Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schwarzwaldhof

Gestart door Peter, 21 oktober 2011, 13:49:29 PM

Peter

#30
Inderdaad Paul.
Mijn echtgenote had daarstraks een busje meegebracht van bij de apotheker.
Mijn advies: neem een goede kwaliteit talk van egale fijnheid. Ik heb Talk van Venetie van het merk Qualiphar. Zelfs de beste kwaliteit kost bijna niets en gaat jaren mee (busje goed sluiten na gebruik)

De werkwijze heb ik van Duitse modelspoorders .
Dus eerst werkstuk goed ontvetten met bv. Isopropanol, daarna een dun laagje Satijn-witte Humbrol (schildert zeer dun en blijft lang genoeg kleven) De verf even laten drogen (tot ze nog watkleefd dus) Talk er op strooien en met een zacht penseel nr. 10 of groter over heel het stuk spreiden. Na een paar minuten, het teveel, door het werkstuk onderste boven te houden zachtjes afkloppen.
Goed laten drogen en na het drogen (indien je tevreden bent) met een matte witte verf op  acrylbasis bv. Tamiya schilderen of spuiten. (Niet meer dan 1 laag hé)

Je kan de ondergrond ook aanpassen als je bv. rood of groen als Wandputz gebruikt door een Humbrol satijn tint in de ongevere kleur te gebruiken.

Maar altijd als laatste 1 (één laag) anders mislukt het
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#31
En weer een stapje verder.
De terassen zijn betegeld, enkel de boordstenen ontbreken nog.

DSCN0649-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

De uitbreiding van het bestaande gebouw met het gedeelte voor opslag en ruimte van de landbouwvoertuigen, gebouwd in snelbouw en bekleed met hout, werd ook  geplaatst (bij mij in Pasticard) De grote schuifdeur zichtbaar op de middelste foto "hangt" niet in de lucht, doch het witte deel is later normaal niet zichtbaar
Alles moet vanzelfsprekend nog geschildert worden, na het aanbrengen van de Wandputz

DSCN0647-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN0648-2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

Heel mooi Peter!

Hoe dik is uw plasticcard?  1mm?

Peter

De door mij meestal gebruikte plasticard is inderdaad 1 mm dik.
De bruine met houtimitatie is iets dikker en van Auhagen, en veel moeilijker om vensteropeningen in uit te snijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

Ik heb altijd moeilijkheden om mooi door 1mm te snijden.  Gebruik ik het verkeerd materiaal misschien?  Welk mes gebruik je?

Peter

#35
Dit is mijn standaard snijmes dat ik gebruik om plasticard te snijden. Je vind die dikwijls (van goede kwaliteit) bij Lidl voor weinig geld (3 à 4 euro)voor komplete sets met dit mes en een kleiner, en ook reserve vullingen. Ik heb er zo  een stuk of vijf gekocht en als er een opgebruikt is koop ik gewoon bij de volgend reklame een ander.
Voor het hele fijne werk, bv. in de hoekjes van de raamopeningen gebruik ik een fijn Xacto mesje

DSCN0651-2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

Nu had ik echt gehoopt dat je met iets beters op de proppen zou komen :(  Zo'n mes gebruikt ik ook om 1mm plasticcard te snijden.  Zijn er betere manieren?

Peter

eerst en vooral een goede stevige stalen lat (dik genoeg) en te kop in verschillende afmetingen is de ijzerwinkels.

Een goede snijmat van voldoende groote

Bovenvermeld mes.

eerste twee of meer  sneden heel licht doen, tot je een redelijke "snede" hebt.

Nooit!!! te hard op je mes drukken. Beter een paar keer wat lichter snijden dan ineens te hard drukken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

... en je hoeft ook niet door het plasticard te snijden: inkerven en breken is de methode  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#39
Heb vorige week mijn gevraagde materialen aangekregen, zodat er nu kan doorgewerkt worden.

Om te beginnen de heel fijne houten terrasboorden. Prachtige schaalmodellen Eveneens, de wandelweg voor en naast het huis. Om te watertanden.
Beiden gemaakt door Paul van C-traccs, sinds kort Laserlabo.

DSCN0655 by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN0656-2 by Peter Verlooy, auf Flickr


Een vel met dezelfde klinkers in visgraat gelegd, voor de parking naast het huis.
Een vel met dezelfde klinkers als die van Paul, maar dan een A4 vel voor de brede wandelweg achter het huis, en een groot vel met de dakpannen.
Allemaal gemaakt dank zij de hulp van David (Goover models)

DSCN0660-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN0661-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

Het bouwen kan dus verder gaan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Vanmorgen de stad in geweest om de nog ontbrekende items te gaan kopen.
Helaas ontbrak de helft van wat er op mijn lijstje stond
Ontbreken doe ik nog Evergreen vierkant profiel van 1 x 1 mm
Nog een vel van 1 mm plasticard van 50 x 25 cm (t mogen er ook nog meer zijn :))

Wat ik wel "eindelijk" gevonden heb was een tube ('t was weer de laatste) Tamiya basic Putty
Evergreen profiel 1,5 x 1 mm
Plasticard met behouwen rotsstenen.

Plamuren en schuren is ondertussen al gedaan, en ben nu bezig een 100 tal dakbalkjes te snijden (een zijde 45°, de andere recht) voor onder de overstekende dakranden te lijmen
Wat een kl... job. Maar goed dat mijn echtgenote me regelmatig een kop zwarte koffie brengt,  en dat vanaf vrijdag 10 dagen rust   (nou ja, rust) samen met de kinderen en kleinzoon naar een vakantiepark tussen Arnhem en Apeldoorn. 't zal ons beiden goed doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Je zelfdiscipline is bewonderenswaardig Peter.

Succes met het vervolg van het project!

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railrunner

Peter,

Mag ik u (en iedereen trouwens) een tip geven betreffende aanschaf plasticcard 1mm dik?  Ik koop een plaat van 2m X 1m bij de firma Imatec in Schoten.  Daar kan je als particulier styreenplaten kopen met die afmetingen in verschillende diktes (vanaf 1mm) voor de prijs van 20€ (1mm).  Je vraagt dan om die platen in stukken te snijden, bijvoorbeeld in repen van 25 cm.  Alles zit in die prijs vervat.

Wil je platen aanschaffen van 0,5mm, moet je dit regelen via een drukker.  Zij kunnen deze diktes bestellen via hen bij de firma Vink in Heist-op-den-berg, voor een spotprijs.  Natuurlijk, de drukker vraagt ook zijn deeltje, maar dan is het nog vrij goedkoop.  De prijzen, diktes en afmetingen vind je wel op de site van Vink kunststoffen.

gardevil

Citaat van: railrunner op 04 februari 2013, 23:25:17 PM
Peter,

Mag ik u (en iedereen trouwens) een tip geven betreffende aanschaf plasticcard 1mm dik?  Ik koop een plaat van 2m X 1m bij de firma Imatec in Schoten.  Daar kan je als particulier styreenplaten kopen met die afmetingen in verschillende diktes (vanaf 1mm) voor de prijs van 20€ (1mm).  Je vraagt dan om die platen in stukken te snijden, bijvoorbeeld in repen van 25 cm.  Alles zit in die prijs vervat.

.............
Heb hier ook zo'n voorraadje staan ;)
Je kan er trouwens ook foamboard kopen weliswaar van het merk palight maar met dezelfde eigenschappen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Peter

#44
Ik betaal voor zo'n platen van 1 mm van 50x25 cm bij Verschooten ook maar een goede 2 euro, dus zo veel verschil is er niet. Alleen ...de vooraad is niet al te groot, en dus meestal snel uitverkocht.

Even een foto gemaakt van dat prutswerk om dakbalken te snijden en ze onder de overstekende dakranden te plaatsen.
Reeds een zijde gedaan, nog .....te doen.

DSCN0662 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter