Teveel off-topic ?

Gestart door Gerolf, 06 oktober 2011, 12:08:00 PM

Gerolf

Ik hoor en lees via mails steeds vaker dat er "teveel off-topic gezever" op ons forum zou zijn. Dit zijn mijn idee?n hierover:

De babbelhoeken zijn bedoeld om mensen ook eens over iets anders te laten communiceren, en dat is op zich niet zo slecht.
Net als in een modelspoorclub - en dat is wat het idee achter de gewenste sfeer op het forum - moet er ruimte zijn voor andere onderwerpen, met de bedoeling om de band tussen forumleden te versterken. Het vermindert het aantal conflicten enorm.
Kijk maar eens hoeveel er vroeger gebakkeleid werd, en hoe gemoedelijk het er nu (meestal) aan toe gaat.
De keerzijde is dat er een sfeer ontstaat van "we hebben het fijn zo, niet moeilijk doen, ..."
... en dat ons forum een "applausforum" wordt, waar kritische opmerkingen soms als een bedreiging worden gezien, in plaats van deze als een leermoment te verwelkomen.

Stof tot nadenken? Graag jullie reacties ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

klopt gerolf naast het spoor is ook nog leven,

anderzijds heb je geen intresse in of-topic er zijn onderwerpen genoeg die over alles en nog wat gaan op het spoor
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Dirky

De babbelhoek voor toog-praat heeft inderdaad veel verbeterd i.v.m. off-topic gedoe...

Ik blijf er echter bij dat er inderdaad teveel gejuich is en dat maakt het lezen van een draadje moeilijker omdat het nodeloos langer wordt. Het schouderklopke is leuk maar 20 schouderklopkes zullen al gauw beginnen vervelend aanvoelen! Sommige mensen hebben die schouderklopkes echt niet meer nodig... je Kermis draadje Gerolf, toont top modelbouw van begin tot het einde. Van mij krijg je geen schouderklopje meer...

Ook zijn er forumleden die opmerkingen-met-goede-bedoelingen als een regelrechte aanval beschouwen. Dat laatste is iets wat ik sterk voel omdat ik feitelijk op alles wat top is "vragen stel"/"kritiek geef" waar ik denk d.m.v. een discussie ofwel zelf bij te leren ofwel de auteur een handje te helpen. Daar heb ik dan weer problemen als de auteur de (kritische)vragen uit de weg gaat...

Al bij al blijft er een toffe sfeer hangen op dit forum waar ik amper een paar mensen persoonlijk van ken. En dat is op zich al veelzeggend...

PeterC

Gerolf, en alle forumleden,
"teveel off-topic-gezever"...  Stoor ik mij aan (alhoewel ik moet toegeven dat ik mij daar ook soms aan 'bezondig' [:I] ).

Mijn idee is als er een 'draadje' gestart wordt en je hebt daar zelf iets in in te brengen (zowel positief als negatief), post het dan.  Met afwijken van het draadje en onnodig commentaar (ook zowel positief als negatief) leert niemand iets bij en gaat het 'draadje' al vlug in de vergeethoek of gaat het vervelen.

Maar helaas wordt hier wel wat 'gepost' die...

Ik heb al eens de opmerking gemaakt dat het hier steeds vaker als FaceBook / Twitter gedoe aan toe gaat...  Ik denk vaak dat het aan bepaalde komkommertijden ligt, maar ja...


En behoudt die 'babbelhoek' voor al wat niet past in bepaalde 'draadjes'...  en voor die die er interesse voor hebben...

Commentaar krijgen/geven toont dat je interesse hebt maar...

Edit: het is een gebeuren dat op veel fora voorkomt.  Ik ga vaak mijn informatie zoeken en kom dan een 'interessant' draadje tegen op ??n of andere fora (waar ik geen lid van ben) en ben in eerste instantie ge?nteresseerd maar begin vlug te scrollen door de vaak overbodige antwoorden dat de essentie van het draadje aan mij ontgaat... en dat ik op mijn honger blijf zitten...
Groetjes, Peter


Michiel

Als ik het vergelijk met de enkele andere fora waar ik regelmatig eens ga kijken, vind ik dat het met het "gezever" op dit forum nog enorm meevalt. Het is waar dat we een braaf forum zijn: schouderklopjes alom en met kritiek hebben we het misschien wat lastiger. Maar uiteindelijk valt het nog allemaal erg mee. En eerlijk gezegd, vind ik het niveau hier, modelbouwtechnisch dan, vrij hoog, zonder poe-ha, met toch een behoorlijk lage instapdrempel.

Een forum is zoals z'n leden, en ik vind dit forum nog een van de beste dat ik ken. Houden zo!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik geeft het grif toe: ik bezondig me dikwijls aan het schouderklopjes geven, ik doe dit veel meer dan dat ik realisaties en probeersels op 't forum zet ...
Als mensen iets leuks tonen, weten ze toch graag of het goed is of niet?  Gewoon geen reacties krijgen laat je ook maar in de kou.
Anderzijds: kritiek moet ook kunnen (en daar zijn we hier erg voorzichtig mee).  Gewoon doen, in een constructieve geest.
Dus als de forumleden dit liever zo hebben, heb ik er geen problemen om wat te dimmen ...  No hard feelings.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Als mensen iets leuks tonen, weten ze toch graag of het goed is of niet?  Gewoon geen reacties krijgen laat je ook maar in de kou...



Dat is waar!  En een compliment doet deugd!  En een negatieve opmerking opent je ogen...
De eeuwige tweestrijd en proberen de kerk in het midden te houden zeker?
Groetjes, Peter


martintje

Vooral het laatste wat je schrijft kan ik me in vinden, ik denk tegenwoordig nog wel eerst na voor ik een kritische noot geef, aangezien je dan meermaals aangevallen wordt door de personen die "meedoen veel belangrijker dan resultaat halen" hoog in het vaandel hebben staan.
Het Off Topic valt wel mee volgens mij, en ik bezondig er me wel eens aan, maar je moet bedenken, hoe ouder een forum, hoe meer bekende van elkaar, die elkaar ook persoonlijk oged kennen, hoe meer oude jongens krentebrood het wordt.
Bv ala ik en Evan los kunnen gaan ziet een buitenstaander dat als veel off topic gebrabbel, alleen insiders weten waar het over gaat, en ik snap dat dat vervelend kan zijn, maar lijkt me onvermijdbaar. sterker, je moet dat niet eens willen dat het vermijdbaar wordt.
ook als "de oude garde met veel kennis" hier veel komt, die doen dat meer om andere te helpen dan nog wat op te steken.
Jaag je deze mensne met kennis weg omdat ze soms iets te kritisch zijn, dan heb je over een paar jaar alleen nog maar een off topic en ohhh en ahhh forum, want alle kennis is afgehaakt.

Maar de sfeer lijkt mijn persoonlijk prima hier te zijn, al vergeet ik wel eens dat ik me op een forum begeef met een min of meer toch iets andere cultuur, en vergeet ik me na al die jaren af en toe nog steeds aan te passen, want ik zal me altijd te gast hier blijven voelen, maar daar is niks mis mee.
Asl ik met deen of geen echt off topic wil gaan , dan bel ik diegene wel op, net zo makkelijk [:)]
Als er af en toe iets beter gereageerd wordt door sommige goed bedoelde opbouwende kritieken is het toch een topforum ??
Mvg Marty

just4fun

Zeveren? Volgens mij doen ze dat alleen in de Wetstraat, al meer dan 400 dagen lang.
Hier valt dat echt reuze mee!
Er zijn inderdaad vele schouderklopjes voor Evan, Gerolf, Michiels pizzabaan, H0lland, ... Maar of dat een probleem is? Tenslotte noem ik hier maar enkele van de Grote Tovenaars (met hoofdletter!) op (en vergeet ik er vast).
Mensen zijn eigenlijk geboren 'zeveraars' die meestal naast de kwestie praten en maar heel-heel af en toe to the point. En gelukkig maar, 't zou verdomd stil zijn op de aardkloot als alleen maar over 'echte' zaken mocht gepraat worden [;)].
Paul

Dirky

Misschien ben ik wel iets teveel ?een rivettenteller?. Maar voor mij is dit forum een gigantisch naslagwerk waar je ongelofelijk veel info kan terugvinden. Dat hebben we te danken aan iedereen die zijn kennis heeft gedeeld.
Ik vind het dus jammer dat meer dan de helft van dit naslagwerk vol schouderklopjes en off-topic zaken en te lange handtekeningen staat. Iets zoeken in een draadje dat feitelijk op 10 bladzijden kon maar nu 40 bladzijden lang is steekt gauw tegen?

Gerolf heeft zijn draadje eens opgekuist waardoor het merkelijk korter geworden is. Iedereen zou dit moeten kunnen? en doen!

Gerolf

Ik ruim mijn kermisdraadje nog regelmatig op, Dirky [;)]
... maar niet iedereen kan dit doen! Enkel de admins kunnen reacties van anderen aanpassen of verwijderen.
Ik vind ook niet dat ik het recht heb om "om cosmetische redenen" te snoeien in andermans onderwerpen. Dubbele postings en "witte ruimte" haal ik w?l vaak weg.

Het forum als naslagwerk? De hoeveelheid informatie is op al die jaren erg groot geworden, en tussendoor-opmerkingen in een draadje maken het geheel achteraf soms moeilijk leesbaar - en ja, sommige grote handtekeningen en oversized-afbeeldingen ook...

PS: Die schouderklopjes kunnen een draadje soms moeilijk leesbaar maken, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik ze niet waardeer [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Dirky

Gerolf heeft zijn draadje eens opgekuist waardoor het merkelijk korter geworden is. Iedereen zou dit moeten kunnen? en doen!

Waarom opkuisen [?] Er bestaat een gemakkelijker oplossing : als er iemand een draad begint, laat aan niemand anders de de toelating om in die draad te posten. Zo blijven alle draden proper en netjes [:D][:D][:D][:D][:D]

Maar of dat dan nog een forum is [?][?][?][?]

swarol

soms vind ik het geen schouderklopje zoals vb bij gerolf of peter maar meer een uiting van bewondering +

als blik van een nieuweling (niet iedereen is er jaren mee bezig) gaat er een nieuwe wereld open van meer dan enkel treinen, maar het zoeken naar uw eigen kunne,

maar zoals meer gebeurd dacht ik dat dit draadje over de babbelhoek ging en niet naar antwoorden op andere draadjes....of ben ik verkeerd?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Metpetergaathetbeter

wanneer er veel gekuist word geen reacties gepost kunnen of geen grapjes in de onderwerpen dan zal forum snel vervallen in een saaie boel,[:(][xx(][|)][:(!] bovendien niet aantrekkelijk voor buitenstaanders en ik moet zeggen dat de gemoedelijke sfeer hier op (of in) forum juist mij aantrok om toe te treden [8D][:)]
groeten Peter[;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door swarol
... dacht ik dat dit draadje over de babbelhoek ging en niet naar antwoorden op andere draadjes....of ben ik verkeerd?
Euh ... ja [;)] Het gaat over "off-topic gez.." De babbelhoek is genoemd als plaats waar off-topic een eigen biotoop heeft ...
Ik wou eigenlijk checken wat de bredere mening was, vergeleken met de engere die ik onder andere via enkele mails kreeg. Ik krijg voorlopig de indruk dat het allemaal best meevalt. En natuurlijk vind ik de gemoedelijke sfeer op ons forum h??l belangrijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw