Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

draadikte voor schakelaartjes

Gestart door BD1701, 22 oktober 2005, 10:33:00 AM

BD1701

Ik had graag even geweten, welke dikte van draad jullie gebruiken om aan de schakelaartjes van het bedieningspaneel te solderen?
 

Gerolf

Dat hangt er maar vanaf hoeveel stroom er door de draadjes loopt:
Volgens de algemene AREI-normen geldt het volgende:
2,5mm2: goed voor 16A
1,5mm2: goed voor 10A
en dus kan je zo verder tellen:
0,75mm2 voor 5A
0,5mm2 voor 3A
0,20mm2 voor 1A
0,10mm2 voor 500mA
...
Je moet natuurlijk ook rekening houden met stroomverliezen over langere draden, mechanische stevigheid van de draad, ...
Dus iets dikkere draad nemen als strikt nodig is, is steeds aan te bevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Volgens de algemene AREI-normen geldt het volgende:
2,5mm2: goed voor 16A
1,5mm2: goed voor 10A


Beste,
dit klopt, maar niet helemaal. De stroomwaardes die Gerolf geeft zijn voor smeltzekeringen, als ge automaten gebruikt, dan moogt ge volgens ditzelfde AREI hogere waardes gebruiken:
2,5mm2: goed voor 20A
1,5mm2: goed voor 16A
enzoverder ...
Dit enkel voor de volledigheid [;)]
Maar vermits onder een spoorbaan waarschijnlijk bijna nooit automatische zekeringen, maar smeltzekeringen worden gebruikt kunt ge dus Gerolfs maatstaf best hanteren.
Groet,
Paul

Gerolf

Klopt, Paul, maar:
- ik wou die informatie over de automaten niet toevoegen, om duidelijk te blijven
- wat extra veiligheidsmarge kan nooit kwaad, dacht ik zo.
Zeker omdat er vaak langere draden gebruikt worden bij toch lage spanningen, gaat de weerstand van de draad een grotere rol spelen (spanningsval) - dat was ook een reden om met lagere stroommaxima te antwoorden op BD's vraag.

ps: ik heb wel enkele automaten zitten op mijn centrale voeding [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Klopt, Paul, maar:
- ik wou die informatie over de automaten niet toevoegen, om duidelijk te blijven
- wat extra veiligheidsmarge kan nooit kwaad, dacht ik zo.
Zeker omdat er vaak langere draden gebruikt worden bij toch lage spanningen, gaat de weerstand van de draad een grotere rol spelen (spanningsval) - dat was ook een reden om met lagere stroommaxima te antwoorden op BD's vraag.

ps: ik heb wel enkele automaten zitten op mijn centrale voeding [;)]


Veiligheid inderdaad voor alles! Ge staat soms versteld over de vermogens die onder treinbanen verwerkt worden.
Vandaar is het het beste om schakeldraden zo weinig mogelijk vermogen te laten transporteren en een ringlus te voorzien (met een zeer behoorlijke draaddikte!) die alles voedt. De schakelsignalen (bij een analoge baan) buffert ge dan met relaistjes, transistoren, opamps, ... Ik denk dat ons aller KIS nog veel werk heeft [;)].
Groet,
Paul