Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Controlepaneel

Gestart door n/a, 23 oktober 2005, 21:39:45 PM

n/a

Hallo,

Ben op zoek naar info over bouw controlepaneel.
Heb hier eens een artikel over gelezen in MSM,maar kan dit helaas niet meer terugvinden.
Kan er iemand mij hier in helpen.
Dank bij voorbaat en
Spoorse groetjes
Locorail

Gerolf

Er stond een artikeltje van Jacques Leplat in MSM 40, maar dat ging vooral over de mooie afwerking van een paneeltje, en minder over de elektro...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Ik kan je wel vertellen hoe ik dat heb gedaan.

Ik heb van 8 mm dik hout een lange bak gemaakt van ca. 10 cm hoog en daar melkglas in geplaats, dat melkglas is zeer makkelijk om in te boren voor de lampjes en schakelaartjes.

Ik wil er eventueel wel een foto van maken.

n/a

Hallo,

@ Gerolf / Het gaat mij voornamelijk over het maken van de kast.
@ Laurens66 / Graag had ik een foto ontvangen,en moet men speciale technieken gebruiken om in melkglas te boren.
Reeds bedankt voor jullie antwoorden.
Spoorse Groetjes
Locorail

Peter

Heb als afdekking plexiglas (acrylplaat gaat ook) van 3mm dik.
Dit is te koop een diverse kleuren (en diktes) gaande van glashelder tot zwart. Ik heb zelf voor wit gekozen. Boren in dit materiaal gaat vanzelf, zolang je geen te hoog toerental gebruikt.
Dit materiaal verkoopt men oa in Gamma, Brico in slechts een paar kleuren, en bij de firma's zelf in alle variaties en kleuren (zie gouden gids) Makkelijk proper te houden en bijna onbreekbaar.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

De constructie van het paneel zelf, dus...
Ik heb zelf ook een plexiplaat gebruikt, maar hierop gelijmde afgeprinte kartons, dit om mijn vrij complexe synoptisch bord niet te hoeven schulderen.
Door karton en plexi werd op laag toerental (met mijn elektrische schroevendraaier) gaatjes geboord voor de LED's, schakelaars, ...
De plaat rust in een houten kader, dat in zijn geheel opklapbaar is tussen de wanden van mijn baan. Het voordeel hiervan is dat je makkelijk onder de plaat kan werken, of ze kan wegklappen om beter bij de baan te kunnen.
Het paneel scharniert trouwens rond een 50mm dikke buis, waardoor de bedrading loopt. Op die manier kunnen geen draden beschadigd worden bij het wegklappen van het paneel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Ik zal binnenkort even een foto maken, ik ben er nog niet aan toe gekomen en nu is het te donker

Gerolf

Wat fotookes van mijn hoofdpaneel:



Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Ik heb foto's gemaakt, dit is de schaduwbaan, de bovenbaan zou net zo worden maar dan wat breder en wat meer toetsen etc erin.

Het is minder proffesioneel dan de bovenstaande foto's

Foto's:












n/a

Goh,

Ben ik even blij dat ik digital rij via de computer.




laurens66

Ik heb gekozen voor knopjes, omdat ik en mijn vader dat veel mooier vinden om met je vinger een knopje in kunnen drukken.

Zoveel werk was het helemaal niet, zo'n paneel maken.

n/a

citaat:
Geplaatst door laurens66

Ik heb gekozen voor knopjes, omdat ik en mijn vader dat veel mooier vinden om met je vinger een knopje in kunnen drukken.

Zoveel werk was het helemaal niet, zo'n paneel maken.



Oh, maar je kunt van mij aannemen, dat dit via de computer ook mogelijk is, om op knopjes te drukken, alleen dan neemt de computer de beveiliging over en het aansturen van de wissels ect. dat is heel wat minder werk, en een verandering is zo gemaakt. Dus een paar wissels en een paar sporen erbij, een kwestie van een aantal minuten en het werkt weer.

laurens66

Ja je hebt wel gelijk, maar deze schaduswaan bevalt mij prima.
Je ziet keurig de wissel en de bijbehorende knopjes, op de pc zou je toch eerst de muis moeten pakken, en naar de wissel gaan.

n/a

citaat:
Geplaatst door laurens66

Ja je hebt wel gelijk, maar deze schaduswaan bevalt mij prima.
Je ziet keurig de wissel en de bijbehorende knopjes, op de pc zou je toch eerst de muis moeten pakken, en naar de wissel gaan.



Het werkt iets anders dan je nu denkt, met het bedienings paneel, stel je geen wissels, maar stel je een bepaalde rijweg, de computer en het digitale systeem zorgt voor de beveiliging, de wisselstraten en de seinstanden. Op het beeldscherm zie je dan de geselecteerde rijweg inclusief de wisselstanden. Dus daar komt geen muis aan te pas, alleen maar het indrukken van 1 of 2 knoppen op je bedieningstableau.

Wim

laurens66

oke, ik hou het zo en dat bevalt mij prima.