rixke rail,


dat is hier echt een onderwerp die stof doet opwaaien nietwaar ?[:D]

alvast leuk dat je het vrij snel gevonden hebt ! Soms is het zo voor de handliggend dat er geen mens opdenkt ![:I]

Groeten Peter[;)]

luc037

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, heb wel totaal ging ervaring met modeltreinen. ik heb gisteren een set 2de hands gekocht om te starten samen met mijn zoontje van 9, als startpakket. er is een transfo bij van titan type 806-35va . als ik die los in de stekker steek hoor ik een zoemend geluid als ik vooruit of achteruit rij maar als ik hem aan de baan aansluit brand er een rood lampje continu, onder dat lampje staat een soort golfje. als ik test met een multimeter rechtstreeks in de transfo heb ik een 17 volt, en als ik op de baan meet heb ik nog maar een 3 volt, en er wil niks op rijden. heb met een stuk of vijf locomotieven geprobeerd. er hangt niks extra aan van wissels of verlichting, enkel een klein stukje om te proberen. weet er hier iemand wat het mogelijke probleem kan zijn? alvast bedankt
luc

Michiel

Ik heb de indruk dat je wisselstroom aanbiedt aan gelijkstroom locomotiefjes. Indien je gelijkstroomlocjes hebt, moet je de = uitgang ven de trafo aansluiten op de rails. De ~ uitgang van de trafo dient voor verlichting en andere periferie. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

luc037

ik zal eens vlug proberen
alvast bedankt voor de info

luc037

dan doet hij helemaal niets, krijg zelfs geen vonkjes als ik de draden aansluit, als ik in de transfo meet heb ik een 7 volt, en op de sporen maar 2 volt