Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Overwegknipperlichten

Gestart door eibtrain, 26 oktober 2005, 21:21:26 PM

n/a

Pol

Ik ben bang dat u (voor mij) in raadsels spreekt. Ik heb zeker 20 of meer Takamisawa relais in mijn modelbaan verwerkt. Soms worden ze aangestuurd met een optocoupler, soms met een drukknop. Ik ben later begonnen diodes te plaatsen in de draad die het stuursignaal geeft - vooral om de optocouplers te beschermen. Ik heb nergens weerstanden geplaatst.

Waar moet ik nu voor uitkijken ?

n/a

Martijn, waar je voor uit moet kijken is dat je je kop gek laten maken door dit soort onduidelijke berichten.

Als het in jouw situatie goed en storingsvrij werkt, is het toch goed. Dan moet je je dus ook geen zorgen maken.

Wim.

n/a

POL bedoelt de relais van VIESSMANN zelf, Martijn. Ik ontmoette hem en stelde die vraag ook en toen toonde hij me relais waaruit hij de diodes verwijderd had om ze naar "massa" te schakelen en zo torren uit te sparen (ge-automatiseerd station) maar de serieweerstand gooide roet in het eten!

n/a

Pol of iemand anders[?]

Ik heb de knipperlichtinstallatie met succes nagebouwd. Nu wil ik proberen de knipperfrequentie aanmerkelijk omlaag te brengen - en met de weerstand lukt dit onvoldoende. Ik heb de 10 kOhm weerstand veranderd in 100 kOhm, en dan werd de frequentie ca. 1x/sec. Daarna heb ik hem vervangen door 1000 kOhm: de frequentie werd 0.9x/sec. Mijn doel is 0.7-0.8x/sec. Met de weerstand lijkt die niet te lukken. Heeft iemand een tip ? Moet ik bv. de 4.7 uF condensator vervangen door een ander type ? Dank!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Martijn

Pol of iemand anders[?]

Ik heb de knipperlichtinstallatie met succes nagebouwd. Nu wil ik proberen de knipperfrequentie aanmerkelijk omlaag te brengen - en met de weerstand lukt dit onvoldoende. Ik heb de 10 kOhm weerstand veranderd in 100 kOhm, en dan werd de frequentie ca. 1x/sec. Daarna heb ik hem vervangen door 1000 kOhm: de frequentie werd 0.9x/sec. Mijn doel is 0.7-0.8x/sec. Met de weerstand lijkt die niet te lukken. Heeft iemand een tip ? Moet ik bv. de 4.7 uF condensator vervangen door een ander type ? Dank!

Inderdaad: laat die weerstand maar zijn waarde houden (10k of iets meer), en verander die condensators naar 47?F
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Heb met succes de knipperlicht-schakeling nagebouwd [:)][:)]
Wanneer "er een trein komt" knippert rood-rood; wanneer "er geen trein komt" knippert wit-niets.
Nu hebben mijn witte LEDjes een onrealistisch hoge lichtsterkte. Ik heb geprobeerd de lichtsterkte te verlagen door een weerstand in serie met de witte LED te zetten. 8 kohm werkte. Alleen had dit (voor mij onverwacht) tot gevolg dat de uitdooftijd van de witte LED veel te lang werd (>1 sec). Geen oplossing. Een diode parallel over de LED werkt niet (spanning te laag). Heeft iemand een ander idee om de lichtsterkte van de LED aan te passen (liefst traploos) ?

Gerolf

Laat de gele led-met-weerstand gewoon in het schema (of haal de gele LED ertussenuit en verbind de weerstand met de plus), en zet hier parallel je witte led, een weerstand van 1K en een trimmer (potentiometer) van 10K over.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw