Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

suggestie voor extra uitgaves

Gestart door smartje268, 12 oktober 2011, 17:03:02 PM

smartje268

Ik wilde graag even een suggestie doen voor "extra uitgaves" van MSM.
Nu is het zo dat er in de verschillende MSM"s artikels verschijnen over het maken van bomen of andere items.

Mijn suggestie is om eens extra MSM uitgaves te maken waar bvb een bundeling is van alles wat met bomen en struiken en groenomgeving te maken heeft. Bvb ook een extra uitgave met alles wat betreft gebouwen ..., ??ntje wat betreft wheatheren en rollend materieel,...

Je zou kunnen kiezen voor ander papier , zoals ook gebruikt wordt voor fietskaarten, zodat het papier niet beschadigd geraakt tijdens het werken (is gladder en sterker) . En deze extra uitgaves zouden in plaats van gelijmd, kunnen uitgegeven worden met geperforeerde bladen zodat ze in een kaftje met ringen (idem als verzamelbanden, maar dan met ringen)) kunnen en makkelijk uitgenomen kunnen worden. Telkens als er dan een tiental nieuwe artikels in MSM zijn verschenen kunnen de mensen dan zo'n nieuwe "extra uitgave" bijbestellen en bijvoegen in hun kaft.

Nu is het zo jammer om je mooie MSM's open te vouwen en te gebruiken tijdens het knoeien met materiaal.

Is maar een idee.
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "

Metpetergaathetbeter

't is een goed idee !

maar ik denk dat de oplage te klein (klein aantal mogelijkse klanten)zou zijn(bovendien Ned. wordt niet door echt veel mensen gesproken),
waarschijnelijk zou dat er dan weer zou voor zorgen dat het uiteindelijk te duur wordt en blijft liggen !

groeten Peter


smartje268

Langs de andere kant hoeft het ook weer niet te duur te zijn, want op de redactie hoeven ze alleen de artikels die er al zijn , te bundelen.
Geen extra schrijfwerk.

Alleen een kaftje laten maken in zelfde stijl als de verzamelmappen, maar dan met ringen is dan nodig.

A la limite kan het papier van MSM gebruikt worden ipv speciaal papier.
k Dacht er aan omdat je dan niet je mooie verzorgde MSM's hoeft te gaan gebruiken wanneer je aan de slag gaat.
En op die manier moet je ook niet alles gaan doorbladeren om een artikel te vinden.

Zitten alle bomen en groen bij elkaar, alle weathering artikels, alles over gebouwen, enz...

Kost niet zo veel werk , en t zou voor de uitgeverij weer extra inkomsten zijn. Voor ons een hoop opzoekwerk gespaard en geen frustratie als je nadien merkt dat bladzijden van je mooie MSM aan elkaar blijven plakken...[:(]
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "

Metpetergaathetbeter

Yves,

Wat misschien een eenvoudiger oplossing zou zijn(al je onderwerp niet over meerdere nr's is uitgespreid)  een tweedehands te kopen (vaak vind je die op ruilbeurzen  vanaf 2 euro en oplopend)

Ik verzamelde nagenoeg op die manier al de SpoorwegJournaals vanaf nr 101 en slaagde erin tot nu toe tot 176 bij te kopen aan een fractie van de prijs ! Het enigste dat je dan moet hebben is een beetje geduld en bovendien geluk !

't is maar een idee, maar ik denk voor jou een idee die volgens mij veel rapper zal gerealiseerd worden !

Groeten Peter[;)]

PS Wanneer je dat tweede exempl. niet meer nodig hebt en het is nog in degelijke staat dan kun je het nog altijd opnieuw tekoop aanbieden ![^]

Johnnytrein

Misschien kan men deze artikels online zetten als pdf en kan iedereen ze downloaden en uitprinten.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Misschien kan men deze artikels online zetten als pdf en kan iereen ze downloaden en uitprinten.



nog een beter idee, misschien met de voorwaarde dat je abbonnee bent (want anders zal het zeker niet kosteloos zijn)
Groeten Peter[;)]

PeterVG

Vind het idee van een themauitgavee zeer goed.  Maar te vrezen valt dat de Nederlandstalige markt te klein is om het idee daadwerkelijk te realizeren.
Daarom is een digitale versie een goed alternatief.  Model Railroader heeft momenteel een DVD uitgebracht Deze bevat alle artikels die het blad in het verleden uitbracht.  Waarom niet zulk een DVD maken met alle MSM artikels uit het verleden.  Dan kan je makkelijk opzoeken wat je zoekt en de desbetreffende artikels afdrukken om op je werktafel te leggen als leidraad.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door smartje268

Langs de andere kant hoeft het ook weer niet te duur te zijn, want op de redactie hoeven ze alleen de artikels die er al zijn , te bundelen.
Geen extra schrijfwerk.



Wat is dan het nut ervan om dit te doen? Ik heb al die artikels al, waarom zou ik dan nog eens geld gaan geven omdat ze in 1 boekje staan?


Een extra uitgave hoeft voor mij niet. Geef mij maar een maandelijkse MSM waar verschillende thema's in behandeld worden. Dat is al meer dan genoeg.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

DavidT

Dit zou wel h??l interessant zijn voor mensen (zoals ik) die nog niet zo lang met deze hobby bezig zijn, bespaart je een lange zoektocht!!! [:D]
Carpe Diem!

loco

Toch ook even mijn bedenkingen. Ik denk dat PeterVG gelijk heeft dat de markt voor een themanummer te klein is. 1000 exemplaren is niet veel, maar je moet ze wel aan de man kunnen brengen. Maar gelukkig bestaat er hievoor ook een oplossing. Je kunt digitaal steeds exemplaren laten bijdrukken. Een CD is een mogelijke oplossing, maar daar verdient een uitgever niet veel aan. Idem voor het on line plaatsen van artikels.
Dan heb je nog het voorstel om oude artikels te bundelen in een extra uitgave. Dan moet je ermee rekening houden dat de meeste artikels zullen moeten aangepast worden. Teksten zijn niet steeds actueel en soms ook veel te lang. De auteurs gaan hun artikels moeten herschrijven of bijwerken. Je denkt dat dit misschien  niet nodig is, maar als je het artikel uiteindelijk opnieuw leest, denk je dat ze voor hetzelfde geld het artikel beter wel aangepast zouden kunnen hebben.
Tot slot is het niet vanzelfsprekend om zomaar artikels opnieuw te herpubliceren. De auteurs zijn eigenaar van deze artikels en die moeten ook hun akkoord geven. Misschien is dit laatste wel niet echt een probleem en zullen de meeste auteurs wel akkoord zijn met een heruitgave. Bovendien zijn er auteurs die hun artikels zelf on line (internet) plaatsen, en er zijn artikels die je ook in andere tijdschriften terugvind. Dus het wordt moeilijk om een selectie te maken van beshikbare artikels.

Wat ik voor mezelf doe, is de artikels die ik interessant vind, inscannen in jpg en daarna als ??n bestand bewaren in pdf. Dat gaat gemakkelijk en kost niets tenzij dat je over een scanner moet kunnen beschikken. Zo zijn deze artikels altijd beschikbaar. Heel interessant als je een bouwbeschrijving  nodig hebt. Je moet het maar ??n keer per maand en per nummer doen en kost op die manier ook niet zoveel tijd. Je kunt de artikels die je nodig hebt zo dikwijls afdrukken als je wilt, zeker als je ook zo'n koffiesmosser bent als ik.