Laser gesneden en snijden

Gestart door ToThePoint, 29 augustus 2011, 11:16:35 AM

Havoc

#15
citaat:
Die CO2 is er om geen brandje in het toestel te hebben vermoed ik.


Voor metaal te snijden wordt een CO2 laser gebruikt. Dat is een laser waar het de straal opgewekt wordt in CO2. Om genoeg vermogen te hebben wordt de CO2 rondgepompt en ververst (gecontroleerd naar buiten toe). Kan ook voor sommige materialen als beschermgas (zoals bij lassen) en dan komt het dus gewoon vrij bij het snijden.

citaat:
En waar hangt de uiteindelijk kostprijs vanaf?


Kostprijs hangt onder andere af van:
- totale lengte te snijden: dit bepaalt hoelang het duurt (laser heeft beperkte levensduur, dus dat kost) en energiekost
- materiaal te snijden + dikte ervan: bepaalt hoeveel energie er nodig is om erdoor te geraken en ook hoe snel men kan snijden (zie hierboven)
- gevraagde nauwkeurigheid: hogere precisie vraagt meestal trager snijden
- totale oppervlak nodig om het te maken: gewoon basismateriaal moet betaald worden
- ander werk aan files, voorbereiden materiaal, risico (het kan mislukken), winst...

citaat:
En dan heb je de 2de categorie, de Europese bouwers vooral Duitsland waar toestellen echt op kwaliteit worden gebouwd


Zou kunnen, maar ik denk eerder dat ze hun sticker op een chinees plakken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

#16
Amai die chinees... [:D][:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#17
citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk dat je zal achterovervallen van de prijs.

Er zijn hier echter een paar mensen met zo'n toestel en mij lijkt het een mooie optie om hen bepaalde werkjes te laten uitvoeren en ze hiervoor te vergoeden. Goedkoper dan zelf een toestel aanschaffen voor die paar dingetjes die je nodig hebt.

Zowel Paul als David hebben een bedrijf. Ik veronderstel dat ze een offerte zullen maken als je hen contacteert, maar ik laat hen graag zelf aan het woord.






E?n ding wou ik nog kwijt: het zijn beiden echte modelbouwers, vriendelijke mannen en artiesten met hun machien! [;)]




Nog zo'n slecht idee nog niet.  Dan kunnen deze , David en Paul, hun investering sneller afschrijven. En wij zijn geholpen. Win , win situatie dus. Kan Paul direkt werk gegeven voor zijn machine op schaal 1/29 met een zelf ontworpen hopper.
Vraag is zijn beide heren hiertoe bereid ???
Opm: David zijn homepage ( via telenet staat aangegeven,  werkt niet)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

MARKLINRIJDER

#18
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Die CO2 is er om geen brandje in het toestel te hebben vermoed ik.


Voor metaal te snijden wordt een CO2 laser gebruikt. Dat is een laser waar het de straal opgewekt wordt in CO2. Om genoeg vermogen te hebben wordt de CO2 rondgepompt en ververst (gecontroleerd naar buiten toe). Kan ook voor sommige materialen als beschermgas (zoals bij lassen) en dan komt het dus gewoon vrij bij het snijden.

citaat:
En waar hangt de uiteindelijk kostprijs vanaf?


Kostprijs hangt onder andere af van:
- totale lengte te snijden: dit bepaalt hoelang het duurt (laser heeft beperkte levensduur, dus dat kost) en energiekost
- materiaal te snijden + dikte ervan: bepaalt hoeveel energie er nodig is om erdoor te geraken en ook hoe snel men kan snijden (zie hierboven)
- gevraagde nauwkeurigheid: hogere precisie vraagt meestal trager snijden
- totale oppervlak nodig om het te maken: gewoon basismateriaal moet betaald worden
- ander werk aan files, voorbereiden materiaal, risico (het kan mislukken), winst...

citaat:
En dan heb je de 2de categorie, de Europese bouwers vooral Duitsland waar toestellen echt op kwaliteit worden gebouwd


Zou kunnen, maar ik denk eerder dat ze hun sticker op een chinees plakken.



Toch even een opmerking op je gegeven, omdat ik het niet met je eens ben en je verkeerdelijke info verspreidt:[:(]

Een koolstofdioxidelaser of CO2-laser is een elektrisch gedreven gaslaser. Het gas in de ontladingsbuis bestaat uit een mengsel van koolstofdioxide, stikstofgas, waterstofgas en helium.  Hoeft dus niet aangevoerd worden separaat.  Bruikbaar voor kleine vermogens en niet metalen.

Nd:YAG staat voor "neodymium-gedoteerd YAG" toepassingen liggen vooral in de industrie en ook in de oogheelkunde. Nd-YAG is veel warmtebestendiger dan glas, zodat YAG hogere vermogens kan leveren.
Door het groter vermogen, bruikbaar voor metalen.

Grtjs,

David


MARKLINRIJDER

#19
citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk dat je zal achterovervallen van de prijs.

Er zijn hier echter een paar mensen met zo'n toestel en mij lijkt het een mooie optie om hen bepaalde werkjes te laten uitvoeren en ze hiervoor te vergoeden. Goedkoper dan zelf een toestel aanschaffen voor die paar dingetjes die je nodig hebt.

Zowel Paul als David hebben een bedrijf. Ik veronderstel dat ze een offerte zullen maken als je hen contacteert, maar ik laat hen graag zelf aan het woord.






E?n ding wou ik nog kwijt: het zijn beiden echte modelbouwers, vriendelijke mannen en artiesten met hun machien! [;)]




Nog zo'n slecht idee nog niet.  Dan kunnen deze , David en Paul, hun investering sneller afschrijven. En wij zijn geholpen. Win , win situatie dus. Kan Paul direkt werk gegeven voor zijn machine op schaal 1/29 met een zelf ontworpen hopper.
Vraag is zijn beide heren hiertoe bereid ???
Opm: David zijn homepage ( via telenet staat aangegeven,  werkt niet)



Ik en Paul ook, denk ik, zijn zeker bereid om andere verder te helpen.

Paul heeft zijn machine, zoals jullie al konden denken bij me gekocht.

Ik zal hem steeds met raad en daad bijstaan in zijn avonturen.  Dat heet dan weer service zeker.

Grtjs,

David

Paulogic

#20
En ik zal David helpen als het niet mocht lukken[:D][:D

Laat maar komen. Laser staat op stand by.
mvg,
Paul(ogic)

Havoc

#21
citaat:
Toch even een opmerking op je gegeven, omdat ik het niet met je eens ben en je verkeerdelijke info verspreidt:

Een koolstofdioxidelaser of CO2-laser is een elektrisch gedreven gaslaser. Het gas in de ontladingsbuis bestaat uit een mengsel van koolstofdioxide, stikstofgas, waterstofgas en helium. Hoeft dus niet aangevoerd worden separaat. Bruikbaar voor kleine vermogens en niet metalen.

Nd:YAG staat voor "neodymium-gedoteerd YAG" toepassingen liggen vooral in de industrie en ook in de oogheelkunde. Nd-YAG is veel warmtebestendiger dan glas, zodat YAG hogere vermogens kan leveren.
Door het groter vermogen, bruikbaar voor metalen.

Grtjs,

David


Als je die toestellen verkoopt stel ik voor dat je je eens goed informeert over die zaken. Eens beginnen met lezen wat fabrikanten van metaalbewerkingsmachines gebruiken: http://www.trumpf-laser.com/produkte/cosub2sub-laser.html In elk geval zou ik zo'n toestel enkel kopen bij iemand die weet waar hij het over heeft en niet enkel de reclamefolders van zijn spullen van buiten geleerd heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

#22
Johan,

Ik weet perfect wat ik hier in huis heb.  De machines waar jij van spreekt zijn niet bruikbaar voor onze hobby en kleine zaken. (Hobby)

Wij spreken hier toch over machines met een max. vermogen van ong. 150W, niet?   Met dit vermogen moet je echt niet aan metaal gaan beginnen, dan moet je overschaklen naar YAG.

Wil je echter enkele miljoenen euro spenderen, dan kan je een CO2 laser aanschaffen met een vermogen van + 12000W.  Heb je wel weer wat plaats van doen.

Maar dan kan je weer helaas niet het fijne werk mee gaan uitvoeren.  En dat is zeker niet voor hobbyisten weggelegd.

Correct?

Ik hoop dat het duidelijk is, laat ons het bij de een betaalbare hobby machine houden.   En ik weet perfect te vertellen wat kan en niet kan met de GM machines.

Grtjs,

David

ToThePoint

#23
Ik weet voorlopig genoeg, dikke merci voor de info manne.

Wel heren dan hoop ik dat eenieder die iets laat laseren hier een fotoke plaatst. Dat zou inspirerent werken.
Niet als reclame bedoelt, maar als leidraad voor iemand met zelfbouwplannen die misschien de opdracht uitbesteed.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

#24
citaat:
Geplaatst door Paulogic

En ik zal David helpen als het niet mocht lukken[:D][:D

Laat maar komen. Laser staat op stand by.





Ahaah dat is dus! Wel wat zijn dan de voorwaarden hieromtrent. Ik bedoel ik heb een plan getekend van de wagen op een steinbach. Maar hoe moet het nu verder .Hulp dus welkom nu.[:p]
M.a.w. wat moet en/of kan ik nu doen ? Plan opsturen ? naar wie en waar ??
Begrijp je wat ik bedoel.Misschien kan de wagon op 1/29 uitgebracht worden ?? allemaal vragen
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

#25
Dag Argilla,

De machines snijden in vlakke materialen. Dus als uw plan
enigzins opgebouwd is uit vlakke tekeningen moet dit haalbaar zijn.
De tekening dient op schaal te zijn en liefst vrij correct want
bij montage gaat elke afwijking problemen geven.

Je mag de tekeningen aan mij bezorgen en ik bekijk wat er nog
van werk zou kunnen aan zijn. Ik gebruik Corel maar u mag ook
AI, DXF, PDF (vectorieel) of EPS (of andere vectorbestanden)
doorsturen. emailadres is : paul krulleke colsonit puntje be
of info krulleke c-traccs puntje be

Sowieso graag aanduiden wat gesneden moet worden en wat
gegraveerd. 2 kleurtjes is goed... we komen er dan wel.[;)]

Als je deze wagon wilt laten produceren... dan zal nonkel David u
moeten verder helpen maar ik denk dat dit onbetaalbaar zal zijn.
Er moeten dan mallen worden gemaakt enkele tests via 3D modelling,...
allez wreed veel werk...
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#26
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Dag Argilla,

De machines snijden in vlakke materialen. Dus als uw plan
enigzins opgebouwd is uit vlakke tekeningen moet dit haalbaar zijn.
De tekening dient op schaal te zijn en liefst vrij correct want
bij montage gaat elke afwijking problemen geven.

Je mag de tekeningen aan mij bezorgen en ik bekijk wat er nog
van werk zou kunnen aan zijn. Ik gebruik Corel maar u mag ook
AI, DXF, PDF (vectorieel) of EPS (of andere vectorbestanden)
doorsturen. emailadres is : paul krulleke colsonit puntje be
of info krulleke c-traccs puntje be

Sowieso graag aanduiden wat gesneden moet worden en wat
gegraveerd. 2 kleurtjes is goed... we komen er dan wel.[;)]

Als je deze wagon wilt laten produceren... dan zal nonkel David u
moeten verder helpen maar ik denk dat dit onbetaalbaar zal zijn.
Er moeten dan mallen worden gemaakt enkele tests via 3D modelling,...
allez wreed veel werk...



Bedankt Paul voor de uitleg en de hulp. Heb van David zijn adres gekregen en zal de tekening naar hem opsturen ok? ?


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

MARKLINRIJDER

#27
Mogelijkheden met de laser zat:

Een test van een speciale deur voor een op stapel staand project, moet nog verfijnd worden, het geeft alvast een idee:


Een testje voor een gevel, gegraveerd in lagen:
3D werk dus.


Een setje varens in HO:


Profieltjes op maat gesneden met Laser:


Grtjs,

David

Dirky

#28
Inderdaad voor veel dingen de moeite maar CNC blijft in vele gevallen onnatuurlijk om zaken te verschalen die in 't echt onregelmatig zijn. Het metselwerk bijvoorbeeld...
Ook de fijne schuine stijltjes in de deur zijn niet mooi recht. Met resolutie te maken zeker? Of misschien speling op de assen die er dan ook voor zorgt dat de lijnen in het rechthoekig patroon niet mooi recht zijn...

Nog veel werk voor de boeg om die fouten er uit te halen....

Laat in alle geval maar komen die reclame... zo zien we of het al dan niet de goede richting uitgaat met die technologie!

Kris

#29
Hallo,
Naar mijn mening kan men , indien men met CNC wenst te werken beter een investering in een cnc portaalfreesje doen
voor 2500? heeft men reeds een goede freesmachine , dus een aanzienlijk lagere investering. de mogelijkheden zijn volgens mij ook veel groter , men kan ook tot op 0.05mm frezen , niet enkel uitsnijden maar ook in 3d werken , en met de juiste freesjes in alle materiaalsoorten
Normaal zal ik in Genk en later op een open deur in Brugge enkele demo-workshops geven over het frezen van modeltreinonderdelen, dit als hobbyist daar ik geen bindingen heb met een of andere fabrikant maar aan de modelbouwer de mogelijkheden (en beperkingen)van het cnc gebeuren wens te tonen
kris