marklin of roco ???

Gestart door edwin, 29 oktober 2005, 20:34:20 PM

edwin

hallo

ik ben een beginner heb reeds enkele boeken doorgenomen maar kan moeilijk kiezen tussen roco en marklin,ik wil graag digitaal gaan maar snap niks af van elektronica,zou graag belgisch willen rijden !
mijn droom is de thalys zien te rijden volledig verlicht,maar dan moetik weer beginnen met lampjes inde rijtuigen te bouwen en daar ken ik dus niets van !!!
zo zouden julie me kunnen helpen welk merk en of daar wikkels zijn waar ik een thalys kan bestellen met lampjes in de passagier voertuigen ?
bedank alvast treinvrienden
edwin:)

svvander

Edwin, je hoeft eigenlijk niet te kiezen... 't is te zeggen: je kan zowel met M?rklin als met Roco samenrijden! (Oftewel kies je voor de wisselstroommodellen of te wel voor de gelijkstroommodellen, maar dan moet je de M?rklin locomotieven ombouwen naar gelijkstroom).
De Thalys is wel nooit uitgebracht door bovenstaande merken, maar wel door Mehano (met verlichting denk ik zelf). Deze bestaat zowel in gelijkstroom als wisselstroom.
Als je lichten wilt inbouwen, dan raad ik aan om even contact op te nemen met Raf van Brelec (www.brelec.be). Deze heeft een heel gamma aan lichtjes om in te bouwen.

Nog even dit: wisselstroom = AC = 3rail (dus met een sleeper onder de locomotief)
gelijkstroom = DC = 2rail.
Ik zet er dit bij, omdat de meeste, als ze beginnen, die zaken niet kunnen plaatsen.
Hopelijk ben je hier al een stapje mee verder.
Voor de rest... vraag er maar op los.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Welkom Edwin. Lees eens het forum door. Er is hier al veel gepraat over de voor en nadelen van de verschuillende systemen: gelijkstroom (ondermeer Roco) en wisselstroom (ondermeer M?rklin). Een keuze is moeilijk op te dringen. Dat laat ik aan jou over.
Ik denk niet dat M?rklin of Roco een Thalys heeft. Die kun je vinden bij Mehano en Lima (voor zover nog verkrijgbaar). Beide zijn uitgevoerd in gelijkstroom. Verlichting bestaat ook voor deze Thalys. Ik denk aan Brelec (//www.brelec.be) of Train technology (http://www.traintechnology.be./). Zij hebben beide een geschikt systeem voor verlichting van een Thalys.
En wat digitaal betreft moet je niet ongerust zijn. Alle begin is moeilijk. Neem je tijd en laat je goed informeren. Daarna komt de rest wel van zelf.
Loco

svvander

Ah ja, dit was ik nog vergeten: digitaal kan zowel bij wisselstroommodellen als bij gelijkstroommodellen. De ombouw is niet zo moeilijk (zeggen ze toch, ik doe het ook niet zelf).
Normaal gezien kunnen alle analoge locomotieven omgebouwd worden naar digitaal.
En er zijn Belgische modellen bij de vleet te koop van allerlei merken.
Zo zijn er van Roco, M?rklin, Mehano (ik denk dat dit de meest bekende zijn), maar ook van Lima, Fleischman en sommige minder bekende en kostelijkere zoals zijnde Jocadis en de locomotieven van Olaerts...
Ik zal er nog wel heel veel vergeten zijn, maar bon.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door loco
Beide zijn uitgevoerd in gelijkstroom. Verlichting bestaat ook voor deze Thalys.


De Thalys van Mehano is ook verkrijgbaar in wisselstroom, kijk maar eens bij: http://www.mehano.si of http://www.rocky-rail.com/index-nl.htm
Richtprijs DC: 168?, richtprijs AC: 198?... wat al bij al toch niet zo duur is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

Op electronisch gebied kan je voor een bepaald merk kiezen. Maar voor rollend materiaal kan je voor verschillende merken kiezen. Let wel op voor welke stroomsoort je kiest.
Tom

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door svvander

..... digitaal kan zowel bij wisselstroommodellen als bij gelijkstroommodellen.......

Ik ben niet zo gelukkig met de aanduidingen wisselstroom en gelijkstroom. Het wezenlijke onderscheid tussen de systemen is de stroomafname, dus 3-rail of 2-rail. De rest is bijzaak.
En bij digitaal is de aanduiding wisselstroom of gelijkstroom totaal zonder betekenis.

edwin

ok,als ik een thalys koop bv mehano daar niemand anders die heeft voor wisselstroom Thalys AC Digital 3 rail + interieur 223,50 en ga kijken bij brelec.be dan kan ik die lampjes zelf inbouwen in mijn thalys ac,ik moet hier dan geen rekening houden of toch wel dat ik vermeld aan brelec of ik wisselstroom of gelijkstroom rij ???
of doet dat er niet toe,zit er dan een schema bij,zou niet graag mijn trein van bijna 250 ? naar de maan helpen !!nog een vraag als het mag veronderstel dat ik marklin heb kan ik dan mijn thalys van mehano hier digitaal meesturen aub ??dank u
edwin

n/a

citaat:
Geplaatst door edwin

ok,als ik een thalys koop bv mehano daar niemand anders die heeft voor wisselstroom Thalys AC Digital 3 rail + interieur 223,50 en ga kijken bij brelec.be dan kan ik die lampjes zelf inbouwen in mijn thalys ac,ik moet hier dan geen rekening houden of toch wel dat ik vermeld aan brelec of ik wisselstroom of gelijkstroom rij ???



Nee, want als je digital rijd is er geen sprake meer van Wissel of gelijkstroom. Dan is er sprake van een bepaald digital protocol.

citaat:

of doet dat er niet toe,zit er dan een schema bij,zou niet graag mijn trein van bijna 250 ? naar de maan helpen !!nog een vraag als het mag veronderstel dat ik marklin heb kan ik dan mijn thalys van mehano hier digitaal meesturen aub ??dank u
edwin




Als je die Thalys AC Digital 3 rail + interieur 223,50 hebt aangeschaft, dan heb je dus een treingekocht voor Marklin Digital en voor een drierail systeem, dus het antwoord op je vraag is JA! Want dat is wat die AC Digital 3 rail aangeeft en betekend.

Wim.

ERVIN

HOI EDWIN,ik ben ook in het bezit van een THALYS van MEHANO,ik rij digitaal gelijkstroom,wat betreft die THALYS,daar komt binnenkort een versie van uit met binnenverlichting,er is ook nog een andere sneltrein in voorbereiding,maar welke is nog niet bekend??

pahasoft

Hoi Ervin,

Digitaal gelijkstroom? Ik denk dat jij digitaal op 2 rail bedoeld; digitale spanning is zeker geen gelijkstroom.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Hoi Ervin,

Digitaal gelijkstroom? Ik denk dat jij digitaal op 2 rail bedoeld; digitale spanning is zeker geen gelijkstroom.


Ja,je hebt gelijk,ik kan me beter correct uitdrukken,het is voor beginners,zoals EDWIN,al moeilijk genoeg.Ik rij dus digitaal op 2 rails.

edwin

ok,bedank alvast vind het prachtig wat ik hier allemaal lees,tof om te weten dat er ook een thalys uit komt met verlichting afwachten maar he,maar toch nog een laatste vraag !
heeft marklin ooit een belgische startkit uitgebracht?indien niet dan wordt het toch eens tijd,we hebben hier in belgie toch tenslotte prachtig materiaal rondrijden !!!
bedank
edwin


Johnnytrein

Edwin, er heeft een Belgische startset met een stoomloc reeks 64 geweest. Misschien hier of daar nog te vinden of misschien op Ebay. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

guy holbrecht

Vanmorgen de Belgische startset van Marklin met het type 64 nog te koop gezien op de beurs in Sint Niklaas, in nieuwstaat. Wel niet op de prijs gelet, daar ik een overtuigd gelijkstromer ben.
Groeten,
Guy