Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

Gerolf

Er bestaan speciale printers die wit kunnen drukken, maar als je dezelfde tint groen die je loc heeft kan printen, kun je een transparante decal misschien op een witgeschilderd stukje kleven ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Ik heb alle foto's van de Belgische stoomloc type 93 die ik heb ingescand voor het bestuderen van de details in een Photobucket map gestoken. Zo kan iedereen meegenieten van deze foto's.
Moest iemand nog een foto hebben van de 93 die niet in deze collectie zit, zou het mij plezier doen om hiervan een scan te krijgen.

zie Photobucket: http://photobucket.com/Spoor_1_NMBS_Type_93

De foto's komen uit: Stoom (Max Delie), Een eeuw stoom (TSP), Railfoto, Modelspoormagazine, Spoorwegjournaal, Vapaur en Belgique (Phil Dambly), en uit eigen verzameling.

De onderstaande foto van de 93.076 gaat waarschijnlijk het locnummer worden van mijn toekomstig model.



loco

Dit weekend heb ik mij geamuseerd met het verwijderen van de bel. Belgische stoomlocs hebben nooit een bel gehad zoals in Duitsland wel het geval was. Dus deze moet zeker verwijderd worden.
Voor het zagen heb ik een klassieke Rocozaag gebruikt.
Daarna werd met een ruwe vijl en daarna met en zoete of fijne vijl het oppervlak rond gevijld. Dit is rapper geschreven dan gedaan, want het werkje heeft meer dan 2 uur in beslag genomen. Om de ketelband niet te beschadigen heb ik hierover isolatietape geplakt. Als je vijl dan toevallig uitschiet, dan zal eert de tape beschadigd worden en niet de ondergrond. De afwerking gebeurde met schuurpapier korrel 600. Later zal ik er nog eens over gaan met slispapier korrel 800 of hoger.
De leidingen blijven staan. Deze vallen wel mee ondanks ze mee op het metaal gegoten zijn. Alles wegvijlen zie ik niet zitten.








1op32

Beste Loco, ik heb de bel op precies dezelfde mannier verwijderd en heb ook de leiding van de bal laten staan. Het is zeer moeilijk om deze te verwijderen zonder veel schade aan o.a. de ketelringen aan te brengen.
Bij mijn exemplaar liep er over de volledige lengte een kleine zichtbare gietnaad aan de bovenzijde over de ketel, zandkist en stoomdom, deze heb ik met schuurpapier bijgewerkt. Succes.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

loco

Ik vind dat de leiding van de bel een zeer eigenaardige loop heeft. Ze loopt van de stoomdom naar de bel (of omgkeerd). Vreemd. De bel wordt toch niet met stoom bediend?
Ik vraag me af hie in werkelijkheid de bediening van de bel verloopt?
Ik heb ze halfweg afgeneden en zogezgd in de ketel laten verdwijnen. Correct is dit zeker niet. Maar anders moest ik ze helemaal verwijderen met het risico andere delen te beschadigen.

evan

Ik volg dit met veel interesse.
Ik heb hier ook nog een BR91 liggen en bovendien een G8.1 en hoop in de toekomst deze te verbelgischen...

Ik heb die van 1op32 voor 2 weken live kunen aanschouwen en het is toch de moeite deze ombouw te doen[;)]

Keep up the good work LOCO[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loco

Ja Evan, ik heb het virus terug te pakken. Ik was een beetje afgedwaald van de kern van onze hobby, maar hoop de draad opnieuw te kunnen oppikken. Ben trouwens een groot bewonderaar van jouw realisaties hier op het forum. En niet alleen van die van jou. Ik heb de indruk dat in dit kleine landje een stevige kern met Spoor 1 bezig is, en ik hoop mijn klein steentje te kunnen bijdragen. Voorlopig kan ik mij alleen in de weekends bezig houden met de grote treintjes. Dinsdagavond heb ik een vaste afspraak in de club met mijn soortgenoten. De rest van de week moet ik slapen, eten en werken. Maar dat zal ook wel voor vele anderen het geval zijn vrees ik.

Havoc

citaat:
De bel wordt toch niet met stoom bediend?


Bediend niet, dat is met een kabel vanuit de kabine, maar de bel werkt wel met stoom voor het luiden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Dit weekend naar Mariembourg geweest. Dus minder tijd om verder te werken aan de stoomloc. Trouwens het was te prachtig weer om binnen te blijven. Zondag heb ik een toertje met de fiets gemaakt. Een tweede hobby van mij.

Eerst heb ik de gaatjes voor de bevestiging van de plaat aan de kolenbak toegemaakt en gladgevijld. Daarna heb ik de openingen in de bufferbalk acheraan vrijgemaakt.

