marklin of roco ???

Gestart door edwin, 29 oktober 2005, 20:34:20 PM

edwin

hallo

ik ben een beginner heb reeds enkele boeken doorgenomen maar kan moeilijk kiezen tussen roco en marklin,ik wil graag digitaal gaan maar snap niks af van elektronica,zou graag belgisch willen rijden !
mijn droom is de thalys zien te rijden volledig verlicht,maar dan moetik weer beginnen met lampjes inde rijtuigen te bouwen en daar ken ik dus niets van !!!
zo zouden julie me kunnen helpen welk merk en of daar wikkels zijn waar ik een thalys kan bestellen met lampjes in de passagier voertuigen ?
bedank alvast treinvrienden
edwin:)

svvander

Edwin, je hoeft eigenlijk niet te kiezen... 't is te zeggen: je kan zowel met M?rklin als met Roco samenrijden! (Oftewel kies je voor de wisselstroommodellen of te wel voor de gelijkstroommodellen, maar dan moet je de M?rklin locomotieven ombouwen naar gelijkstroom).
De Thalys is wel nooit uitgebracht door bovenstaande merken, maar wel door Mehano (met verlichting denk ik zelf). Deze bestaat zowel in gelijkstroom als wisselstroom.
Als je lichten wilt inbouwen, dan raad ik aan om even contact op te nemen met Raf van Brelec (www.brelec.be). Deze heeft een heel gamma aan lichtjes om in te bouwen.

Nog even dit: wisselstroom = AC = 3rail (dus met een sleeper onder de locomotief)
gelijkstroom = DC = 2rail.
Ik zet er dit bij, omdat de meeste, als ze beginnen, die zaken niet kunnen plaatsen.
Hopelijk ben je hier al een stapje mee verder.
Voor de rest... vraag er maar op los.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Welkom Edwin. Lees eens het forum door. Er is hier al veel gepraat over de voor en nadelen van de verschuillende systemen: gelijkstroom (ondermeer Roco) en wisselstroom (ondermeer M?rklin). Een keuze is moeilijk op te dringen. Dat laat ik aan jou over.