Hier zie je het resultaat


De gaatjes die gebruikt worden voor de bevestiging van een laadplank achteraan tegen de kolenbak worden toegemaakt met tweecomponentenlijm metaal van Brico.Na 24 uur droogtijd wordt de overtollige vulstof weggevijld. De afwerking gebeurt met een stukje schuurpapier (korrel 600)



In het frame van de bufferbalk achteraan heeft Marklin de openingen toegelaten. Ik heb ze opengemaakt door eerst enkele gaatjes naast elkaar te boren en daarna af te werken met een platte vijl en een ronde vijl voor de hoeken.

loco

Na twee weken niets doen (Genk en opendeurdagen hebben prioriteit gekregen) heb ik het voorbije weekend een stapje verder gezet.
Als eerste heb ik het frame aangepakt. Een aantal details op de bufferbalken moeten weggewekt worden.
Omdat ze locomotieven na de eerste wereldoorlog zijn toegekomen als oorlogsvergoeding, hebben wij ze min of meer nog in hun originele toestand ontvangen. Ze waren toen al ongeveer 20 jaar oud. De Belgische spoorwegen hebben vervolgens zelf aanpassingen doorgevoerd, waardoor de locomotief meer en meer typische trekjes van de Belgische spoorwegen heeft gekregen.

Al bij al gaan we bij het model steeds een compromis moeten zoeken tussen de werkelijkheid (op foto's) en het modelvoorbeeld. Hiermee heb ik de minste moeite. Voor mij is het plezier dat ik beleef om het model van M?rklin te bewerken groter dan de poging om er een pefect Belgisch model van te maken. Van het eerste ben ik meestal zeker, het tweede zal steeds een illusie zijn.



De details op de bufferbalken worden weggefreesd met een handboormachine met flexkop. Het is de eerste keer dat ik met een frees werk op een hard metaal oppervlak. Ik heb verschillende freesjes van Dremel, maar uiteindelijk gaat mijn voorkeur naar de dikkere bolle frees.





Je moet een stevige hand hebben om met de frees in de flexiebele kop te werken omdat de frees kan wegschieten en daardoor het model kan beschadigen op plaatsen waar je dit liever niet hebt. Ook de meeste klinknagels zullen later weggefreesd of weggevijld worden.




De lampenhouders die op de achterste bufferbalk een kleine opening hebben, worden met een stukje polystyreen dichtgemaakt. Met secondenlijm wordt de naad en andere oneffenheden opgevuld. Na het drogen van de lijm wordt alles gladgevijld en gladgeschuurd.


Gerolf

MOOOOOIE foto's , Peter. Ze doen me wegdromen tot wanneer mijn foorke klaar is ... en ik terug kan modelSPOORbouwen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

heb sedert dit draadje al een paar keren getwijfeld om op eBay ook zo'n machien te kopen... nog efkens wachten tot het eindresultaat te zien is... het beloofd alvast als ik zie hoe grondig je tewerk gaat ![;)]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

heb sedert dit draadje al een paar keren getwijfeld om op eBay ook zo'n machien te kopen... nog efkens wachten tot het eindresultaat te zien is... het beloofd alvast als ik zie hoe grondig je tewerk gaat ![;)]



Ga me ook een dezer een groter model kopen om in actie te zetten op een rollenbank.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

Ik moet wel iedereen waarschuwen. Het werkt verslavend en een remedie ertegen is nog niet uitgevonden. Ik heb bovendien niet zo veel tijd als ik zou willen. Maar een voordeel is dan weer dat ik intussen voor alles de tijd neem.

Het is bovendien de eerste keer dat ik in Spoor 1 aan een model ben begonnen. In vergelijking met andere schaalgroottes is de graad van detaillering die je met je ogen kunt waarnemen, hetzelfde, alleen er staan meer details op in schaal 1 dan in HO. In HO boor je een gaatje en je steekt er een draad door en de leiding is gelegd. In Spoor 1 is dat ook mogelijk, maar dan zie je echt een gat met een draad door, en dat kan niet meer. Dat gat moet afgedekt worden met een plaatje en dat plaatje zit dan weer vast met vier klinknagels. je moet dus zeker niet in Spoor 1 beginnen omdat je ogen slecht worden, want daar bestaan Wibrabrilletjes voor. Ik doe het voor de fun.
Het is een ontdekkingstocht, en daar kruipt veel meer tijd in dan in HO. Maar ik ben wel verkocht.

loco

Ik heb nog enkele foto's gevonden van het type 93. Twee ervan staan in het nieuwe book Stomend Belgi? dat zopas is verschenen bij HK publi... (Kurt Heidbreder) en gebaseerd is op een verzameling in handen van Theiry Nicolas. Het boek is een echte aanrader voor wie van spoorfotografie houdt en bovendien liefhebber is van nostalgische stoom. Voor slechts 29 euro te koop. Ik denk dat ik met deze reclame ook wel een foto uit het boek hier mag publiceren.
Als dat niet zou mogen dan verwacht ik ??n dezer dagen wel het bezoek van een deurwaarder. De andere foto's staan allemaal in mijn publiek photobucket.http://s1180.photobucket.com/home/loco__02